• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva modern rolex hos icke AD

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Funderar kring rubriken.

Jag har en modern rolex, en 116610. Garantin har gått ut och det börjar bli dags för en service.

Jag har långt till närmsta Rolex AD. Men lokal urmakare som är AD för bl.a. Omega, breitling mfl, säger att de är utbildade på rolex också och har sagt att de kan serva den.

Min fundering då är om det spelar nån roll var jag servar den?

Finns det nån vinst med att lämna den till rolex ad?

Hade den varit under garanti hade det ju varit en annan femma.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Funderar kring rubriken.

Jag har en modern rolex, en 116610. Garantin har gått ut och det börjar bli dags för en service.

Jag har långt till närmsta Rolex AD. Men lokal urmakare som är AD för bl.a. Omega, breitling mfl, säger att de är utbildade på rolex också och har sagt att de kan serva den.

Min fundering då är om det spelar nån roll var jag servar den?

Finns det nån vinst med att lämna den till rolex ad?

Hade den varit under garanti hade det ju varit en annan femma.
Servicegaranti från AD och tillgång till alla originaldelar kanske...?
Är inte säker på hur det är med tillgång på Rolex originaldelar till icke-AD.
Om jag vore på jakt efter en 116610, och såg på två objekt, skulle i alla fall jag välja det objekt som servats hos AD, framför ett som servats hos en annan handlare.
 

Pluto

Cartier
Känns det inte lite onödigt att chansa när det gäller en sådan fin klocka? Dessutom blir det kanske svårigheter senare om du skulle vilja sälja den. Jag skulle iallafall inte vilja köpa en beggagnad rolex som varit servad hos icke AD.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Är nyfiken, är det stor prisskillnad mellan de två?

Har faktiskt inte frågat om pris.

Jag fråga bara när jag var inne i annat ärende om de även kunde serva modern rolex och fick svar att de kunde de.

Nu ett tag senare har det blivit dags för service och jag ska bara ta mig tid att orka lämna in den någonstans. Måste såklart fråga omega ADn igen så jag är helt 100. Hade bara varit så mkt smidigare att lämna till dem än att åka 30 mil ToR för att lämna på service.
 

JohnDoe

Rolex
Problemet är att rolex säljer inte delar till urmakare som inte är godkända servicepartners, dvs alla slitdelar som byts blir icke original. Det finns piratdelar till rolex men vill du ha det i din rolex? Ska du bara ha den själv så är det upp till dig. Kommer du sälja den så blir den svårare att sälja eftersom nästa ägare sannolikt kommer få en högre servicekostnad vid service hos rolex AD när de "kastar ut" alla piratdelar. Fråga din lokala urmakare hur de löser reservdelsfrågan.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Har faktiskt inte frågat om pris.
Jag fråga bara när jag var inne i annat ärende om de även kunde serva modern rolex och fick svar att de kunde de.
Nu ett tag senare har det blivit dags för service och jag ska bara ta mig tid att orka lämna in den någonstans. Måste såklart fråga omega ADn igen så jag är helt 100. Hade bara varit så mkt smidigare att lämna till dem än att åka 30 mil ToR för att lämna på service.
Jag tror inte det är några problem. Är de utbildade på Rolex lär de ju ha haft(!) parts account, så de kan nog köra på tills lagret är slut...
 

JohnDoe

Rolex
Tycker det är tråkigt att Rolex och andra tillverkare totalstrypt tillgången på delar till fristående urmakare. Det är faktiskt olagligt enligt eu regler som gäller alla produkter som säljs inom eu oavsett var nu tillverkningen sker. Det har varit uppe i eu domstolen men tyvärr är lyxklockor inget som ger tillräckligt många röster för politikerna så rolex & co klarade sig.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tycker det är tråkigt att Rolex och andra tillverkare totalstrypt tillgången på delar till fristående urmakare. Det är faktiskt olagligt enligt eu regler som gäller alla produkter som säljs inom eu oavsett var nu tillverkningen sker. Det har varit uppe i eu domstolen men tyvärr är lyxklockor inget som ger tillräckligt många röster för politikerna så rolex & co klarade sig.
Hmmm... Tror att om man i EU kan argumentera för att bara in-house-meckar kan mecka på prylen(då den är så pass komplex)är det OK med att ha som Rolex har nu... Typ lyxklockor, supersportbilar, osv. Finns något sådant fall...
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Hmmm... Tror att om man i EU kan argumentera för att bara in-house-meckar kan mecka på prylen(då den är så pass komplex)är det OK med att ha som Rolex har nu... Typ lyxklockor, supersportbilar, osv. Finns något sådant fall...
Fast är ett Rolexverk mer komplexa än från andra tillverkare? (Tänker på jämförelsen bilar/supersportbilar)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Fast är ett Rolexverk mer komplexa än från andra tillverkare? (Tänker på jämförelsen bilar/supersportbilar)
Är andra tillverkare verkligen mindre återhållsamma på delar av skäl att de måste pga. EU, eller att de vill sälja delar/ha bättre service-tillgänglighet för kund? Tror inga klockmärken är tvingade att sälja delar till fristående urmakare tbh.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Är andra tillverkare verkligen mindre återhållsamma på delar av skäl att de måste pga. EU, eller att de vill sälja delar/ha bättre service-tillgänglighet för kund? Tror inga klockmärken är tvingade att sälja delar till fristående urmakare tbh.
Nej det är väl det som är problemet. Med min Volvo kan jag åka till återförsäljaren och köpa originaldelar för att sedan vända mig till en fristående mek. Vore ju rena drömmen om man kunde göra det lika smidigt med sina klockor. :)
 

poormans

Rolex
Ser inga problem alls så länge de är kompetenta urmakare och har tillgång till delar, sen är det högst otroligt att något på en 116610 är så slitet/trasigt så det behöver bytas ut
 

evki

Audemars
2-Faktor
Min fundering då är om det spelar nån roll var jag servar den?

En gång fick jag en IWC tillbaka från servicen med fingeravtryck på visarna. Det var en IWC certifierad urmakare på IWC AD i Sverige. Fick vänta en månad till för nya visare att skickas från fabriken efter jag påpekade att det skulle inte duga att behandla kunder så. Snart blir det dags att serva min Explo I. Jag har redan varit i kontakt med Rolex SA i Schweiz. Kostar samma peng att ha klockan servad där, förutom fraktkostnaden till fabriken (ingen stor utgift). Men det är bara min erfarenhet.
Det vill säga att det spelar en stor roll var du servar dina klockor. Det finns många kunniga urmakare men jag vill ha de bästa.
 

Whedda

Rolex
Beror väl på.. Är klockan senast servad hos en icke AD så hade man väl backat lite... Men om den servades hos en AD senast så är det ju inga konstigheter. Då har de ju bytt ut alla "felaktiga" delar mot original.

Vad jag undrade var helt enkelt om man skulle avstå från alla Rolex som servats av fristående urmakare. Skulle mer eller mindre begränsa utbudet till NOS eller oservat då det var snarare regel än undantag att man använde just fristående urmakare förr.
 

DrDre

Patek
Beror väl på.. Är klockan senast servad hos en icke AD så hade man väl backat lite... Men om den servades hos en AD senast så är det ju inga konstigheter. Då har de ju bytt ut alla "felaktiga" delar mot original.

Finns det piratdelar, och i så fall vilka? Det pratas ofta om dem, men jag har själv aldrig sett några bilder eller ngn mer fördjupad info om dem.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har extremt svårt att tro att det skulle vara svårt för en fristående urmakare att få tog i reservdelar. Om AD runt om i världen kan skeppa klockor till diverse gråhandlar så varför skulle det vara skillnad på delar?

Ser inga konstigheter att serva hos en fristående urmakare så länge jag vet att hen är duktig och har delarna som ev krävs.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur stor skall prisskillnaden vara för att du lämnar den till en lokalt belägen uris?

Du behöver inte åka till tex Sthlm utan kontakta nymans och skicka den. Torde inte vara några problem.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Att posta klockan till AD är inget alternativ eller? Eller blir fraktkostnaden stor i förhållande till servicen?

Hur stor skall prisskillnaden vara för att du lämnar den till en lokalt belägen uris?

Du behöver inte åka till tex Sthlm utan kontakta nymans och skicka den. Torde inte vara några problem.

Har inte kollat prisskillnad.

Jo man kan posta klockan, gjort så tidigare på garanti rep. Frågan nu är bara ställd på grund av lathet och om där är någon extra vinst att serva hos rolex om allt annat är samma.
 
Topp