• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Certina KF324 problem.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej allihopa, har i helgen suttit och försökt serva en gammal Certina kaliber KF 324 men har stött på problem nu när jag äntligen är klar.

SAM_1046.JPG


Klockan går endast när klockan är i visarställ-läge och jag vrider kronan motsols. Släpper jag kronan så tickar den på i ca 20-30 sekunder innan den stannar. Samma sak om jag lite lätt puttar på "centerwheel" med en tandpetare (detta går dock både i visarställ-läge och uppdrags-läge).
Har någen en ide på vad som kan vara fel?

SAM_1049.JPG


Alla svar eller förslag mottages med största tacksamhet! Annars blir det till att fullständigt riva och göra om det nästa helg men det tar ju sådan jäkla tid... :)
 

Minuteman

Rolex
Låter ju dom om något går tungt i kraftöverföringen. Om du vrider på kronan i ställäget så ger du ju lite extra kraft till klockan. Samma om du puttar på ett hjul.
Du får nog försöka utesluta del för del för at hitta var det går tungt.
Gick hjulen lätt när du monterade dem?
En sak att börja ned är att ta bort "cannon pinion" för att utesluta allt på tavelsidan av verket.
En annan sak att kolla är om locket på fjäderhuset är ordentligt stängt. Det kan annars trycka på t.ex. "center wheel" så det fastnar.
Kolla del för del då hittar du det nog :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Låter ju dom om något går tungt i kraftöverföringen. Om du vrider på kronan i ställäget så ger du ju lite extra kraft till klockan. Samma om du puttar på ett hjul.
Du får nog försöka utesluta del för del för at hitta var det går tungt.
Gick hjulen lätt när du monterade dem?
En sak att börja ned är att ta bort "cannon pinion" för att utesluta allt på tavelsidan av verket.
En annan sak att kolla är om locket på fjäderhuset är ordentligt stängt. Det kan annars trycka på t.ex. "center wheel" så det fastnar.
Kolla del för del då hittar du det nog :)


Cannon pinion har jag testat. Har även monterat av och på fjäderhuslocket en gång till men det kanske är något vajsigt med fjäderhuset... Jag tyckte att hjulen snurrade fint och fritt efter att jag monterade bryggan, men det kanske får bli att testa att montera av och på det igen.

Tack för svaren, och kom gärna med fler om du kommer på! :)
 

Minuteman

Rolex
Cannon pinion har jag testat. Har även monterat av och på fjäderhuslocket en gång till men det kanske är något vajsigt med fjäderhuset... Jag tyckte att hjulen snurrade fint och fritt efter att jag monterade bryggan, men det kanske får bli att testa att montera av och på det igen.

Tack för svaren, och kom gärna med fler om du kommer på! :)
Du kan ju testa att montera bort balansen och gånghaken. Då skall ju minsta kraft från fjädern få hjulen att snurra.
Glöm bara inte att släppa på all kraft i fjädern innan, och bara dra upp den ytterst lite när du testar :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du kan ju testa att montera bort balansen och gånghaken. Då skall ju minsta kraft från fjädern få hjulen att snurra.
Glöm bara inte att släppa på all kraft i fjädern innan, och bara dra upp den ytterst lite när du testar :)


Redan testat, men det gick tungt då också. Då måste det vara som du säger att det är något med kraftöverföringen som går trögt. Imorgon ska jag se om det går runt som det ska utan balans/gånghake och fjäderhus. Annars testa att montera bort bryggan och se om det är något knas med någon juvel/tapp bland hjulen.

Tack igen! Det är lite tvådelat att stöta på motgångar, kul när allt går som det ska men man får lära sig något nytt när man löst ett problem :)
 

Minuteman

Rolex
Redan testat, men det gick tungt då också. Då måste det vara som du säger att det är något med kraftöverföringen som går trögt. Imorgon ska jag se om det går runt som det ska utan balans/gånghake och fjäderhus. Annars testa att montera bort bryggan och se om det är något knas med någon juvel/tapp bland hjulen.

Tack igen! Det är lite tvådelat att stöta på motgångar, kul när allt går som det ska men man får lära sig något nytt när man löst ett problem :)
Låter som en bra idé.
Hoppas du hittar felet, och glöm inte att uppdatera här, så vi andra också kan lära oss :)
 

McGyver

Rolex
Kollat glapp?

När du säger att den går igång när du
lite lätt puttar på "centerwheel" med en tandpetare
- petar du hjulet nedåt eller i sidled?

Kolla så att allt går fritt och du inte har glapp som gör att något hjul släpar emot någon brygga eller dyl.!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för hjälpen, jag upptäckte när jag plockade bort balans/gånghake och fjäderhus att hjulen under bryggan (sorry är inte så vass på urmakarterminologi) inte gick fritt, även fast jag tyckte att jag varit nogran vid montering.
Jag monterade bort dessa och rengjorde/oljade igen, nu startade det fint! :)

Balansen ser dock ut att svänga med ganska korta svängningar och inte så distinkt som andra klockor jag är van med.
Jag har ingen timegrapher men det verkar som att klockan går ca 1-2sekunder för fort per minut.
Såhär blev resultatet i alla fall.

SAM_1061.JPG
SAM_1071.JPG


Jag kommer nog inte att lägga så jättemycket mer tid på att försöka fixa till den ytterligare om ingen har någon bra ide.
När jag startade på klockan var den (och är fortfarande inte) i ett ganska misserabelt skick. Jag har mest skruvat för att utveckla mina kunskaper och min önskan att lära mig serva urverk :)

Som ni kan misstänka när ni ser tavlan, så var klockan vattenskadad från början och skulle behöva en del nya delar (speciellt i uppdragsmekanismen).

SAM_1006.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok, så klockan går inte konstant +1-2 s/minut. Jag har nu burit klockan i ca 1 timme och gången är +3s, det verkar som att gångavikelsen är ganska kraftig beroende på position...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kanske kan det vara problem att uppdragsfjädern är för gammal och trött och ger för lite kraft. För när jag lägger lite lätt tryck bakom (i sidled) centerwheel så tickar balansen betydligt bättre. Ska se om jag kan få tag i en ny och om det löser problemet.

Edit. kallas det att det är problem med amplituden när balansen slår kort och utan stuns? :)
 

Minuteman

Rolex
Kanske kan det vara problem att uppdragsfjädern är för gammal och trött och ger för lite kraft. För när jag lägger lite lätt tryck bakom (i sidled) centerwheel så tickar balansen betydligt bättre. Ska se om jag kan få tag i en ny och om det löser problemet.

Edit. kallas det att det är problem med amplituden när balansen slår kort och utan stuns? :)
Ja, det är amplituden. :)
Det finns många orsaker till att den kan vara låg, och en dålig fjäder är antagligen en.
Oljade/fettade/tvättade du fjädern?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
jo, jag tvättade fjäderhuset och fjädern innan montering, men den kändes väldigt kompakt (som att den satt sig). Jag hittade iaf en Nos fjäder på ebay så jag uppdaterar när den har anlänt. :)
 

rogart-63

Patek
jo, jag tvättade fjäderhuset och fjädern innan montering, men den kändes väldigt kompakt (som att den satt sig). Jag hittade iaf en Nos fjäder på ebay så jag uppdaterar när den har anlänt. :)

Kan det ha med beaterrorn att göra ? Har märkt att om den är fel så går amplituden ner . I detta fall går den ju inte att justera .iallafall inte så lätt . Har ett liknade problem med ett verk .Men där är amplituden hög beaterrorn är inställd och allt är perfekt justerat ändå går klockan för sakta .Saktar 15 min på en dag .Skitkonstigt .Får lägga upp en tråd om det :p
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan det ha med beaterrorn att göra ? Har märkt att om den är fel så går amplituden ner . I detta fall går den ju inte att justera .iallafall inte så lätt . Har ett liknade problem med ett verk .Men där är amplituden hög beaterrorn är inställd och allt är perfekt justerat ändå går klockan för sakta .Saktar 15 min på en dag .Skitkonstigt .Får lägga upp en tråd om det :p


Vad är beaterrorn för något? samma som hairspring? Starta gärna en tråd, jag tycker det är kul när det blir lite mer avancerade diskussioner om urverk så man får lära sig mer! :)
 

rogart-63

Patek

rogart-63

Patek
Tyvärr. Det blir samma som att flytta fästet. Man bara gör fjädern kortare. Vilket gör att klockan går fortare. Man måste flytta infästningen av fjädern på balansen.
 

Minuteman

Rolex
Kan det ha med beaterrorn att göra ? Har märkt att om den är fel så går amplituden ner . I detta fall går den ju inte att justera .iallafall inte så lätt . Har ett liknade problem med ett verk .Men där är amplituden hög beaterrorn är inställd och allt är perfekt justerat ändå går klockan för sakta .Saktar 15 min på en dag .Skitkonstigt .Får lägga upp en tråd om det :p
Kan du utveckla varför beat error skulle vara svårjusterad i detta fall?
Är det något speciellt med detta verk?
 

rogart-63

Patek
Kan du utveckla varför beat error skulle vara svårjusterad i detta fall?
Är det något speciellt med detta verk?

Inget som helst speciellt . Men många verk har justerbar arm till hairspringen .Andra inte . För att justera detta så måste man flytta infästningen på fjädern . Har aldrig testat själv .Måste lyfta balansen och vrida ringen .Ä fasen kan inte förklara när jag inte vet vad alla delar heter :sorry: .Här istället läs ;) http://forums.watchuseek.com/f6/beat-error-now-what-583431.html
http://people.timezone.com/library/horologium/horologium631673198118416858
 

Minuteman

Rolex
Inget som helst speciellt . Men många verk har justerbar arm till hairspringen .Andra inte . För att justera detta så måste man flytta infästningen på fjädern . Har aldrig testat själv .Måste lyfta balansen och vrida ringen .Ä fasen kan inte förklara när jag inte vet vad alla delar heter :sorry: .Här istället läs ;) http://forums.watchuseek.com/f6/beat-error-now-what-583431.html
http://people.timezone.com/library/horologium/horologium631673198118416858
Tack för en bra länk!

Alla verk jag har skruvat på har haft "moveable stud" så de gått och reglera beat error på enkelt (eller så har best error varit OK från början, så jag har inte försökt :) )

En fråga till. Hur kan man enklast avgöra om ett verk har movable stud, eller ej?
Har du skruvat på denna kaliber tidigare eller kan man avgöra det från bilderna?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för en bra länk!

Alla verk jag har skruvat på har haft "moveable stud" så de gått och reglera beat error på enkelt (eller så har best error varit OK från början, så jag har inte försökt :) )

En fråga till. Hur kan man enklast avgöra om ett verk har movable stud, eller ej?
Har du skruvat på denna kaliber tidigare eller kan man avgöra det från bilderna?


Det är väl när änden av fjädern sitter på en rörlig arm isf ganska enkelt att se... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
balans med rörlig orörlig fjäder.jpg


Så här tror jag skillnaderna är. till vänster har en rörlig del som är fäst i fjädern, den till höger (min certina) är fast och går inte att flytta. Tror jag i alla fall :)
 

Minuteman

Rolex
balans med rörlig orörlig fjäder.jpg


Så här tror jag skillnaderna är. till vänster har en rörlig del som är fäst i fjädern, den till höger (min certina) är fast och går inte att flytta. Tror jag i alla fall :)
Tror ni har helt rätt i detta. :)
Jag har inventerat lite urverk, och tror även tidsaspekten stämmer. På de två pre-60 tals verk jag kollade så har alla fast "stud". På alla 60-70 talare så var den rörlig.
Dock kan det vara lite lurigt att se ibland, som på denna tissot från 69.
uploadfromtaptalk1397584973092.jpg

Den är rörlig, men det är inte helt lätt att se :)

Tack för en lärorik tråd!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag försökte fixa "beat error" på en balans utan "moveable stud" för några månader sedan. Finns dokumenterad här: https://klocksnack.se/threads/seiko-sportsmatic-calendar-820.15115/. Som förväntat gick det åt h-vete.

Jag hade ju redan läst och kommenterat i din tråd, men hade glömt av den och att det var liknande problem som du hade. :) ska göra ett försök efter fjäderbyte och om jag också misslyckas blir det kanske en ny fjäder här med...
 
Topp