• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva en Revue-Thommen Airspeed?

Pistol_Pete

Panerai
Gårdagen var en glädjens dag!
En kär gammal vän återfanns efter långvarig exil i en resväska som har stått oanvänd i källaren. Jag trodde att jag hade råkat glömma kvar klockan i fråga under en semester i Florida och jag sörjde den länge. Har faktiskt funderat på att skaffa en ny eftersom jag tyckte så mycket om den...

Så vad var det jag hittade?
Min gamla beater, en Revue-Thommen Airspeed Classic Titan!

Lite info:
Namn: Revue-Thommen Airspeed Classic Titan
Referens: 16001.9195 Urverk: ETA Flatline 251.262 Quartz
Diameter: 37,5 mm utan krona
Höjd: 10 mm
Material: Boett och band i titan
Klocktyp: Pilotklocka, kronograf

En längre (och bättre) review av denna underbara flygarklocka kan läsas här: http://forums.watchuseek.com/f7/per...-review-revue-thommen-chronograph-217215.html

Revue-Thommen är ett fint gammalt märke som etablerades redan år 1853 och har sysslat med att bygga Schweiziska kvalitets-ur och flyginstrument, bland annat till JAS 39 Gripen! Sedan 2001 ägs företaget av Grovana Tyvärr är min gamla beater lite väl sliten och behöver nog lite kärlek och omvårdnad. Gängorna i kronan (eller om det är i boetten) har gått sönder och behöver bytas. Den förra svenska generalagenten svarade på mina frågor så här:
En sak att vara vaksam på är att det finns olika varianter av Airspeed Classic i titan - med exakt samma artikelnummer (16001.9195) men lite olika knappar och kronor/kronhalsar. Jag åkte själv på det en gång när jag beställde reservdelar. Fabriken vet vilken klocka som ska ha vilken krona. Jag har letat i vår egen reservdelslåda men har tyvärr inga kronor kvar till den klockan.

Jag har sökt runt lite och det verkar som om Stjärnurmakarna i Sturegallerian fortfarande säljer märket. Vet någon här på KS om några andra ställen man kan serva en Revue- Thommen?

Nog snackat, här kommer lite bilder på min kära beater:

IMG_9611.jpg


IMG_9614.jpg


IMG_9615.jpg


IMG_9618.jpg


IMG_9618.jpg


IMG_9620.jpg


IMG_9623.jpg


IMG_9625.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Då det är ett ETA verk så bör det inte vara något problem att snoka rätt på en urmakare som löser biffen :)

Prova farfars eller motsvarande kanske.
 

Pistol_Pete

Panerai
Då det är ett ETA verk så bör det inte vara något problem att snoka rätt på en urmakare som löser biffen :)

Prova farfars eller motsvarande kanske.

Ja verket är det inga problem med, men klockan behöver en rengöring och antingen en ny krona, eller i värsta fall en ny boett så man kan skruva in kronan igen.
Ska kika runt lite, så får vi se vad farfars, ABC eller någon annan urmakare kan göra åt saken.
 

TicTack

Cartier
Ja verket är det inga problem med, men klockan behöver en rengöring och antingen en ny krona, eller i värsta fall en ny boett så man kan skruva in kronan igen.
Ska kika runt lite, så får vi se vad farfars, ABC eller någon annan urmakare kan göra åt saken.

Hör gärna av dig när du hittat Sveriges bästa RT-urmakare! (Jag kan också behöva veta vem det är i framtiden!)

TIPS/FRÅGA/FUNDERING
Det verkar som om Revue Thommen har någon slags förhållande till Vulcain
http://en.wikipedia.org/wiki/Revue_Thommen
kanske kan det underlätta jakten. Vissa klockor, som alarmklockan, har gjorts av båda tillverkare...
 

Pistol_Pete

Panerai
Hör gärna av dig när du hittat Sveriges bästa RT-urmakare! (Jag kan också behöva veta vem det är i framtiden!)

TIPS/FRÅGA/FUNDERING
Det verkar som om Revue Thommen har någon slags förhållande till Vulcain
http://en.wikipedia.org/wiki/Revue_Thommen
kanske kan det underlätta jakten. Vissa klockor, som alarmklockan, har gjorts av båda tillverkare...

Ja, jag såg det på Wikipedia i dag.
Den tidigare svenska generalagenten, Navialtus, drivs av en god vän som alltid gav bästa tänkbara hjälp. Tyvärr har de slutat med importen av RT :(

Hör av mig med en uppdatering, när det finns något matnyttigt!
 

Pistol_Pete

Panerai
Med lite knep och knåp fick jag in kronan igen. Servicebehovet minskade drastiskt men länken var smutsig och repig, så den monterades av och fick en omgång med bomullstrasan och lite putsmedel.
Jag blev rätt nöjd med resultatet:

IMG_9858.jpg
IMG_9860.jpg
IMG_9861.jpg
IMG_9863.jpg
 

Pistol_Pete

Panerai
Bumpar en gammal tråd.
Efter att ha pratat med Rob E som hänvisade mig till Franks Ur, som behöll klockan i en månad men kunde tyvärr inte åtgärda kronan började jag bli smått desperat. Den förra generalagenten i Sverige för Revue Thommen råkar vara en personlig vän men inte ens han kunde hjälpa till då han sålt av den delen av sin business.
Fan.
Vad göra?
På inrådan av min vän, kontaktade jag Stjärnurmakarna i Sturegallerian. De var mycket tveksamma men lovade att kolla på saken. Några veckor senare hör de av sig och säger att deras enda möjlighet är att skicka uret till tillverkaren i Schweiz, men då kommer de att kräva minst 500kr. "Inga problem skicka på ni, bara ni lagar min kära resekamrat" svarade jag. Vi har trots allt varit jorden runt tillsammans och det finns ett stort affektionsvärde.
Veckorna gick och till slut hörde tillverkaren av sig på ett väldigt snorkigt vis (ingen skugga på Stjärnurmakarna i Sturegallerian som har varit toppen att göra med hela processen).
Revue-Thommen meddelade att denna modell har utgått och det finns inga kronor att få tag i. Rekommendationen var att köpa en ny klocka (!)

Assholes, jag vill inte ha en ny klocka, jag vill ha min gamla lagad!

Efter en del velande fram och tillbaka gick tillverkaren med på att försöka hitta en lämplig reservdel. Efter ytterligare en del fram-och-tillbaks skruvade de in en krona i stål på min titanklocka och begärde 800kr för hela kalaset.
Jag valde att acceptera, betala och se det som ännu ett battle scar på min kära gamla beater. Liket lever och jag är nöjd och glad. Här kommer några bilder.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp