• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

  • Ja, såklart!

    Röster: 18 20.0%
  • Ja, men bara min/mina keeper/s.

    Röster: 9 10.0%
  • Nej, jag kör på tills de MÅSTE servas.

    Röster: 54 60.0%
  • Nej, jag säljer klockan innan den går så pass dåligt att en service är tvungen.

    Röster: 9 10.0%

  • Totala väljare
    90
  • Enkät stängd .

paradis

Audemars
Har alltid servat vintage Rolex regelbundet,varje 5-6 år.bill ha klockan i topp skick. Tidigare så lämnade jag till en privat urmakare, men nu bara till Bergströms Rolex.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vill gärna vara säker på att allt är ok, samt bibehålla värde o s v så jag servar regelbundet.
 

Babinus

Cartier
Varför pruta? Varför ska säljaren alltid stå för servicekostnaden? Köpare måste ta mer ansvar!
Men tar man inte ansvar om man försöker ta reda på servicehistoriken då? Om man väljer mellan två likadana klockor, varav den ena har ett trovärdigt intyg på att godkänd service nyligt är utförd, den andra inte alls, är det då konstigt att man vill betala lite mindre för den klocka som måste kostas på nästan direkt?

Om du skulle köpa beg. bil med miltal runt 15 000. Skulle du tycka att det är helt oväsentligt för priset om den har kamrem och diverse andra slitdelar nybytta eller inte?

Det är ingen som tvingar en säljare att serva sina grejor före affär, men den som inte gör det får kallt räkna med att då vill de flesta köparna betala billigare.
 

Babinus

Cartier
Man är ju inte tvungen att sälja. :)
Åh, fan. Tänkte inte på det. Dagens lärdom.
Är priset skäligt så spelar inte ev servicehistorik någon roll. Då är det bara sniket prutande om man försöker använda det som skäl för prutning. Beroende på om man köper nytt eller vintage så kan jag tycka att det är mer eller mindre relevant. För mig som gillar fin vintage så är oftast verkets skick högst sekundärt såvida det inte är jätteavancerat och hutlöst dyrt att serva. Värdet sitter oftast i de synliga delarna och då köper jag klockan oavsett verkets skick om resten är fint och inte prissatt helt åt helvete. Prutar jag så är det just för att pruta. Inte för att tvinga säljaren betala för en del av en ev service.
Fast hur mycket man måste kosta på direkt efter köp avgör väl en del om ett pris är skäligt eller inte? Eller.....??

Åtminstone när det gäller annat, som bilar. Om två likadana modeller säljs, men den ena måste repareras, den andra inte, vem är normalt billigast? Det finns en detalj till som avgör priset: Konkurrens. Är du ensam om att sälja just din oservade klockmodell, eller har du en konkurrent med liknande nyservad? Vem tror du en köpare väljer om priset är samma och övrigt skick är identiskt?

Ganska enkelt egentligen.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker priset spelar stor roll i den här diskussionen, en vintagerolex för + 100' eller en speedy för ca 20' Jag kan förstå om man väger för och emot service på ett vintageur där man är rädd om tavla etc och i dessa fall är väl kostnaden för service underordnad men letar man en begagnad Speedy så hittar man många runt 20' och då tycker jag att det priset kan vara både en bra och ett dålig affär beroende på servicebehovet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast hur mycket man måste kosta på direkt efter köp avgör väl en del om ett pris är skäligt eller inte? Eller.....??

Åtminstone när det gäller annat, som bilar. Om två likadana modeller säljs, men den ena måste repareras, den andra inte, vem är normalt billigast? Det finns en detalj till som avgör priset: Konkurrens. Är du ensam om att sälja just din oservade klockmodell, eller har du en konkurrent med liknande nyservad? Vem tror du en köpare väljer om priset är samma och övrigt skick är identiskt?

Ganska enkelt egentligen.
Olika köpare/säljare sätter nog väldigt olika värde på en oservad klocka. Bara för det var fyra år sedan den servades så betyder det inte att klockan har akuta servicebehov. Priset är satt av säljaren och vill inte köpare acceptera det så behöver de som sagt inte handla. Bland det värsta jag vet är om en klocka säljs med okänd servicehistorik och köparen sen kommer tillbaka och har varit in till urmakaren som nämner servicebehov. Köparen ber/kräver del/hela servicekostnade i kompensation för att okänd servicehistorik av en klocka som fortfarande fungerar väl och håller tiden. Detta har hänt mig två gånger och bägge gångerna så har jag erbjudit mig att ta tillbaka dem; no questions asked och med mig stående för alla kostnader. Tror du någon av köparna velat lämna tillbaka klockan? Nä.. Bägge var trots allt happy fastän de inte fick 2-5k i handen. Lagom fattigt beteende i mina ögon.

Klockor kostar vad säljaren säger att de kostar. Finns prutmån så märker man det. Självklart så ska skick beskrivas korrekt men okänd servicehistorik betyder inte att klockan är servad igår. Det betydet inte heller nödvändigtvis att klockan behöver en dyr fullservice imorgon. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Men tar man inte ansvar om man försöker ta reda på servicehistoriken då? Om man väljer mellan två likadana klockor, varav den ena har ett trovärdigt intyg på att godkänd service nyligt är utförd, den andra inte alls, är det då konstigt att man vill betala lite mindre för den klocka som måste kostas på nästan direkt?

Om du skulle köpa beg. bil med miltal runt 15 000. Skulle du tycka att det är helt oväsentligt för priset om den har kamrem och diverse andra slitdelar nybytta eller inte?

Det är ingen som tvingar en säljare att serva sina grejor före affär, men den som inte gör det får kallt räkna med att då vill de flesta köparna betala billigare.

Nej det är inget konstigt med det för det stora antalet.....dock är verkets skick för mig näst helt intill oväsentligt. Att köpa klocka handlar om andra detaljer. En skadad tavla eller dassigt case är svårt att återskapa. Ett verk kan i princip alltid servas tillbaka till 100%

Har jag en klocka till salu med flawless tavla och case, men ett verk som går dåligt, inte sänker jag priset ett öre på den!!......om det nu skulle vara så.....
 
  • Like
Reactions: Per

McGyver

Rolex
Som jag nämnde innan så är risken större än en ev dyrare service. Gäller för all del inte alla klockor men jag tar hellre än tusenlapp eller två extra framför en chippad tavla, oljefläck, trasigt lum etc. :)

Verket går alltid att få tiptop. Inte lika enkelt att fixa synliga delar som inte alltid går att ersätta.

Fast i ditt fall pratar du nog om päron istället för äpplen som de flesta av oss har! ;)

Förstår fullt att du väljer att bedöma risken för missöden med tavla, visare o.s.v. vid servicen av ett dyrbart vintageur mot (i förhållande) billiga och framför allt tillgängliga verkdelar - i dessa fall är ju tavlan en dyr del som kanske t.o.m. inte går att ersätta!
Pratar vi stället om ett "standard ur" då det faktiskt går att sätta i en ny tavla om oturen är framme (vilket den ej bör vara vid en normal service) så förstår jag inte att man är villig att köra sakerna så länge att de är på gränsen att haverera innan man tycker det är dags för lite kärlek!
Lager byggda för att ha en oljehinna kan mycket väl fungera utan men jag väljer att ha färsk olja i mina - alla dagar i veckan! ;)
 

Babinus

Cartier
Eftersom jag är osäker på om jag och Davvan/Per förstår varandra rätt ställer jag en konkret fråga till er:

Förutsättning:
Två klockor av samma modell och identiskt skick säljs för samma pris. Den ena säljs med seriöst intyg att den är helt nyservad. Den andra med helt okänd servicehistorik. Vi förutsätter arr säljarna ger samma intryck och trovärdighet.

Vilken köper ni?

Vilken tror ni att de flesta andra skulle välja?

Glöm inte att jag skrev att klockorna i övrigt är i samma skick.
 

Babinus

Cartier
Har jag en klocka till salu med flawless tavla och case, men ett verk som går dåligt, inte sänker jag priset ett öre på den!!......om det nu skulle vara så.....
Om du vill få den såld hänger allt på att du får en köpare som accepterar priset. Annars får du välja mellan att sänka eller behålla den. Oavsett anledning till prutning.

Så funkar alla affärer.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Eftersom jag är osäker på om jag och Davvan/Per förstår varandra rätt ställer jag en konkret fråga till er:

Förutsättning:
Två klockor av samma modell och identiskt skick säljs för samma pris. Den ena säljs med seriöst intyg att den är helt nyservad. Den andra med helt okänd servicehistorik. Vi förutsätter arr säljarna ger samma intryck och trovärdighet.

Vilken köper ni?

Vilken tror ni att de flesta andra skulle välja?

Glöm inte att jag skrev att klockorna i övrigt är i samma skick.

Troligen den servade men du kan inte kräva rätt till prisreduktion för att den ena är oservad.
 
  • Like
Reactions: Per

Babinus

Cartier
Klockor kostar vad säljaren säger att de kostar.
Under förutsättning att man tänker likt Ulf Lundell. Att även en utebliven affär är en affär. Däremot är det vad köparen är beredd att betala som avgör om affären blir genomförd.

Annars kan man ju hävda att min ärvda Omega är värd minst 100 000:- fast ingen skulle ge mer än max 10 000 för den.
 

Babinus

Cartier
Troligen den servade men du kan inte kräva rätt till prisreduktion för att den ena är oservad.
Självklart inte. Jag menar bara att det är naturligt att köpare ofta väger in eventuella framtida kostnader. Det är ju ändå köparen som avgör vad man vill betala. Självklart också säljaren som avgör hur angelägen man är att sälja.

Men varken köpare eller säljare kan kräva något.

Jag har bara dragit paralleller till beg. bilar. Ej bytt kamrem innebär oftast något lägre pris än bytt kamrem.

Poängen är att båda måste vara överens om priset om det ska bli affär.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Självklart inte. Jag menar bara att det är naturligt att köpare ofta väger in eventuella framtida kostnader. Det är ju ändå köparen som avgör vad man vill betala. Självklart också säljaren som avgör hur angelägen man är att sälja.

Men varken köpare eller säljare kan kräva något.

Jag har bara dragit paralleller till beg. bilar. Ej bytt kamrem innebär oftast något lägre pris än bytt kamrem.

Jag köper självklart helst den servade men som sagt, på vintage är tavla, visare och boett allt. Service är det minsta problemet i det sammanhanget givet att det inte är ett butterflyverk eller ett highend verk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast i ditt fall pratar du nog om päron istället för äpplen som de flesta av oss har! ;)

Förstår fullt att du väljer att bedöma risken för missöden med tavla, visare o.s.v. vid servicen av ett dyrbart vintageur mot (i förhållande) billiga och framför allt tillgängliga verkdelar - i dessa fall är ju tavlan en dyr del som kanske t.o.m. inte går att ersätta!
Pratar vi stället om ett "standard ur" då det faktiskt går att sätta i en ny tavla om oturen är framme (vilket den ej bör vara vid en normal service) så förstår jag inte att man är villig att köra sakerna så länge att de är på gränsen att haverera innan man tycker det är dags för lite kärlek!
Lager byggda för att ha en oljehinna kan mycket väl fungera utan men jag väljer att ha färsk olja i mina - alla dagar i veckan! ;)
Enda problemet är att det inte är ekonomiskt försvarbart att serva uren mer regelbundet i Sverige. En service i Sverige kostar väl ungefär som ett nytt ETA-verk? Nu är ETA-verk svåra att få tag på men ändå... Vintagenördars dröm är oservade verk.
 

Babinus

Cartier
Jag köper självklart helst den servade men som sagt, på vintage är tavla, visare och boett allt. Service är det minsta problemet i det sammanhanget givet att det inte är ett butterflyverk eller ett highend verk.
Det där säger jag inte emot. Finns det andra skillnader som spelar in kan läget bli annorlunda.

Poängen är att om affär ska bli av måste både köpare och säljare vara överens. Ingen kan kräva något av varandra. Och hur förutsättningarna blir för att få ett visst pris beror ju också på utbudet.

Annars kan jag säga att jag själv i vinter köpt en gammal Omega som bums behövde service. Den gick inte så bra. Inget problem. Jag visste att risken var överhängande och priset var acceptabelt för det. Får väl se vad servicen kommer att kosta, men jag är inte lurad. Jag visste vad som gällde.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om du vill få den såld hänger allt på att du får en köpare som accepterar priset. Annars får du välja mellan att sänka eller behålla den. Oavsett anledning till prutning.

Så funkar alla affärer.

Ser inga problem med det, priset är fast......säljer inga nästan dinkor...
 

Babinus

Cartier
Ser inga problem med det, priset är fast......säljer inga nästan dinkor...
Det är absolut inget fel i att du har ett fast pris. Får du den såld är ju allt frid och fröjd. Om inte så får du antingen sänka eller behålla.
Jag moraliserar inte över dig. Du har rätt att kräva ditt pris, likaväl som köparen har rätt att vägra betala det.

Den enda poängen är att för en genomförd affär måste båda parter vara överens. En räcker inte och om köparen kräver lägre pris blir man inte överens. Därmed inte sagt att köpare kan kräva orimligt stora prisreduktioner. Då är det bara att hoppas på en annan köpare. Rufflare finns på både köpar och säljarsidan.

Det blev kanske en lite spretig diskussion bara för att jag djupdök lite väl mycket i den detaljen och krånglade till det. Egentligen tror jag inte att vi är så dåligt överens. Vi förstår nog båda hur affärer går till.

Glad Midsommar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är absolut inget fel i att du har ett fast pris. Får du den såld är ju allt frid och fröjd. Om inte så får du antingen sänka eller behålla.
Jag moraliserar inte över dig. Du har rätt att kräva ditt pris, likaväl som köparen har rätt att vägra betala det.

Den enda poängen är att för en genomförd affär måste båda parter vara överens. En räcker inte och om köparen kräver lägre pris blir man inte överens. Därmed inte sagt att köpare kan kräva orimligt stora prisreduktioner. Då är det bara att hoppas på en annan köpare. Rufflare finns på både köpar och säljarsidan.

Det blev kanske en lite spretig diskussion bara för att jag djupdök lite väl mycket i den detaljen och krånglade till det. Egentligen tror jag inte att vi är så dåligt överens. Vi förstår nog båda hur affärer går till.

Glad Midsommar.

Håller med, kärnan i mitt resonemang är att ta ansvar som köpare.....var inte godtrogen med att klockan varit på översyn.....betyder inte ett f-ing skit. Ta ansvar genom att vårda din klocka.....för dig och för din nästa.....älskar man detta tar man ansvar och lämnar inte över skit till nästa ägare. Köpa klocka för 200 blås+ och skita i verket......kör så länge det håller.... inte ok....snålt och trångsynt.....
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Davvan tänker som så.......klart klockorna ska servas, jag servar alltid mina direkt efter inköpt....så jag vet att de kommer att funka som de skall. Finns inget mer irriterande än en klocka som inte fungerar. Lite irriterad på att jag frågade Rob om det fanns servicebehov på min SD, vilket det inte fanns. Skulle bara lämat in för service direkt istället :)

Den dagen jag säljer klockan, för den dagen kommer alltid....så behöver jag inte fundera på verkets skick, inte heller gissa eller skarva i annonser.......köparen får dokumentation samt i vissa fall även garanti på utförd service.....
Helt rätt, samma här köper och servar, kalkylerar alltid in det i köp kostnaden
 

Babinus

Cartier
Skulle jag köpa något dyrt skulle jag självklart ta det säkra före det osäkra och serva mer än nödvändigt. Nu har jag bara en massa skräp från 60- och 70-talet som inte förtjänar service. Förutom den ärvda. Den jag köpte nyligt får en service nu, men inga fler. När den börjar gå dåligt gör jag med den som de andra. Ner i byrålådan tills dödsboet hittar dem och troligen slänger dem. Sälja dem är inte värt besväret.

Men skulle jag köpa något värdefullt skulle jag självklart tänka helt annorlunda. Så inställningen till service handlar väl helt om vad man har. Är det jag har värt vad servicen kostar?

Ja, det här var svaret på trådrubriken, som jag helt glömde. Inte svar på senaste diskussionen.
 

Babinus

Cartier
Håller med, kärnan i mitt resonemang är att ta ansvar som köpare.....var inte godtrogen med att klockan varit på översyn.....betyder inte ett f-ing skit. Ta ansvar genom att vårda din klocka.....för dig och för din nästa.....älskar man detta tar man ansvar och lämnar inte över skit till nästa ägare. Köpa klocka för 200 blås+ och skita i verket......kör så länge det håller.... inte ok....snålt och trångsynt.....
Det där håller jag med om.
 

adress

Friends of KS
Är inte en nyservad klocka bättre än en oservad?

Om inte, varför servar man?
Servar gör man för att lämna ifrån sig en just klocka till en ev köpare. Att den är servad ser jag som ett försäljningsargument. Jag vill ta ut / köpa till ett pris som är marknadsmässigt. För det kan vissa krav ingå - att den är ok och servad.
Står det i en annons att servicebehov föreligger - är säkert priset satt därefter - och säljaren ärlig. Att jämföra med bilar - tycker jag ger nada. :pompus:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Servar gör man för att lämna ifrån sig en just klocka till en ev köpare. Att den är servad ser jag som ett försäljningsargument. Jag vill ta ut / köpa till ett pris som är marknadsmässigt. För det kan vissa krav ingå - att den är ok och servad.
Står det i en annons att servicebehov föreligger - är säkert priset satt därefter - och säljaren ärlig. Att jämföra med bilar - tycker jag ger nada. :pompus:


Ok, en Comex sub som har ett värde på 400 000, ska den kosta 395 000 då istället om den är oservad och går dåligt? Nej såklart inte......om klockan är servad eller ej har inget direkt påverkan på dess pris........skulle jag säga för klockor över låt säga 75k....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok, en Comex sub som har ett värde på 400 000, ska den kosta 395 000 då istället om den är oservad och går dåligt? Nej såklart inte......om klockan är servad eller ej har inget direkt påverkan på dess pris........skulle jag säga för klockor över låt säga 75k....

Fast talar du om klockor som är unika, tex en Comex som bedöms efter tavla och boett. Så är Ingen likadan och service är det minsta problemet.
 
Senast ändrad:

Babinus

Cartier
Servar gör man för att lämna ifrån sig en just klocka till en ev köpare. Att den är servad ser jag som ett försäljningsargument. Jag vill ta ut / köpa till ett pris som är marknadsmässigt. För det kan vissa krav ingå - att den är ok och servad.
Står det i en annons att servicebehov föreligger - är säkert priset satt därefter - och säljaren ärlig. Att jämföra med bilar - tycker jag ger nada. :pompus:
Det var väl ungefär så jag tänkte med min fråga. Men kan inte det där vara försäljningsargument för bilar också?

Sedan kanske man servar för eget behov också även om man ska behålla klockan?
 

Babinus

Cartier
Hur man värderar en service som försäljningsargument är säkert olika beroende på om klockan kostar 3000 eller 300 000.

Nu ger jag mig i denna fråga. Vet inte varför jag började argumentera om detta när jag aldrig ens sålt en klocka och inte kan försäljningskulturen i den branschen. Min vanliga grälsjuka, förstås.

Blir intressant att se nu om servicen på min mossiga Omega överstiger värdet, när jag får kostnadsförslaget.
 
Topp