• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av billiga klockor. Hur gör ni?

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
En klocka med lågt eller inget värde i behov av service. Är det då man köper en lupp och en skruvmejsel, eller finns det urmakare som tar sig an billiga klockor och "gör vad som behövs" för någon hundralapp?
Hur gör ni?
 
Vill man behålla en klocka med lågt ekonomiskt värde men med ett högt affektionsvärde så går det nästan alltid att lösa. Jag brukar låta min lokala urmakare, som är utbildad av Omega och som tidigare arbetat för en Omega AD, ta sig an mina 50- och 60-tals Omegor med gott resultat. Klockorna är inte värda mer än några tusenlappar stycket och servicepriset brukar landa på högst rimliga 500-1000kr beroende på modell och urverk. Det är det helt klart värt för att hålla dessa små underverk med manufakturkalibrar friska och fina.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med Undersköterskan , har klockan affektionsvärde eller om man helt enkelt bara gillar den så är det ju bara att serva. Då räknar, iaf inte jag, med att kostnaden ska stå i proportion till någon sorts marknadsvärde, då handlar det ju mer om servicekostnaden står i proportion till affektions-/gillavärdet.

Sen kan det ju vara bra att kunna skruva lite själv....kan bli billigare att tex byta verk än att serva upp ett gammalt risigt. Donatordinkor FTW! :)
 

Emil

Cartier
har man intresse och verktyg så är det bra att ha en försökskanin innan man gå på dem stora bjässarna själv. själv köper jag nytt om det är småsummor, sparar ev länkar eller armband som är gott inslitna till nästkommande klocka om man nu gillade dessa.
 
Har hjälp av pensionerad urmakare. Mkt. billig service.
Nästa år flyttar dock han och frugan till Spanien så då får min klockkunnige kompis ta över service.
Lättare rengöring, ruckning och lite olja här och där brukar jag fixa själv.
Jag talar nu uteslutande om billigare vintageur.
 

F-L-P

Panerai
En klocka med lågt eller inget värde i behov av service. Är det då man köper en lupp och en skruvmejsel, eller finns det urmakare som tar sig an billiga klockor och "gör vad som behövs" för någon hundralapp?
Hur gör ni?


Har en urmakare som jag lämnar vintage utan ekonomiskt värde till. Han löser det när han har tid o de kan bli liggande där ett par månader. Tyvärr är han i pensionsålder så hoppas att eriksson850 har satt upp verkstad i staden tills min nuvarande har lagt ner ;). Annars får man väl börja skruva själv.

För lite dyrare pjäser och saker som ska trycktestas mm blir det fin service hos AD. Tycker dock inte att deras arbete motsvarar det högre priset.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har en urmakare som jag lämnar vintage utan ekonomiskt värde till. Han löser det när han har tid o de kan bli liggande där ett par månader. Tyvärr är han i pensionsålder så hoppas att eriksson850 har satt upp verkstad i staden tills min nuvarande har lagt ner ;). Annars får man väl börja skruva själv.

För lite dyrare pjäser och saker som ska trycktestas mm blir det fin service hos AD. Tycker dock inte att deras arbete motsvarar det högre priset.


Kommer aldrig bli mer än hobbyurmakare! ;) Dock kul! Om du vill börja skruva ger jag gärna tips, lånar ut verktyg osv... Kanske skulle vara en bra affärsidé att öppna sy(klock)junta i något hobbyrum för klockfrustrerade män? :D
 

Hugii

Audemars
Kommer aldrig bli mer än hobbyurmakare! ;) Dock kul! Om du vill börja skruva ger jag gärna tips, lånar ut verktyg osv... Kanske skulle vara en bra affärsidé att öppna sy(klock)junta i något hobbyrum för klockfrustrerade män? :D

Jaa det vill vi se. I kan säkert få EU-bidrag för att starta en liten hobbykusr/cirkel. Tanken är inte heller att ni ska utbilda urmakare utan väcka ibtrese för mekanik ;)
 

MBx

Cartier
Kul! :) Säg bara till om du undrar över något, vi bor ju även i samma stad så behöver du låna Timegrapher eller något verktyg är det bara att hojta till...

Just nu har jag lite för mycket att stå i men tack för erbjudandet och jag återkommer när det är dags.:) Har köpt en bok och tänkte börja med att lära mig terminologin och "the basics" först (just nu hittar jag den inte!:blackeye:) för att senare skaffa verktyg och skaffa enklare och billiga ur att öva på.

Kommer aldrig bli mer än hobbyurmakare! ;) Dock kul! Om du vill börja skruva ger jag gärna tips, lånar ut verktyg osv... Kanske skulle vara en bra affärsidé att öppna sy(klock)junta i något hobbyrum för klockfrustrerade män? :D

Bilda en studiecirkel!?
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Har sån tur att det finns en urmakare hemma som knappt vill ta betalt över huvud taget. Lämnade in en klocka där en gång, han slipade glaset, gick igenom hela klockan och urverket. När den sedan hämtades konstaterade han att "denna var det ju inget fel på, så detta vill jag inte ha något betalt för!" Där har många klockor passerat efter det ;)
 

oooskar

Omega
Har sån tur att det finns en urmakare hemma som knappt vill ta betalt över huvud taget. Lämnade in en klocka där en gång, han slipade glaset, gick igenom hela klockan och urverket. När den sedan hämtades konstaterade han att "denna var det ju inget fel på, så detta vill jag inte ha något betalt för!" Där har många klockor passerat efter det ;)

Har du någon urmakare i samma hus eller har du lyckan att sambon är urskicklig (!)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har sån tur att det finns en urmakare hemma som knappt vill ta betalt över huvud taget. Lämnade in en klocka där en gång, han slipade glaset, gick igenom hela klockan och urverket. När den sedan hämtades konstaterade han att "denna var det ju inget fel på, så detta vill jag inte ha något betalt för!" Där har många klockor passerat efter det ;)
Ha, ha. Mina föräldrar lämnade in ett sånt där gammalt väggur som alla på landet har/hade hos en kunnig 80+ herre eftersom uret hade helt havererat. Efter två veckor och total genomgång av uret så var det klart. 100 spänn ville han ha. Han fick 500...
 

Whedda

Rolex
Det är just frågeställningar som denna som får mig att tycka att billiga mekaniska klockor är ett dumsnålt köp. Är det inte värt att serva dem kan man lika gärna spara till något man vill ha som är värt tillräckligt för att serva när det är dags.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är just frågeställningar som denna som får mig att tycka att billiga mekaniska klockor är ett dumsnålt köp. Är det inte värt att serva dem kan man lika gärna spara till något man vill ha som är värt tillräckligt för att serva när det är dags.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nja, har man ingen bra urmakare, läs billig, kan man ju då inte köpa ur för under kanske 5'? Det finns så jäkla mycket trevliga ur under 5'. Många är av fantastisk kvalité som i många aspekter överglänser tex. Rolex.
 

Whedda

Rolex
Nja, har man ingen bra urmakare, läs billig, kan man ju då inte köpa ur för under kanske 5'? Det finns så jäkla mycket trevliga ur under 5'. Många är av fantastisk kvalité som i många aspekter överglänser tex. Rolex.

Självklart kan man göra det. Vad jag menar var bara att det i mina ögon är ganska dumsnålt att köpa något man inte är villig att betala servicekostnaden för. Att låta dessa ut för 5k ligga oanvända för att man inte är villig att betala för service gör väl knappast ägaren lycklig.

Jag hade absolut kunnat tänka mig att serva en billigare klocka om den betydde tillräckligt även om värdet var lågt. Men att köpa det För att det är en billig klocka och inte vara villig att ta hand om den är för mig inte något tecken på hållbarhetstänk eller långsiktighet.

Även ur ett ekonomiskt perspektiv blir det märkligt då man inte får många kronor för ett icke fungerande budgetur. Då är det 5000kr i sjön för att sen leta upp en ny klocka och samma veva igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Självklart kan man göra det. Vad jag menar var bara att det i mina ögon är ganska dumsnålt att köpa något man inte är villig att betala servicekostnaden för. Att låta dessa ut för 5k ligga oanvända för att man inte är villig att betala för service gör väl knappast ägaren lycklig.

Jag hade absolut kunnat tänka mig att serva en billigare klocka om den betydde tillräckligt även om värdet var lågt. Men att köpa det För att det är en billig klocka och inte vara villig att ta hand om den är för mig inte något tecken på hållbarhetstänk eller långsiktighet.

Även ur ett ekonomiskt perspektiv blir det märkligt då man inte får många kronor för ett icke fungerande budgetur. Då är det 5000kr i sjön för att sen leta upp en ny klocka och samma veva igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Finns en forumprofil som satt det i system..
 
Topp