• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av en Lagonda V.M

rogart-63

Patek
Lovat att jag ska visa min framfart med en Lagonda service . Jag har monterat ner verket och på börjat servicen . Brukar för det mesta montera ner allt med början keyless work . Jag först släpper jag fjäder och så . En himla massa bilder . Så jag kan kolla hur allt sitter ihop senare . Men börjar lära mig nu hur det ska vara iallafall . Ägaren klagade på att den var trög i uppdrag .Vilket jag kan förstå när man ser hur den såg ut inuti .
Jag brukar låta balans och gånghake sitta kvar i verket vid rengörning . Vet inte men det känns skönt att ha det så . Monterar bort den sen och rengör gånghake och så för sig . Med balansstenar på plats . Krångligt kanske ?

DSC03600.JPG
DSC03602.JPG
DSC03603.JPG
DSC03605.JPG
DSC03606.JPG
DSC03607.JPG
DSC03608.JPG
DSC03609.JPG
DSC03610.JPG
DSC03611.JPG
DSC03612.JPG
DSC03613.JPG
DSC03616.JPG
DSC03614.JPG
DSC03617.JPG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ägaren klagade på att den var trög i uppdrag .Vilket jag kan förstå när man ser hur den såg ut inuti .
Fin klocka! Ska bli kul att följa.:)
För oss som är helt handikappade vad gäller mekaniska ting, vad är det på bilderna som så tydligt förklarar det tröga uppdraget? Smuts?
 

rogart-63

Patek
Lite framåt . Här har jag tvättat gånghjulen och lagt dom på ett kaffefilter .Funkar bra då det varken luddar och suger åt sig överskottsvätska fort . Jo jag tvättar allt i kemisk ren bensin . Funkar bra då det dunstar fort och lämnar inte så mycket rester efter sig .Men inte alltid det blir hundra rent så jag rengör en sista gång med pegwood och rodico . Främst i juveler .
DSC03623.JPG

Här rengör jag bryggorna .
DSC03624.JPG


Återmontering av balans och gånghake .
DSC03625.JPG


Hade ett reservverk . Tror jag tar lite delar därifrån till keyless work . Det som var lite rostigt på ursprungsverket .
DSC03626.JPG


DSC03627.JPG
DSC03628.JPG


Smörjer denna från undersidan innan jag monterar . Använder en Bergeon ultra fine oiler och moebius 9010 .
DSC03629.JPG
 

rogart-63

Patek
Fortsättning av AS1188 service . Montering av topbrygga ? Har tagit bort motstenarna . Dom kommer återmonteras när jag smörjt juvelerna .
DSC03630.JPG


Undersidan eller ovansidan hur man nu ser det . Jag monterar tillbaka dom två motestenarna under gånghjulen och så fick jag ligga på golvet en stund och leta pytteliten skruv :( .Inte världens bästa underlag på skrivbordet heller . Det är ett plastskärbräda från Biltema . Helt ok men lite skrovlig yta . Vilket gör att den allra minsta skruv inte syns .
DSC03631.JPG


Jag använder pithwood som tydligen ska vara torkad fläderblomsträd .Man tar det på våren . Som rengörning av oiler och korntång m.m .
DSC03632.JPG


Jag skruvar försiktgt skrub´varna till bryggan på plats . Lite i taget och ser att allt lirar i linje och att pivotarna på gånghjulen träffar juvelerna . Dom får inte klämma nånstans . Då är risken stor att nåt går sönder . Men denna gång gick det bra :happyhappy:.

DSC03633.JPG


Ska senare rengöra bryggan med mainspring och barrel arbor m.m .Vad det nu heter på svenska ? . + att jag ska montera motstenarna och smörja . Rengöra med Rodico igen innan sista smörjelsen .
 

rogart-63

Patek
Hilfe :arghh: . Det ska inte alltid gå käpprakt . Skruven gick av . Den är vänstergängad .Men misstänker att den rostat fast . jag ska försöka mig på att få loss den . Den får ligga i alunlösning i natt . Annars fär jag borra ur den . Sista alternativet är väl reservdelsverket .Men det är ju inget snyggt med en roseguld brygga ihop med det andra silverfärgade .
DSC03635.JPG

DSC03637.JPG


Mina verktyg jag använt so far . Skruvmejslar av olika storlek .Oilers utra fine och fine .Model Bergeon . Och en oljekopp med 9010 olja . Två korntänger av märket Vetus . Helt okej i pris då jag har en förmåga att peta och joxsa sönder mina korntänger .

DSC03639.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för bilderna och entusiasmen!

Önskar själv att jag hade kunskap och tålamod att fix och trixa själv!
 

rogart-63

Patek
Dags att sätta dit det sista .Norpar lite delar från reservdelsverket .Som den vänstergängade skruven Keyless work m.m Ursäkta att jag kladda lite 9510 utanför . Tar det sen med Rodico .

DSC03645.JPG
DSC03648.JPG

DSC03649.JPG

Verket går rätt okej rakt från scratch .Gör sista justering sen. Brukar öka lite i amplitud efter att den fått gå lite .
DSC03646.JPG


Tavlan tillbaka får sig en omgång med Rodico .Några prickar men dom går inte bort .
DSC03650.JPG

Sista justeringen .Kronan går lite trögt tyvärr . Det är väl det enda och så har jag lite strul med packningen runt baklocket . Den har krympt .
DSC03653.JPG
 

Onelund

Rolex
Den går lite sakta efter att jag fått dit baklocket .Och så fastnade sekundvisaren i minutvisaren . Lite efterjusteringar får man räkna med . Blir att öppna igen .

Tålamod är en dygd som flickan sa, grymt bra jobbat.


Om man skulle sätta ett stoppur på dig, vad tar det i faktisk tid att serva en klocka som denna?
 

rogart-63

Patek
Tålamod är en dygd som flickan sa, grymt bra jobbat.


Om man skulle sätta ett stoppur på dig, vad tar det i faktisk tid att serva en klocka som denna?

Om man ska räkna hur lång tid jag lägger ner så skulle det nog inte gå ihop sig. Jag är nog fruktansvärt ineffektiv oxå . Kör några delar i UL-badet . Lägger tillbaka i på rätt ställe i asken . Tar en del i taget istället för som proffsen allt på en gång . Tar mig säkert flera timmar för det som proffsen gör på några minuter . Men en dag ungefär skulle jag tippa .
 
Topp