• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av ETA-panerai i Stockholm

niclashill

Cartier
Finns andra serviceställen som man verkligen kan lita på, förutom Nymans och de stora drakarna? Har OPIII-verk, ej kronograf, som jag vill få servad i Sthlm, men priser på närmare 8 000 känns lite mycket för ETA.

Vad finns för erfarenheter kring detta? Vill inte chansa heller.

Edit: vill absolut inte polera, så den eventuella kostnaden går bort.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Finns andra serviceställen som man verkligen kan lita på, förutom Nymans och de stora drakarna? Har OPIII-verk, ej kronograf, som jag vill få servad i Sthlm, men priser på närmare 8 000 känns lite mycket för ETA.

Vad finns för erfarenheter kring detta? Vill inte chansa heller.

Edit: vill absolut inte polera, så den eventuella kostnaden går bort.
Hör med urmakarna på söder om det kan ta sig an den. Farfars klocka t.ex eller den på puckeln vid Hornsgatan (om den finns kvar)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Werner är bra, kanske inte den billigaste men har alltid varit snabb. Han brukar alltid bjuda på en historia eller två också. Sist jag var där så gillade han inte Panerai, för stora och tunga, tappar man dom är det kört:) Firman heter väl fortfarande ABC urmakar…någonting? Oavsett namn så finns han på Hornsgatan 29:)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag har samma problem, min Panna har stått still länge nu för att det bär mig emot att betala Biblioteksgatan-priser för en ETA-service. Är det någon som de facto använt sig av någon annan (Stockholms-)urmakare för service av ETA-panna?
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag har samma problem, min Panna har stått still länge nu för att det bär mig emot att betala Biblioteksgatan-priser för en ETA-service. Är det någon som de facto använt sig av någon annan (Stockholms-)urmakare för service av ETA-panna?
Jag har inte provat i Stockholm men väl i Göteborg (hos Verkmästarna), de ville inte serva min dåvarande PAM000 (ETA 6497) med ursäkten att de inte kunde vara säkra på att de hade delar (och de är ändå också grossister för urverksdelar), så jag bet i det sura äpplet och skickade klockan till Nymans. Men det var ju före prishöjningen…
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte provat i Stockholm men väl i Göteborg (hos Verkmästarna), de ville inte serva min dåvarande PAM000 (ETA 6497) med ursäkten att de inte kunde vara säkra på att de hade delar (och de är ändå också grossister för urverksdelar), så jag bet i det sura äpplet och skickade klockan till Nymans. Men det var ju före prishöjningen…
Jag har servat ETA på Nymans för att de delar jag hört att andra inte har är packningar och jag vill gärna ha full täthet.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Lite ironiskt att många pratar om att "det är så lätt att serva eta, alla kan det" när man väljer mellan eta och inhouse...
Det är något jag mest hört i den här tråden eller om andra märken faktiskt 😁 I Paneraiträsket här i Sverige tycker jag det låter som att nästan alla kör service via AD.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Lite ironiskt att många pratar om att "det är så lätt att serva eta, alla kan det" när man väljer mellan eta och inhouse...
Det känns som att läget förändrats över tid i takt med att tillverkarna stramar åt tillgänglighet på delar för fristående urmakare. En gång i tiden var det nog så att en fristående uris kunde skaffa fram packningar till Panerai, och då var det ju inga problem att serva urverket - alternativt så brydde sig dåtidens Paneristi inte sig lika mycket om tätheten i klockan.

Som det är nu blir det ju förmodligen lika dyrt att serva urverket hos en fristående urmakare plus en täthetsservice på Nymans som att göra alltsammans på Nymans. Men jag håller med dig @niclashill att jag också läser ganska ofta (inte så mycket här på forumet) om hur bra det är med ETA-Panerai för att vem som helst kan serva dem. Men som sagt, jag tror att det är gamla sanningar som ligger kvar och skvalpar i etern.
 
Senast ändrad:
Topp