• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service av äldre omega

Mr.Olsson

Basic
Har en äldre omega geneve som slutat ticka. Någon som har något tips om var jag kan serva den i Malmö/Lund eller i närheten?

Förmodligen dyraste alternativet men i Malmö finns omega-återförsäljaren Bergströms som också servar klockor alternativt låter skicka ner de till Omegas servicecenter i europa. Sist jag kollade låg service från 6500kr men kan bli dyrare beroende på vad som behövs bytas ut.

Måste du ha en Omega-certifierad urmakare?
...om inte och du kan tänka dig att skicka klockan skulle jag rekommendera Per-Erik, urmakarmästare på Olofsfors Urmakeri & Hantverk!

Han älskar klockor och särskilt vintage, är snabb och noggrann samt har bra priser! 🤗 🤟
Kommer även inom kort att bli auktoriserad på Omega!

Förmodligen dyraste alternativet men i Malmö finns omega-återförsäljaren Bergströms som också servar klockor alternativt låter skicka ner de till Omegas servicecenter i europa. Sist jag kollade låg service från 6500kr men kan bli dyrare beroende på vad som behövs bytas ut.
Oj okej, det är ungefär lika mycket som klockan kostar, men tack för infon!

Måste du ha en Omega-certifierad urmakare?
...om inte och du kan tänka dig att skicka klockan skulle jag rekommendera Per-Erik, urmakarmästare på Olofsfors Urmakeri & Hantverk!

Han älskar klockor och särskilt vintage, är snabb och noggrann samt har bra priser! 🤗 🤟
Kommer även inom kort att bli auktoriserad på Omega!
Nej det är inget krav, ser intressant ut! Är det bara att ringa in till han eller?

Ja alltså man kan med fördel kasta in alla bra serviceställen man känner till. Jag har en trave som behöver service och min urmakare verkar ha strykit med i covid för det är ingen som svarat på över en månad. Det går ju faktiskt att skicka ur utan större problem. Så bara lista på ni som har en bra "urgubbe" i nån holk någonstans.

Nej det är inget krav, ser intressant ut! Är det bara att ringa in till han eller?
Jajjemän, bara att ringa och beskriva vad du vill ha gjort så får du en prisuppgift alternativt om han måste kika på den först för att se vad felet är men det där fixar han galant!
Är det delar som inte går att få tag i tillverkar han det som behövs själv, har har en ganska komplett urmakarverkstad med svarvar, fräsar och allt som behövs!

Hälsa från Håkan! 🤗

Ja alltså man kan med fördel kasta in alla bra serviceställen man känner till. Jag har en trave som behöver service och min urmakare verkar ha strykit med i covid för det är ingen som svarat på över en månad. Det går ju faktiskt att skicka ur utan större problem. Så bara lista på ni som har en bra "urgubbe" i nån holk någonstans.
Ring och kolla mer Per-Erik du med, att få en prisuppgift är enkelt!

Jag kan gå i god för honom då han har servat båda mina Heuer Camaro-kronografer från 1969 resp 1971!
Han har även servat alla mina Enicars som haft behov, inklusive min mekaniska och digitala Enicar! 🤩

Jajjemän, bara att ringa och beskriva vad du vill ha gjort så får du en prisuppgift alternativt om han måste kika på den först för att se vad felet är men det där fixar han galant!
Är det delar som inte går att få tag i tillverkar han det som behövs själv, har har en ganska komplett urmakarverkstad med svarvar, fräsar och allt som behövs!

Hälsa från Håkan! 🤗
Härligt, ska slå en signal. Tack för tipset!

Har haft en Omega med 561 urverk hos Norrlands ur & antik. De servade och fixade även ett problem med att den inte drogs upp som den skulle. Så de verkar kunna lite äldre Omega.
Kanon, men de är ju en helt annat företag som jag inte har erfarenhet av...
Härligt, ska slå en signal. Tack för tipset!
Har lagt ett mail till Per-Erik. Har nog ett dussin ur som behöver ses över.
Vad spännande det låter! 🤗
Hoppas ni sätter Per-Erik på prov och så får ni återkoppla sen! 😜 👊

Fem klockor skickade idag. Idel Japanare. Men vissa har tyska verk...

Takano Chateau calendar NOS.
Takano Precision
Takano Chateau Superior
Takano Precision Frontier NOS.
Takano Chateau – limited re-edition 1960

Så vi får väl se mot slutet januari. Om nu inte för mycket är kass och det inte går att få tag i delar...

Uppföljning! Har fått tillbaka mina 5 ur från service hos herr Bylund på Olofsfors urmakeri och klockorna går som förväntat alldeles prima. En var lite väl trög innan och den är ännu lite trög, men jag tror det är en för grov fjäder i. Service hjälper liksom inte mot det. Rent mekaniskt är alla i ordning och går alltså bra! Trevlig prick och så 1 års garanti på arbetet. Rekommenderas varmt!

Uppföljning! Har fått tillbaka mina 5 ur från service hos herr Bylund på Olofsfors urmakeri och klockorna går som förväntat alldeles prima. En var lite väl trög innan och den är ännu lite trög, men jag tror det är en för grov fjäder i. Service hjälper liksom inte mot det. Rent mekaniskt är alla i ordning och går alltså bra! Trevlig prick och så 1 års garanti på arbetet. Rekommenderas varmt!
Vad roligt du att du blev nöjd, Per-Erik är en sann älskare av klockor i alla former! 🤗

Intressant när du nu lämnade flera äldre klockor på service (jag fattar att det är ett år sedan). Vad blev ungefär kostnaden per klocka?

Tillbaka
Topp