• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva gammal Cortébert i Stockholm

Audacion

Omega
Hej,
Har precis fått hem den här quartzkronografen från Cortébert! Ett auktionsfynd på Ebay som tilltalade mig jävligt mycket. Vann den för ynka 300 kr.
Batteriet måste bytas, vilket i för sig är en bagatell men tyvärr saknas också en skruv på bakplåten. Hade gärna fått det fixat också så det stör mig. Eventuellt polering också, beroende på pris.

Vart borde jag vända mig? Vill ju gå till någon som respekterar klockan, samtidigt som jag inte vill betala hur mycket som helst för en klocka jag inhandlat så pass billigt. Vad säger ni?

IMG_1339.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan är inte gammal och av rätt enkelt snitt. Skulle inte kalla det ett fynd men kul att du gillar den. Tror rätt många som byter batteri även kan erbjuda en skruv, men man får fråga sig fram.
 

Audacion

Omega
Cortebert lades ner 1972, misstänker att det här är en av deras sista modeller.

För mig är den ett fynd för jag redan har en underbar Cortébert i 18k guld, och designen på denna tilltalar mig enormt, och större Tonneauklockor i allmänhet.

Tack för svar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

rogart-63

Patek
Tror Aurum tänker som att den där är inte riktigt kosher? Tveksam om Cortebert gjorde några quartz klockor . Quartzen kom på 70 talet så det stämmer inte. Vet inte när första quartz kronografen kom? Men senare än 1972 iallafall . Kina är mer troligt.
 

Audacion

Omega
Ingen aning, men som sagt designen är viktigare för mig i detta fall. Köptes av en ganska respekterad vintagehandlare från Tyskland iallafall.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tror inte du ska serva den där, alternativet är isåfall att köpa ett nytt verk, lär gå på en hundring eller något om det är ett kinaverk/billigt miyota, lite mer om det är ETA. Polerar du den lär du slita bort pläteringen - om den nu inte är helt i stål.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som jag även svarade i ”Dagens ’fynd’ köptråd”, gick tillverkaren Cortebert under i början på 1970 talet i Kvartskrisen. Jag är ganska övertygad om att de inte hann tillverka några kvartsklockor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cortébert_(watch_manufacturer)
De allra första kvartsklockorna kom börjades säljas 1970-71 men i litet antal och var väldigt exklusiva och dyra (ofta fint dekorerade verk);
https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Namnet köptes upp och fortsatte senare under annan regi med tillverkning av mycket enklare klockor. Jag har ju själv gått på en nit och köpt en sådan i min iver. Klockans kvalite är att jämföra med enklare klocka från Kina. Kromad boett och tavla som tagit in en massa damm, billiga visare etc. Det står i alla fall Swiss Made på den.
064AB2FF-F1A5-4440-814F-D45949E89C30.jpeg



Jag tror man kan särskilja de olika tillverkarna med att de nya har fem klöver på sin logga medans den ursprungliga bara har fyra.
E2982386-4DBB-458B-BFEF-F13ABFC02262.jpeg
47434832-FC92-4A45-8CDE-89E8978AAF35.jpeg


Här mina två gamla som är riktiga;
1B0BB411-0AFF-44A1-A1C0-5588F43ECDF8.png
A8D0394A-8FC2-4429-9AFD-9B3389AD6487.png
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej,
Har precis fått hem den här quartzkronografen från Cortébert! Ett auktionsfynd på Ebay som tilltalade mig jävligt mycket. Vann den för ynka 300 kr.
Batteriet måste bytas, vilket i för sig är en bagatell men tyvärr saknas också en skruv på bakplåten. Hade gärna fått det fixat också så det stör mig. Eventuellt polering också, beroende på pris.

Vart borde jag vända mig? Vill ju gå till någon som respekterar klockan, samtidigt som jag inte vill betala hur mycket som helst för en klocka jag inhandlat så pass billigt. Vad säger ni?

IMG_1339.jpeg
Vart bor du? I Stockholms konserthus finns en urmakare som gör enkla justeringar prisvärt. Han kan säkert ha någon liten skruv på lager. Kul att du gillar klockan!
 
Topp