• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

  • Ja, såklart!

    Röster: 18 20.0%
  • Ja, men bara min/mina keeper/s.

    Röster: 9 10.0%
  • Nej, jag kör på tills de MÅSTE servas.

    Röster: 54 60.0%
  • Nej, jag säljer klockan innan den går så pass dåligt att en service är tvungen.

    Röster: 9 10.0%

  • Totala väljare
    90
  • Enkät stängd .
När jag ska köpa en ny klocka vill jag att den skall vara så pass ny att service inte är nödvändigt på iaf 2-3 år. Alternativet är vintage där det är önskvärt att den ska ha varit inne på service eller iaf översyn för max 2-3 par år sedan. Är detta orimligt?

För mig skulle det kännas trist att köpa en, för mig, dyr klocka och sedan bli tvungen att serva den för ex antal tusen kronor mindre än 1-2 år senare. (Har tyvärr upplevt detta)

Min högst personliga upplevelse är att det är många klockor här på KS som säljs med "okänd servicehistorik". Håller ni med?

Hur ser ni på service, är det viktigt att klockan är någorlunda nyligen servad när ni själva skall köpa en?

Jag har gjort en poll inriktad på en eventuell säljare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har märkt att vissa gillar att sälja klockor som börjar närma sig service.
Klockor från 2010 är till exempel rätt poppis. Jag antar att säljaren inte har någon större lust att serva, så man slänger ut den på Köp&Sälj istället.

Hade varit intressant att få höra hur köparna resonerar. Tänker ni på att klockan kanske måste servas, och ni tar en chansning, eller bryr ni er helt enkelt inte?

PM:ade med en kille som jag har lärt känna via KS, och han köpte en klocka på Blocket som han var nöjd med. Visar sig sedan att klockan kanske behövde servas, och tyckte därför att det var drygt att behöva lägga ut ett par tusenlappar till på en klocka som han precis hade köpt.

Vad gjorde han då?
Slutade med att han sålde den vidare, med okänd servicehistorik.

Har således bestämt att alltid köpa klockor med garanti kvar, eller som precis har servats.
Fast, får man klockan till ett bra pris så kan man såklart kosta sig på en egen service :)
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Undrar vad @Davvan har att komma med i den här tråden... ;)

Davvan tänker som så.......klart klockorna ska servas, jag servar alltid mina direkt efter inköpt....så jag vet att de kommer att funka som de skall. Finns inget mer irriterande än en klocka som inte fungerar. Lite irriterad på att jag frågade Rob om det fanns servicebehov på min SD, vilket det inte fanns. Skulle bara lämat in för service direkt istället :)

Den dagen jag säljer klockan, för den dagen kommer alltid....så behöver jag inte fundera på verkets skick, inte heller gissa eller skarva i annonser.......köparen får dokumentation samt i vissa fall även garanti på utförd service.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara ägt två klockor med servicebehov. Den ena servade jag och den andra är på service nu. Hade inte kännts OK att köpa eller sälja en klocka med servicebehov. Finns nog många svartepetterklockor där ute som bara väntar på att sluta fungera för att folk säljer dem istället för att serva dem.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Servar när det behövs. Onödigt att peta i vintageklockor som fungerar som de ska. Varje gång en urmakare gör något så riskerar man tyvärr att värdefulla delar skadas. Oavsett hur grym urmakaren är.. Därför servar jag inte på regelbundna intervall.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har bara ägt två klockor med servicebehov. Den ena servade jag och den andra är på service nu. Hade inte kännts OK att köpa eller sälja en klocka med servicebehov. Finns nog många svartepetterklockor där ute som bara väntar på att sluta fungera för att folk säljer dem istället för att serva dem.

För min del ganska smutsigt att kränga dem, typklockan är ROO Som alltid är okänd eller oservad fast den borde servats för tre år sedan sedan.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Davvan tänker som så.......klart klockorna ska servas, jag servar alltid mina direkt efter inköpt....så jag vet att de kommer att funka som de skall. Finns inget mer irriterande än en klocka som inte fungerar. Lite irriterad på att jag frågade Rob om det fanns servicebehov på min SD, vilket det inte fanns. Skulle bara lämat in för service direkt istället :)

Den dagen jag säljer klockan, för den dagen kommer alltid....så behöver jag inte fundera på verkets skick, inte heller gissa eller skarva i annonser.......köparen får dokumentation samt i vissa fall även garanti på utförd service.....

Är det inte tråkigt, att köpa en "ny" klocka som direkt ska in på service, och sedan vara utan den i ett par månader? Själva poängen måste väl ändå vara att använda det man precis har köpt? :)
 

POO

Panerai
Är det inte tråkigt, att köpa en "ny" klocka som direkt ska in på service, och sedan vara utan den i ett par månader? Själva poängen måste väl ändå vara att använda det man precis har köpt? :)

Tvärt om är det väl kanon att ha den i bästa möjliga skick helt utan frågetecken!?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte tråkigt, att köpa en "ny" klocka som direkt ska in på service, och sedan vara utan den i ett par månader? Själva poängen måste väl ändå vara att använda det man precis har köpt? :)

Nej nu tänker du schmåländskt......det vackra i att äga en klocka är att den fungerar....själv är bäste dräng...folk är sjukt opålitliga och ljuger och skarvar när det finns chans........servad utan dokumentation.....blaj!
 
Davvan tänker som så.......klart klockorna ska servas, jag servar alltid mina direkt efter inköpt....så jag vet att de kommer att funka som de skall. Finns inget mer irriterande än en klocka som inte fungerar. Lite irriterad på att jag frågade Rob om det fanns servicebehov på min SD, vilket det inte fanns. Skulle bara lämat in för service direkt istället :)

Den dagen jag säljer klockan, för den dagen kommer alltid....så behöver jag inte fundera på verkets skick, inte heller gissa eller skarva i annonser.......köparen får dokumentation samt i vissa fall även garanti på utförd service.....

Budgeterar du för en eventuell service utöver det du lägger på en klocka eller prutar du t.ex. 5 000 kr om du vet att en service hamnar runt denna summa?!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej nu tänker du schmåländskt......det vackra i att äga en klocka är att den fungerar....själv är bäste dräng...folk är sjukt opålitliga och ljuger och skarvar när det finns chans........servad utan dokumentation.....blaj!

Hm, nä, så godtrogen är jag inte, att jag köper en klocka som ska vara servad, men som saknar dokumentation på servicen :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
När jag ska köpa en ny klocka vill jag att den skall vara så pass ny att service inte är nödvändigt på iaf 2-3 år. Alternativet är vintage där det är önskvärt att den ska ha varit inne på service eller iaf översyn för max 2-3 par år sedan. Är detta orimligt?

För mig skulle det kännas trist att köpa en, för mig, dyr klocka och sedan bli tvungen att serva den för ex antal tusen kronor mindre än 1-2 år senare. (Har tyvärr upplevt detta)

Min högst personliga upplevelse är att det är många klockor här på KS som säljs med "okänd servicehistorik". Håller ni med?

Hur ser ni på service, är det viktigt att klockan är någorlunda nyligen servad när ni själva skall köpa en?

Jag har gjort en poll inriktad på en eventuell säljare.
Något som jag har lärt mig är inte köpa en klocka oservad/okänd service historik.
Tråkigt att bli av med klockan i månad/månader. Samt att det har varit flera gånger här på KS där klockor inte varit 100% gällande rätt delar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl ingen skönare känsla än när man hämtar ut sin nyservade klocka. Några av de begagnade klockorna jag har är jag osäker på när de servades av tidigare ägare men behåller jag dom så kommer jag serva dom regelbundet. Servicehistorik okänd betyder i min bok att det finns ett mer eller mindre omedelbart servicebehov men jag retar mig nog mer på "nyss genomgången av urmakare" vad menas egentligen med det?
 

Babinus

Cartier
Känns lite som att köpa en tio år gammal bil. Är kamremmen bytt eller inte? Är den inte det så ska den vara motsvarande billigare än en som har nybytt. Finns inte dokumentation på att den är bytt så utgår jag från att den är obytt. Pruta eller hejdå.
 

Ryttaren

Rolex
Vill inte peta i något som går bra. Har den bra amplitud/beat error och håller tiden så väntar jag tills jag börjar se att nånting förändras.
Min SD t.ex har okänd servicehistorik men håller tiden i stort sett perfekt, kanske -3s per vecka! Risken är då stor att den skulle få sämre tidhållning trots service.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför pruta? Varför ska säljaren alltid stå för servicekostnaden? Köpare måste ta mer ansvar!
Handlar väl om att marknaden bestämmer priset. En klocka anske inte är billigare för att den är oservad, men dyrare om den är nyservad. Utgångsläget på begagnade klockor är ju faktiskt att de inte är servade inom närtid. Problemet uppstår bara när en säljare antyder att klockan är servad trots att den inte är det.

Jag köpte precis en klocka som inte beskrevs som nyservad av säljaren men som jag visste nyligen köptes av en urmakare som då sa sig precis ha servat den. Det visade sig omgående att klockan gick som en påse skit och hade akut servicebehov. Hade den beskrivits av senaste säljaren som nyligen servad av urmakare (fast utan papper) så hade jag blivit rätt grinig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser det mest som bonus om verket är i bra skick. Priset sätts av säljaren och är klockan nyservad så brukar den kosta mer. Prut för att den är oservad är väl som prut i största allmänhet. Inte köparen som avgör vad en produkt bör kosta..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ser det mest som bonus om verket är i bra skick. Priset sätts av säljaren och är klockan nyservad så brukar den kosta mer. Prut för att den är oservad är väl som prut i största allmänhet. Inte köparen som avgör vad en produkt bör kosta..

Lustig affärsstrategi du har. Det är ju köparna som avgör om en produkt är rätt prissatt. Spelar liksom ingen roll om det kostar 10k eller 10 kr, allt handlar om behovet och om det är värt det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med andra ord... Köparna som bestämmer ;)
Man är ju inte tvungen att sälja. :)

Är priset skäligt så spelar inte ev servicehistorik någon roll. Då är det bara sniket prutande om man försöker använda det som skäl för prutning. Beroende på om man köper nytt eller vintage så kan jag tycka att det är mer eller mindre relevant. För mig som gillar fin vintage så är oftast verkets skick högst sekundärt såvida det inte är jätteavancerat och hutlöst dyrt att serva. Värdet sitter oftast i de synliga delarna och då köper jag klockan oavsett verkets skick om resten är fint och inte prissatt helt åt helvete. Prutar jag så är det just för att pruta. Inte för att tvinga säljaren betala för en del av en ev service.
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Jag tycker det är förvånande att så många verkar tycka det är ok att strunta i att serva sina klockor innan de börjar gå illa! Gör ni det samma med era bilar, servar först när bilen börjar gå illa?
Våra klockor är små mekaniska mästerverk och som med all mekanik så finns det ett otal olika lagringspunkter, axlar m.m. som behöver smörjning för att inte, bokstavligt talat, malas sönder. Väntar man med service tills klockan börjar gå riktigt dåligt är risken stor att det inte bara är oljan som torkat utan det har även blivit så stort mekaniskt slitage på verkdelar att dessa behöver bytas ut med en kraftigt höjd servicekostnad som följd.
Givetvis kan man ha “tur” och det var bara oljan som torkat och efter en rengöring/smörjning så är urverket fit for fight igen - något som siffrorna ovan pekar på att de flesta här inne hoppas på!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tycker det är förvånande att så många verkar tycka det är ok att strunta i att serva sina klockor innan de börjar gå illa! Gör ni det samma med era bilar, servar först när bilen börjar gå illa?
Våra klockor är små mekaniska mästerverk och som med all mekanik så finns det ett otal olika lagringspunkter, axlar m.m. som behöver smörjning för att inte, bokstavligt talat, malas sönder. Väntar man med service tills klockan börjar gå riktigt dåligt är risken stor att det inte bara är oljan som torkat utan det har även blivit så stort mekaniskt slitage på verkdelar att dessa behöver bytas ut med en kraftigt höjd servicekostnad som följd.
Givetvis kan man ha “tur” och det var bara oljan som torkat och efter en rengöring/smörjning så är urverket fit for fight igen - något som siffrorna ovan pekar på att de flesta här inne hoppas på!
Som jag nämnde innan så är risken större än en ev dyrare service. Gäller för all del inte alla klockor men jag tar hellre än tusenlapp eller två extra framför en chippad tavla, oljefläck, trasigt lum etc. :)

Verket går alltid att få tiptop. Inte lika enkelt att fixa synliga delar som inte alltid går att ersätta.
 
Topp