• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva en manuell Cartier (ca år 1990-2000) i Stockholm

GunnarT

Breitling
Hej, min Cartier-klocka, vet ej exakt produktionsår men ca 1995, som är manuell (den vanliga tunna tanken) går bara ibland när jag drar upp den.. Finns det någon bra urmakare, förutom Cartier eller liknande överprisade butiker, som gör reparation eller kan kolla på den i Stockholm till ett rimligt pris?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Har du en bild på uret? Det sitter lite olika urverk i Cartier Tanks - allt från en vanlig ETA till fina verk av hög kvalitet.
 

GunnarT

Breitling
Tack! Finns det någon urmakare som rekommenderas i Stockholm på Östermalm/Vasa till en rimlig peng för ett eta-verk? Vad är f ö en rimlig peng?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Clässic svenne-konnässör att klanka ned på ETA

Men denne konnässör vet nog lite mer än du. ETA verk är relativt billiga då de produceras i stora mängder och saknar den extra kostnader som tillförs genom att bearbeta urverket manuellt.

När jag servade en Santos Carree från 70-talet byttes det automatiska urverket ut mot ett nytt då det var billigare än att låta urmakaren pilla i urverket. Det fanns inget fel på urverket, det behövde en vanlig service bara.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Men denne konnässör vet nog lite mer än du. ETA verk är relativt billiga då de produceras i stora mängder och saknar den extra kostnader som tillförs genom att bearbeta urverket manuellt.

När jag servade en Santos Carree från 70-talet byttes det automatiska urverket ut mot ett nytt då det var billigare än att låta urmakaren pilla i urverket. Det fanns inget fel på urverket, det behövde en vanlig service bara.
Ja att kalla Aurum för Svenne banan var...ähm, starkt. :)
Vad kostade det att byta ut urverket? Var det länge sedan?
 
Men denne konnässör vet nog lite mer än du. ETA verk är relativt billiga då de produceras i stora mängder och saknar den extra kostnader som tillförs genom att bearbeta urverket manuellt.

När jag servade en Santos Carree från 70-talet byttes det automatiska urverket ut mot ett nytt då det var billigare än att låta urmakaren pilla i urverket. Det fanns inget fel på urverket, det behövde en vanlig service bara.


Det är fler manuella operationer i tillverkandet av ett ex. 2824 än vad du tror. Och färre manuella tillverkningsprocesser i klockor >300k än vad marknadsföring får dig att tro.

Ett chronometergrade ETA är bland det bästa som finns, sen om det är värt att köpa en Cartier med ett sådant verk får väl folk avgöra för sig själv och det lägger jag ingen värdering i.

ETA har ett know how och en kunskap inom industrin som typ inga andra tillverkare kommer nära. T.ex. spec på hjul och vilka komponenter som behöver gjutas och svarvas vid vilka temperaturer för att undvika frakturer i material. Den typen av tillverkning existerar inte i stor skala utanför Swatch Group med Nivarox-FAR och CHH-microtechnique som exempel. Jaeger, Rolex eller Patek skulle inte kunna sköta sin tillverkning utan ETA med systerbolag.
 

DrDre

Patek
Tack! Finns det någon urmakare som rekommenderas i Stockholm på Östermalm/Vasa till en rimlig peng för ett eta-verk? Vad är f ö en rimlig peng?

Du skulle kunna prova DrWatch (på Kungsholmen) eller Farfars klocka (på söder). Alla urmakare (förutom de där som kombinerar urmakeri med att tillverka nycklar och klacka om skor) kan dock hjälpa dig med att serva ett eta.
 
Topp