Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför pruta? Varför ska säljaren alltid stå för servicekostnaden? Köpare måste ta mer ansvar!
Men tar man inte ansvar om man försöker ta reda på servicehistoriken då? Om man väljer mellan två likadana klockor, varav den ena har ett trovärdigt intyg på att godkänd service nyligt är utförd, den andra inte alls, är det då konstigt att man vill betala lite mindre för den klocka som måste kostas på nästan direkt?Varför pruta? Varför ska säljaren alltid stå för servicekostnaden? Köpare måste ta mer ansvar!
Åh, fan. Tänkte inte på det. Dagens lärdom.Man är ju inte tvungen att sälja.
Fast hur mycket man måste kosta på direkt efter köp avgör väl en del om ett pris är skäligt eller inte? Eller.....??Är priset skäligt så spelar inte ev servicehistorik någon roll. Då är det bara sniket prutande om man försöker använda det som skäl för prutning. Beroende på om man köper nytt eller vintage så kan jag tycka att det är mer eller mindre relevant. För mig som gillar fin vintage så är oftast verkets skick högst sekundärt såvida det inte är jätteavancerat och hutlöst dyrt att serva. Värdet sitter oftast i de synliga delarna och då köper jag klockan oavsett verkets skick om resten är fint och inte prissatt helt åt helvete. Prutar jag så är det just för att pruta. Inte för att tvinga säljaren betala för en del av en ev service.
Därför att man vill betala mindre!?
Är inte en nyservad klocka bättre än en oservad?Varför? Blir klockan bättre?
Olika köpare/säljare sätter nog väldigt olika värde på en oservad klocka. Bara för det var fyra år sedan den servades så betyder det inte att klockan har akuta servicebehov. Priset är satt av säljaren och vill inte köpare acceptera det så behöver de som sagt inte handla. Bland det värsta jag vet är om en klocka säljs med okänd servicehistorik och köparen sen kommer tillbaka och har varit in till urmakaren som nämner servicebehov. Köparen ber/kräver del/hela servicekostnade i kompensation för att okänd servicehistorik av en klocka som fortfarande fungerar väl och håller tiden. Detta har hänt mig två gånger och bägge gångerna så har jag erbjudit mig att ta tillbaka dem; no questions asked och med mig stående för alla kostnader. Tror du någon av köparna velat lämna tillbaka klockan? Nä.. Bägge var trots allt happy fastän de inte fick 2-5k i handen. Lagom fattigt beteende i mina ögon.Fast hur mycket man måste kosta på direkt efter köp avgör väl en del om ett pris är skäligt eller inte? Eller.....??
Åtminstone när det gäller annat, som bilar. Om två likadana modeller säljs, men den ena måste repareras, den andra inte, vem är normalt billigast? Det finns en detalj till som avgör priset: Konkurrens. Är du ensam om att sälja just din oservade klockmodell, eller har du en konkurrent med liknande nyservad? Vem tror du en köpare väljer om priset är samma och övrigt skick är identiskt?
Ganska enkelt egentligen.
Men tar man inte ansvar om man försöker ta reda på servicehistoriken då? Om man väljer mellan två likadana klockor, varav den ena har ett trovärdigt intyg på att godkänd service nyligt är utförd, den andra inte alls, är det då konstigt att man vill betala lite mindre för den klocka som måste kostas på nästan direkt?
Om du skulle köpa beg. bil med miltal runt 15 000. Skulle du tycka att det är helt oväsentligt för priset om den har kamrem och diverse andra slitdelar nybytta eller inte?
Det är ingen som tvingar en säljare att serva sina grejor före affär, men den som inte gör det får kallt räkna med att då vill de flesta köparna betala billigare.
Som jag nämnde innan så är risken större än en ev dyrare service. Gäller för all del inte alla klockor men jag tar hellre än tusenlapp eller två extra framför en chippad tavla, oljefläck, trasigt lum etc.
Verket går alltid att få tiptop. Inte lika enkelt att fixa synliga delar som inte alltid går att ersätta.
Om du vill få den såld hänger allt på att du får en köpare som accepterar priset. Annars får du välja mellan att sänka eller behålla den. Oavsett anledning till prutning.Har jag en klocka till salu med flawless tavla och case, men ett verk som går dåligt, inte sänker jag priset ett öre på den!!......om det nu skulle vara så.....
Eftersom jag är osäker på om jag och Davvan/Per förstår varandra rätt ställer jag en konkret fråga till er:
Förutsättning:
Två klockor av samma modell och identiskt skick säljs för samma pris. Den ena säljs med seriöst intyg att den är helt nyservad. Den andra med helt okänd servicehistorik. Vi förutsätter arr säljarna ger samma intryck och trovärdighet.
Vilken köper ni?
Vilken tror ni att de flesta andra skulle välja?
Glöm inte att jag skrev att klockorna i övrigt är i samma skick.
Under förutsättning att man tänker likt Ulf Lundell. Att även en utebliven affär är en affär. Däremot är det vad köparen är beredd att betala som avgör om affären blir genomförd.Klockor kostar vad säljaren säger att de kostar.
Självklart inte. Jag menar bara att det är naturligt att köpare ofta väger in eventuella framtida kostnader. Det är ju ändå köparen som avgör vad man vill betala. Självklart också säljaren som avgör hur angelägen man är att sälja.Troligen den servade men du kan inte kräva rätt till prisreduktion för att den ena är oservad.
Självklart inte. Jag menar bara att det är naturligt att köpare ofta väger in eventuella framtida kostnader. Det är ju ändå köparen som avgör vad man vill betala. Självklart också säljaren som avgör hur angelägen man är att sälja.
Men varken köpare eller säljare kan kräva något.
Jag har bara dragit paralleller till beg. bilar. Ej bytt kamrem innebär oftast något lägre pris än bytt kamrem.
Enda problemet är att det inte är ekonomiskt försvarbart att serva uren mer regelbundet i Sverige. En service i Sverige kostar väl ungefär som ett nytt ETA-verk? Nu är ETA-verk svåra att få tag på men ändå... Vintagenördars dröm är oservade verk.Fast i ditt fall pratar du nog om päron istället för äpplen som de flesta av oss har!
Förstår fullt att du väljer att bedöma risken för missöden med tavla, visare o.s.v. vid servicen av ett dyrbart vintageur mot (i förhållande) billiga och framför allt tillgängliga verkdelar - i dessa fall är ju tavlan en dyr del som kanske t.o.m. inte går att ersätta!
Pratar vi stället om ett "standard ur" då det faktiskt går att sätta i en ny tavla om oturen är framme (vilket den ej bör vara vid en normal service) så förstår jag inte att man är villig att köra sakerna så länge att de är på gränsen att haverera innan man tycker det är dags för lite kärlek!
Lager byggda för att ha en oljehinna kan mycket väl fungera utan men jag väljer att ha färsk olja i mina - alla dagar i veckan!
Det där säger jag inte emot. Finns det andra skillnader som spelar in kan läget bli annorlunda.Jag köper självklart helst den servade men som sagt, på vintage är tavla, visare och boett allt. Service är det minsta problemet i det sammanhanget givet att det inte är ett butterflyverk eller ett highend verk.
Om du vill få den såld hänger allt på att du får en köpare som accepterar priset. Annars får du välja mellan att sänka eller behålla den. Oavsett anledning till prutning.
Så funkar alla affärer.
Det är absolut inget fel i att du har ett fast pris. Får du den såld är ju allt frid och fröjd. Om inte så får du antingen sänka eller behålla.Ser inga problem med det, priset är fast......säljer inga nästan dinkor...
Det är absolut inget fel i att du har ett fast pris. Får du den såld är ju allt frid och fröjd. Om inte så får du antingen sänka eller behålla.
Jag moraliserar inte över dig. Du har rätt att kräva ditt pris, likaväl som köparen har rätt att vägra betala det.
Den enda poängen är att för en genomförd affär måste båda parter vara överens. En räcker inte och om köparen kräver lägre pris blir man inte överens. Därmed inte sagt att köpare kan kräva orimligt stora prisreduktioner. Då är det bara att hoppas på en annan köpare. Rufflare finns på både köpar och säljarsidan.
Det blev kanske en lite spretig diskussion bara för att jag djupdök lite väl mycket i den detaljen och krånglade till det. Egentligen tror jag inte att vi är så dåligt överens. Vi förstår nog båda hur affärer går till.
Glad Midsommar.
Helt rätt, samma här köper och servar, kalkylerar alltid in det i köp kostnadenDavvan tänker som så.......klart klockorna ska servas, jag servar alltid mina direkt efter inköpt....så jag vet att de kommer att funka som de skall. Finns inget mer irriterande än en klocka som inte fungerar. Lite irriterad på att jag frågade Rob om det fanns servicebehov på min SD, vilket det inte fanns. Skulle bara lämat in för service direkt istället
Den dagen jag säljer klockan, för den dagen kommer alltid....så behöver jag inte fundera på verkets skick, inte heller gissa eller skarva i annonser.......köparen får dokumentation samt i vissa fall även garanti på utförd service.....
Det där håller jag med om.Håller med, kärnan i mitt resonemang är att ta ansvar som köpare.....var inte godtrogen med att klockan varit på översyn.....betyder inte ett f-ing skit. Ta ansvar genom att vårda din klocka.....för dig och för din nästa.....älskar man detta tar man ansvar och lämnar inte över skit till nästa ägare. Köpa klocka för 200 blås+ och skita i verket......kör så länge det håller.... inte ok....snålt och trångsynt.....
Servar gör man för att lämna ifrån sig en just klocka till en ev köpare. Att den är servad ser jag som ett försäljningsargument. Jag vill ta ut / köpa till ett pris som är marknadsmässigt. För det kan vissa krav ingå - att den är ok och servad.Är inte en nyservad klocka bättre än en oservad?
Om inte, varför servar man?
Servar gör man för att lämna ifrån sig en just klocka till en ev köpare. Att den är servad ser jag som ett försäljningsargument. Jag vill ta ut / köpa till ett pris som är marknadsmässigt. För det kan vissa krav ingå - att den är ok och servad.
Står det i en annons att servicebehov föreligger - är säkert priset satt därefter - och säljaren ärlig. Att jämföra med bilar - tycker jag ger nada.
Ok, en Comex sub som har ett värde på 400 000, ska den kosta 395 000 då istället om den är oservad och går dåligt? Nej såklart inte......om klockan är servad eller ej har inget direkt påverkan på dess pris........skulle jag säga för klockor över låt säga 75k....
Det var väl ungefär så jag tänkte med min fråga. Men kan inte det där vara försäljningsargument för bilar också?Servar gör man för att lämna ifrån sig en just klocka till en ev köpare. Att den är servad ser jag som ett försäljningsargument. Jag vill ta ut / köpa till ett pris som är marknadsmässigt. För det kan vissa krav ingå - att den är ok och servad.
Står det i en annons att servicebehov föreligger - är säkert priset satt därefter - och säljaren ärlig. Att jämföra med bilar - tycker jag ger nada.