• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seriösa aktörer i Sverige som borstar/moddar

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har två klockor som jag vill förändra från hur de ser ut idag. En är en Christopher Ward C60 vars polerade ytor samt mittlänkar jag ogillar. Den andre är en vintage Seiko som jag skulle vilja återställa finishen på till original.

Jag vet att International Watch Works (USA) gör båda dessa och Monsterwatches (NL) gör det senare. Jag har dock ingen större lust att skicka iväg dessa, både med tanke på risk och fraktkostnad.

Någon på WUS sa att en del lokala urmakare ger sig på sånt här. Har vi någon dito i Sverige, helst Stockholm?
 

rogart-63

Patek
Jag har två klockor som jag vill förändra från hur de ser ut idag. En är en Christopher Ward C60 vars polerade ytor samt mittlänkar jag ogillar. Den andre är en vintage Seiko som jag skulle vilja återställa finishen på till original.

Jag vet att International Watch Works (USA) gör båda dessa och Monsterwatches (NL) gör det senare. Jag har dock ingen större lust att skicka iväg dessa, både med tanke på risk och fraktkostnad.

Någon på WUS sa att en del lokala urmakare ger sig på sånt här. Har vi någon dito i Sverige, helst Stockholm?

Kolla på forumet så hittar du flera trådar hur man borstar själv .https://klocksnack.se/threads/diy-borsta-polerade-mittlänkar.21816/
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det är just det. Jag vill inte borsta själv, det är därför jag söker efter folk som kan göra det åt mig. Så, frågan kvarstår.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det skulle jag kunna göra ... Men ... Är det några yrkesmän, ex. urmakare, i Sverige som gör detta hyggligt ofta och mot betalning?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilka nivåer har jag att välja på?

Rätt låga om man är perfektionist. Inga perfekt plana borstade ytor, men ofta kan den lokala urmakaren lägga en borstad finish. För att få det perfekt krävs ofta en lapping machine. Så men andra ord beror det på vilken yta som skall borstas. Enklast är att gå och besöka urmakarna och fråga hur de ställer sig till ingreppet.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Rätt låga om man är perfektionist. Inga perfekt plana borstade ytor, men ofta kan den lokala urmakaren lägga en borstad finish. För att få det perfekt krävs ofta en lapping machine. Så men andra ord beror det på vilken yta som skall borstas. Enklast är att gå och besöka urmakarna och fråga hur de ställer sig till ingreppet.

Jag tänkte att någon kände till någon specifik urmakare som har utrustning och skills...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ute efter att få min c60 med borstad finish... bandhornen och mittlänkarna vill jag ha borstade. Länkar är väl gissningsvis inte så klurigt att göra, men hornen känns lite komplicerade. Kolla på den här bilden: http://i1113.photobucket.com/albums/k511/golfben866/PhotoJan2023912PM.jpg

Dvs. det ska se bra ut, som de redan borstade partierna på bandet eller endast något sämre. Hur jag beskriver det mer i detalj vet jag inte. Ge mig gärna exempel på hur man kan beskriva en borstning i detalj så ska jag försöka...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är ute efter att få min c60 med borstad finish... bandhornen och mittlänkarna vill jag ha borstade. Länkar är väl gissningsvis inte så klurigt att göra, men hornen känns lite komplicerade. Kolla på den här bilden: http://i1113.photobucket.com/albums/k511/golfben866/PhotoJan2023912PM.jpg

Dvs. det ska se bra ut, som de redan borstade partierna på bandet eller endast något sämre. Hur jag beskriver det mer i detalj vet jag inte. Ge mig gärna exempel på hur man kan beskriva en borstning i detalj så ska jag försöka...

Ok, nu förstår jag lite bättre. Bandhornen är lite svåra att borsta snyggt iom att den borstningen skall hänga ihop med hela den ytan precis under vridringen. Känns som man måste sätta den i en svarv för att det skall bli bra. Så redan där ryker en del av urmakarna kan jag tänka mig. Spontant hade jag nog låtit bandhornen vara när boettsidorna är borstade, snyggt med olika finish. Länken är däremot som du säger lätt att borsta och något man kan göra själv om man tänker efter innan man sätter igång. Man måste dra slipdonet helt rakt (parallellt med länken) och samtidigt ha ett helt plant slipdon. Tror tyvärr inte du blev så mycket klokare av mitt utlägg mer än man måste höra sig för hur urmakaren tänker genomföra borstningen.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Okej. Men ni föreslår alltså att jag bara ska ta kontakt med massa random urmakare. Ni vet ingen som faktiskt säger sig hjälpa till med sånt här där jag kan börja?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag googlar lite och ser att Rob Engström har en poleringsmaskin/svarv på bilderna ... jag får väl börja där.
 

rogart-63

Patek
Okej. Men ni föreslår alltså att jag bara ska ta kontakt med massa random urmakare. Ni vet ingen som faktiskt säger sig hjälpa till med sånt här där jag kan börja?

Varför inte bara skicka ett mail till några stycken olika . Om dom är intresserade av att fixa en borstning till dig så svarar dom .Annars inget svar . Skicka samma fråga till alla .
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Prova Zethraues Ur i Växjö. Det jag haft att göra med honom har varit tipptopp. Mycket trevlig, fixade det jag behövde ha gjort (gängpaj i länk) och borstade upp ett mindre område intill skruven som behövde fräschas upp. Dessutom såväl snabb som prisvärd.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag kontaktade den urhandel jag haft bäst upplevelse av så här långt, Erikson i Sundbyberg. De kollade med sin verkstad och de är villiga att göra jobbet åt mig. Jag har bara inte lyckats lämna in klockan till dem ännu... :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag kontaktade den urhandel jag haft bäst upplevelse av så här långt, Erikson i Sundbyberg. De kollade med sin verkstad och de är villiga att göra jobbet åt mig. Jag har bara inte lyckats lämna in klockan till dem ännu... :)

Letar också efter någon som kan borsta. Ska höra med Erikssons i Sumpan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är ute efter att få min c60 med borstad finish... bandhornen och mittlänkarna vill jag ha borstade. Länkar är väl gissningsvis inte så klurigt att göra, men hornen känns lite komplicerade. Kolla på den här bilden: http://i1113.photobucket.com/albums/k511/golfben866/PhotoJan2023912PM.jpg

Dvs. det ska se bra ut, som de redan borstade partierna på bandet eller endast något sämre. Hur jag beskriver det mer i detalj vet jag inte. Ge mig gärna exempel på hur man kan beskriva en borstning i detalj så ska jag försöka...

Kolla med Peter på Rob, de har förövrigt en lapping idag.
 
Topp