• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva eller byta urverk Skx007.

Min skx har lagt ner. Inte jättehemma på urverk men känns som balansen borde justeras eller nåt. Den är jättesvår att få igång och håller tiden dåligt.

Vad skulle det kosta att få en servad/justerad? Nån på forumet som är sugen? Eller alternativt byta urverk eller rentav köpa en ny klocka? Men det känns ju tris när min är sliten och fin!

/Henrik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack så mycket. Är ett visarverktyg ett måste?
Inte fr att sätta dit, men att plocka av utan är inget jag rekommenderar. Det är klart att det går med en pincett, men risken känns för stor att repa visarna. En visarplock kostar inte många kr och ska du ändå vänta på ett urverk så kan du lika gärna beställa verktyg också. Finns billiga på 10watches.com
 

Minuteman

Rolex
Om det krisar, och du behöver plocka av visarna utan rätt verktyg skulle jag rekommendera att du tar två skruvmejslar och sätter en på varje sida om visarna och vrider dem, så bladen bänder bort visarna.
Viktigt att du skyddar tavlan, och att du har något som hindrar att visarna sprätter iväg när de lossnar. Dock rekommenderar jag också starkt att du skaffar rätt verktyg. Jag skulle också rekommendera ett visarpress. Kostar typ 70 kr på bukten, och hjälper till att få visarna "plana" i förhållande till varandra och tavlan.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för tipset! Passar Nh36 rakt in i Skxboetten? Jag hittade ett ersättningsurverk med svart dag/datumfönster på Yonssons länk för ett par hundringar extra och tror jag går på det istället.

Mvh
Matts
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset! Passar Nh36 rakt in i Skxboetten? Jag hittade ett ersättningsurverk med svart dag/datumfönster på Yonssons länk för ett par hundringar extra och tror jag går på det istället.

Mvh
Matts

Ja de passar rakt i dock är den gråa distansringen de kommer med inte lika hög som den svarta som sitter i SKXen. Man får flytta över ringen från originalverket eller så använder man ett boettlock med inbyggd distans så det går djupare och fixerar verket i botten så att säga.
 

Calleponken

Omega
2-Faktor
Ja de passar rakt i dock är den gråa distansringen de kommer med inte lika hög som den svarta som sitter i SKXen. Man får flytta över ringen från originalverket eller så använder man ett boettlock med inbyggd distans så det går djupare och fixerar verket i botten så att säga.
@BoZ80 Är det inte något med kronan man också behöver göra? 🤔
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
@BoZ80 Är det inte något med kronan man också behöver göra? 🤔

Jo det stämmer. Bommen är annorlunda och SKXens krona/bomm är i ett stycke så det enklaste är att köpa en AM-krona för en konventionellt gängad bomm. Följer med en bomm med verket och normalt även till kronorna man kan köpa hos div handlare som man sedan kortar till rätt längd. 🙂
 
Jag lyfter den här tråden igen med en fråga.
Min urtavla i min SKX007 har gått sönder. Piggarna har gått av från ingenstans så tavlan snurrar runt.
Har ni något tips på var jag kan hitta en ny original för rimlig peng?

Tack! :)
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jag lyfter den här tråden igen med en fråga.
Min urtavla i min SKX007 har gått sönder. Piggarna har gått av från ingenstans så tavlan snurrar runt.
Har ni något tips på var jag kan hitta en ny original för rimlig peng?

Tack! :)
Original Seiko tavlor brukar ligga på runt 100-150 USD tror jag så det beror väl på vad man menar är rimligt 🙈
https://modmodewatches.com/collections/seiko-oem-dials/products/dia050-oem-seiko-skx007-black-dial
Ett betydligt billigare alternativ är ju att bara fästa urtavlan med sk dial dots. Finns på lite olika ställen bl.a. Ebay
 

Calleponken

Omega
2-Faktor
Har sett några tavlor som fästs med dubbelhäftande tejp... Det funkar ju kanske för eget bruk men dial dots som @Cogline skriver är en snyggare lösning ☺️
 
Ja, det var mer än vad jag anser rimligt… men fan då. Då kanske det blir till att limma tavlan ändå.
Men finns det plagiat där ute?
Jag skummade nätet efter alternativ där jag hittade urverk med tavla (äkta eller ej) som såg likadan ut.
Men nu hittar jag inte tillbaka.

Nåt tips på den fronten månne?
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Ja, det var mer än vad jag anser rimligt… men fan då. Då kanske det blir till att limma tavlan ändå.
Men finns det plagiat där ute?
Jag skummade nätet efter alternativ där jag hittade urverk med tavla (äkta eller ej) som såg likadan ut.
Men nu hittar jag inte tillbaka.

Nåt tips på den fronten månne?
Ja det finns flertalet plagierade Seiko-dials där ute. Seiko är nog det fabrikat som det moddas och byggs om mest med och därför finns det också en hel del aftermarket dials som utger sig för att vara original.
 

Calleponken

Omega
2-Faktor
Ja, det var mer än vad jag anser rimligt… men fan då. Då kanske det blir till att limma tavlan ändå.
Men finns det plagiat där ute?
Jag skummade nätet efter alternativ där jag hittade urverk med tavla (äkta eller ej) som såg likadan ut.
Men nu hittar jag inte tillbaka.

Nåt tips på den fronten månne?
Jag har nog någon tavla liggandes hemma om du är intresserad. Dock är det inte orginal. Skicka ett pm om det är intressant. :)
 
Topp