• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva Omega Seamaster själv

Thomasx

Basic
Hejsan

Har en Omega Seamaster från 97-98 som är i behov av lite service.
Tänkte jag skulle ta mig en titt på det på egen hand.
Jobbar en del med mikroelektronik, så har bra mikroskop och "allmänna" verktyg för ändamålet, samt ett stort mått "händighet".
Men så klart läser jag gärna på specifikt om klockan, hur den lämpligen servas, eventuella specialverktyg som är bra ha eller måste, utbytesdelar som behövs, osv.

Klockan är estetiskt sett i så gott som nyskick, även om den varit med på en del dyk genom åren.

Konstruktiva tips och länkar till bra info tas tacksamt emot :)

Hejhej, Thomasx
 
Verktyg du behöver kommer kosta dig långt mycket mer än vad service hos auktoriserad verkstad kommer kosta. Vidare är det inte lika enkelt längre att få tag i delar till en Omega. Sen sista reality checken är den att för att bli urmakare behöver man genomgå en flerårig utbildning, så även om du är händig finns det en viss tröskel du måste ta dig över innan du ger dig på din omega.
Med det sagt och för att vara konstruktiv... Boken Watchmaking av George Daniels är en bra startpunkt. Efter det så är det nog lämpligt att börja skruva med någon klocka du inte bryr dig om så mycket.
 
Jag säger KÖR!
Det här kan bli spännande 😄
AD19BD31-4E9A-440D-9BE1-7A1E04A8593A.gif
 
Verktyg du behöver kommer kosta dig långt mycket mer än vad service hos auktoriserad verkstad kommer kosta. Vidare är det inte lika enkelt längre att få tag i delar till en Omega. Sen sista reality checken är den att för att bli urmakare behöver man genomgå en flerårig utbildning, så även om du är händig finns det en viss tröskel du måste ta dig över innan du ger dig på din omega.
Med det sagt och för att vara konstruktiv... Boken Watchmaking av George Daniels är en bra startpunkt. Efter det så är det nog lämpligt att börja skruva med någon klocka du inte bryr dig om så mycket.

Vilka verktyg är då detta?
Boettöppnare har jag koll på, och en sådan kostade inte mycket.
 
Vilka verktyg är då detta?
Boettöppnare har jag koll på, och en sådan kostade inte mycket.
Blev oxå nyfiken, har servat det mesta med korntång, mejsel och tandpetare.
Verkar vara en ihållande vanföreställning att man ska ha massa dyra grejer som inte ens yrkesmän använder sig av.

Om du är van vid att pilla med små komponenter tycker jag verkligen du ska försöka. Tålamod och know-how är liksom nyckeln, inte verktygen...
Man måste heller inte gå på urmakarskola och dylikt för att förstå sig på ett urverk, det är en ganska logisk konstruktion om än väldigt smått 🙂
 
Blev oxå nyfiken, har servat det mesta med korntång, mejsel och tandpetare.
Verkar vara en ihållande vanföreställning att man ska ha massa dyra grejer som inte ens yrkesmän använder sig av.

Om du är van vid att pilla med små komponenter tycker jag verkligen du ska försöka. Tålamod och know-how är liksom nyckeln, inte verktygen...
Man måste heller inte gå på urmakarskola och dylikt för att förstå sig på ett urverk, det är en ganska logisk konstruktion om än väldigt smått 🙂

Tack!
Hittade en video på youtube i går där en Omgea seamaster plockas i sär in i minsta detalj. Part 1 hette den. Innehöll mycket intressant information och inte minst om varför det är viktigt att serva sin klocka och vad som händer om man inte gör det. Det var värdefull information för mig som annars tycker att det bara ska funka ;)
Det var "Part 1", så jag hoppas det finns fler delar som visar hur man sätter ihop allt också :)
Ska kolla lite mer på det ikväll.
För det är ju just det där med know-how som är viktigt, det blir så mycket enklare om man vet hur man ska göra. :)
 
Tack!
Hittade en video på youtube i går där en Omgea seamaster plockas i sär in i minsta detalj. Part 1 hette den. Innehöll mycket intressant information och inte minst om varför det är viktigt att serva sin klocka och vad som händer om man inte gör det. Det var värdefull information för mig som annars tycker att det bara ska funka ;)
Det var "Part 1", så jag hoppas det finns fler delar som visar hur man sätter ihop allt också :)
Ska kolla lite mer på det ikväll.
För det är ju just det där med know-how som är viktigt, det blir så mycket enklare om man vet hur man ska göra. :)
Ingen orsak! Tycker du verkar haja vad du ger dig in på och vara väl medveten om utmaningen.
Det är ingen som blir master urmakare över en natt, men det är kanske heller inte alla som har såna ambitioner.

Konkret tips som jag själv fick en gång i tiden:
"Rör ingenting som du inte vet anledningen till varför den sitter där". Kan låta som en självklarhet men lätt att glömma i stridens hetta 😬
 
En utmaning är att få allt rent. Gissar på att du har tillgång till ultraljudstvätt. Den andra utmaningen är att använda rätt olja/fett på rätt platser. Försök hitta rätt dokumentation vad det gäller smörjpunkter. Seamaster (vet dock inte om det gäller just din klocka) från 97 har Omegas Cal 1120 vilket baseras på ETA 2892 -A2. Dokumentation till ETA och andra urverk finns bla på Cousins UK

Oljor/fett av bra kvalitet är relativt dyrt men försök hitta någon som säljer delparti av respektive.

Lycka till och träna gärna först på ett urverk som inte är lika dyrbart.
 
  • Like
Reactions: v0n
En utmaning är att få allt rent. Gissar på att du har tillgång till ultraljudstvätt. Den andra utmaningen är att använda rätt olja/fett på rätt platser. Försök hitta rätt dokumentation vad det gäller smörjpunkter. Seamaster (vet dock inte om det gäller just din klocka) från 97 har Omegas Cal 1120 vilket baseras på ETA 2892 -A2. Dokumentation till ETA och andra urverk finns bla på Cousins UK

Oljor/fett av bra kvalitet är relativt dyrt men försök hitta någon som säljer delparti av respektive.

Lycka till och träna gärna först på ett urverk som inte är lika dyrbart.
Bra tips 👍🏼 använder själv kemisk ren bensin för rengöring som jag tycker funkar ok.
Kan dock finnas delar som mår mindre bra av den behandlingen, juveler etc. Dessa kan man förslagsvis rengöra separat med typ en tandpetare...
 
En utmaning är att få allt rent. Gissar på att du har tillgång till ultraljudstvätt. Den andra utmaningen är att använda rätt olja/fett på rätt platser. Försök hitta rätt dokumentation vad det gäller smörjpunkter. Seamaster (vet dock inte om det gäller just din klocka) från 97 har Omegas Cal 1120 vilket baseras på ETA 2892 -A2. Dokumentation till ETA och andra urverk finns bla på Cousins UK

Oljor/fett av bra kvalitet är relativt dyrt men försök hitta någon som säljer delparti av respektive.

Lycka till och träna gärna först på ett urverk som inte är lika dyrbart.

Tack! Det var värdefull information för mig.
Jepp, jag har tillgång till en ultraljudstvätt.
Har du något tips på ett lämpligt "prisvärt" urverk man kan köpa begagnat och träna på?
 
Jag gör korstecknet här hemma och hoppas att du låter bli att skruva på din klocka på åtminstone ett par år.
En urmakarutbildning är mer än 3000 handledda timmar vid arbetsbänken och det är ett absolut minimum för att med ett bra resultat skruva igenom en smp.
Men om du är beredd på att sopa verket så kör på.
 
Jag gör korstecknet här hemma och hoppas att du låter bli att skruva på din klocka på åtminstone ett par år.
En urmakarutbildning är mer än 3000 handledda timmar vid arbetsbänken och det är ett absolut minimum för att med ett bra resultat skruva igenom en smp.
Men om du är beredd på att sopa verket så kör på.
Nämnde det innan, alla kanske inte har ambitionen att bli urmakare på heltid?
Skruva hemma på amatörnivå är mig veterligen inte förbjudet. Vet man bara vad man gör så håller jag inte med om att urverket ifråga skulle vara svårare än något annat.
Är det något som går åt pipan så går allt att fixa till. Misstag är det man i särklass lär sig mest på, win win!

Jag är helt självlärd (innan internet!) så visst går det.
I all välmening så tycker jag det är småtrist att så många ser det som nån raketforskning vilket det inte är.
Minst lika trist att se den utbredda pessimismen, istället för att peppa och hjälpa varandra.

(andra stycket är inte riktad mot någon särskild, allmän åskådning)
 
Nämnde det innan, alla kanske inte har ambitionen att bli urmakare på heltid?
Skruva hemma på amatörnivå är mig veterligen inte förbjudet. Vet man bara vad man gör så håller jag inte med om att urverket ifråga skulle vara svårare än något annat.
Är det något som går åt pipan så går allt att fixa till. Misstag är det man i särklass lär sig mest på, win win!

Jag är helt självlärd (innan internet!) så visst går det.
I all välmening så tycker jag det är småtrist att så många ser det som nån raketforskning vilket det inte är.
Minst lika trist att se den utbredda pessimismen, istället för att peppa och hjälpa varandra.

(andra stycket är inte riktad mot någon särskild, allmän åskådning)
Ser inga problem med att jobba med billiga ur som inte har något värde. Tycker det är trist att se så många sönderskruvade fina ur. Ett klassiskt uttryck är att en klockas värsta fiende är en dålig urmakare.
Men självklart gör man som man vill.
 
  • Like
Reactions: v0n
Ser inga problem med att jobba med billiga ur som inte har något värde. Tycker det är trist att se så många sönderskruvade fina ur. Ett klassiskt uttryck är att en klockas värsta fiende är en dålig urmakare.
Men självklart gör man som man vill.
Håller med dig till fullo, tycker bara inte man ska vara för rädd för att testa sig fram om man har intresse och känner att man behärskar det.
Det kan liksom ingen annan än sig själv veta 🙂
 
Håller med dig till fullo, tycker bara inte man ska vara för rädd för att testa sig fram om man har intresse och känner att man behärskar det.
Det kan liksom ingen annan än sig själv veta 🙂
Nej så är det. Det är lätt hänt att ge sig in på för djupt vatten med en fin klocka. Kan vara svårt att hålla sig ibland.
 
  • Like
Reactions: v0n
Om du vågar ge dig på att serva den själv tror jag har mycket att göra med hur bekväm du känner dig med små delar. Mitt tips är nog att öva på några billigare ur, typ gamla Seiko urverk, innan du ger dig på din Omega. Om det är ett dyrare ur brukar även reservdelar vara dyra. Service klarar du sen av på egen hand med hjälp av lite verktyg, tålamod och försiktighet. Se till att använda rätt oljor på rätt ställen och var noggrann med rengöringen. En professionell urmakare har maskiner och specialverktyg för att underlätta arbetet men gör man en service bara då och då klarar man sig med en hyffsat billig arsenal av verktyg.

Typiska delar som (iallafall för mig) krävde en del övning i början var bland annat återmonteringen av huvudfjäder, korrekt montering av balanshjul (Dyyyrt om den skadas) samt demontering av dessa typer av fjädrar nedan (som gärna flyger till andra sidan rummet om man inte är försiktig):
1665400438743.png
 
Kan jag byta BGA'er i smartphones med en vanlig varmluftspistol så ska jag nog fasiken kunna serva en k,locka också :)
Och bara för sakens skull är det väl bäst att nämna att jag numera har en riktigt hot air rework station ;)
Som alltid handlar det om att förse sig själv med tillräckligt med information och kunskap innan man börjar, så man har koll på vad man gör, och inte bör göra.
 
Det va’ friska tag! Det ska bli roligt att följa ditt äventyr. Själv är jag både ohändig och saknar tålamod, så jag skulle aldrig ge mig på ngt sådant själv. Å andra sidan, det värsta som kan hända är väl att du inte får ihop det och då kan du gå till ngn likal urmakare som hjälper dig.
 
Kan jag byta BGA'er i smartphones med en vanlig varmluftspistol så ska jag nog fasiken kunna serva en k,locka också :)
Och bara för sakens skull är det väl bäst att nämna att jag numera har en riktigt hot air rework station ;)
Som alltid handlar det om att förse sig själv med tillräckligt med information och kunskap innan man börjar, så man har koll på vad man gör, och inte bör göra.

Du kan säkert klara av det, men som sagts ovan börja och serva några billiga verk först!

Jag har servat kanske 30-50st (har inte räknat) och har nog haft hyfsad känsla för att jobba med små saker redan innan, men känner att jag fortfarande bara är i början av att lära mig denna konst.

Jag gör fotfarande misstag och saker går ibland sönder, men det är iallafall lättare nu. Jag tycker du nästan bör räkna med att det inte blir speciellt bra första gången och risken är hyfsat stor att något går sönder, någon del flyger iväg så du aldrig hittar den eller repar verket i onödan. Risken kan även vara att du repar tavlan.

Jag kan tillägga att jag i stort sett bara skruvat i billiga urverk.

Hade jag vart du, så hade jag övat på rätt många verk/klockor innan jag gett mig in i en finare klocka.
 
Hej alla,

Jag tänkte blåsa liv i denna tråd och undrar om det är någon här som har servat en Omega Speedmaster själv? Vilka är servicepunkterna? Jag tänkte eventuellt ge mig på ett liknande projekt som trådskaparen.
 
Hej alla,

Jag tänkte blåsa liv i denna tråd och undrar om det är någon här som har servat en Omega Speedmaster själv? Vilka är servicepunkterna? Jag tänkte eventuellt ge mig på ett liknande projekt som trådskaparen.
Vad för Speedmaster? Det är ganska mycket mer komplicerat att serva en kronograf jämfört med ett vanligt basic automatverk, och potentiellt väldigt kostsamt om du skulle sumpa någonting. Inget jag skulle ge mig på utan att ha ett stort antal enklare servicear i ryggen först.
 
Jag frågade inte om hur komplicerat eller potentiellt kostsamt det var, utan om någon här har gjort det och vilka servicepunkterna är😄
 
Om man tänker på en bränslebils servicepunkter så kan man (utan att veta vilken motor) föreslå olja, filter, remmar osv. Det är mer den sortens övergripande information jag är ute efter, inte besserwissersvar. Jag får googla mig till det!
 
Tillbaka
Topp