• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Olma dykare

par

Patek
2-Faktor
Rensade ur min farfars dödsbo och hittade den här.

IMG_0886.JPG


Inser att det inte är något värde i den men vore fantastiskt kul att ha ett minne genom en klocka som jag tycker är klart användbar, kul och snygg.

Finns det någon urmakare som ni tror vill ta emot den för service plus lösa en ny krona?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Rensade ur min farfars dödsbo och hittade den här.

IMG_0886.JPG


Inser att det inte är något värde i den men vore fantastiskt kul att ha ett minne genom en klocka som jag tycker är klart användbar, kul och snygg.

Finns det någon urmakare som ni tror vill ta emot den för service plus lösa en ny krona?
Vilken höjdare par! Lagom blekt i tavla och bezel! Superfin!
 
  • Like
Reactions: par

Fadershan

Patek
Rensade ur min farfars dödsbo och hittade den här.

IMG_0886.JPG


Inser att det inte är något värde i den men vore fantastiskt kul att ha ett minne genom en klocka som jag tycker är klart användbar, kul och snygg.

Finns det någon urmakare som ni tror vill ta emot den för service plus lösa en ny krona?
Fantastiskt arv ju! Den förtjänar service indeed! Posta bild sen med ny krona och band på :)
 
  • Like
Reactions: par

rogart-63

Patek
Min tanke var väl att det är roligare om @par 's morfars klocka lever vidare....men den kanske bara saknar krona..? @rogart-63 kanske vill kolla status på verket innan.
Verket ser rätt okej ut. Något AS2063 tror jag det var. Ser servicebart ut. Har rengjort bezel men väntar på kronan och baklockspackningen. Tänkte se om jag kan polera glaset lite innan jag trycker fast bezeln igen.
 

rogart-63

Patek
Boetten rengjord och glaset polerat och bezel återmonterad . Vågade inte ta mer. Nån liten djupare märke finns kvar dock. Nu väntar service av verket. Nu roterar bezeln igen. Lite skraj var jag dock då den fått sig en smäll och man kan se en liten spricka i aluminiumet där den fått en smäll.
DSC08673.JPG
So far so good.
DSC08674.JPG
 

par

Patek
2-Faktor
Boetten rengjord och glaset polerat och bezel återmonterad . Vågade inte ta mer. Nån liten djupare märke finns kvar dock. Nu väntar service av verket. Nu roterar bezeln igen. Lite skraj var jag dock då den fått sig en smäll och man kan se en liten spricka i aluminiumet där den fått en smäll.
DSC08673.JPG
So far so good.
DSC08674.JPG
Jäklar vad kul att få se bilder! Tack
 

Martin Lovasz

Audemars
Oj stackars dig!

Inte det roligaste urverk att jobba på om man inte har delar liggande för den är konstruerad av mest flygvilliga fjädrar och ett friktionshjul som alltid är för trög efter år av brist på olja. Lite förvånad att det sitter ett så pass exklusivt AS verk i klockan för de hittas oftast i lite finare märken. :)

Säljs lite skrotade verk på eBay om du skulle behöva delar.
https://www.ebay.co.uk/sch/Parts/63200/i.html?_from=R40&_nkw=AS+2063
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Oj stackars dig!

Inte det roligaste urverk att jobba på om man inte har delar liggande för den är konstruerad av mest flygvilliga fjädrar och ett friktionshjul som alltid är för trög efter år av brist på olja. Lite förvånad att det sitter ett så pass fint AS verk i klockan för de hittas oftast i lite finare märken. :)

Säljs lite skrotade verk på eBay om du skulle behöva delar.
https://www.ebay.co.uk/sch/Parts/63200/i.html?_from=R40&_nkw=AS+2063
Inte skrämma mig nu :eek:. Då kommer jag ha mardrömmar inatt? Men håller med det ser rätt krångligt ut med alla drev. Dock verkar det gå ganska bra redan innan . Men en service ändå kanske. Kan sätta den i TG imorgon.
Btw är det den som har ett friktionshjul istället för ett minutrör? Som sitter ganska hårt. Och är svårt att få ditt igen?
 

Martin Lovasz

Audemars
Inte skrämma mig nu :eek:. Då kommer jag ha mardrömmar inatt? Men håller med det ser rätt krångligt ut med alla drev. Dock verkar det gå ganska bra redan innan . Men en service ändå kanske. Kan sätta den i TG imorgon.
Btw är det den som har ett friktionshjul istället för ett minutrör? Som sitter ganska hårt. Och är svårt att få ditt igen?
Stämmer bra men du kan testa att först rengöra den och sedan se om olja dras upp med hjälp av kapilläreffekten så slipper du ha isär hjulet. Automatdelen är nog den mest komplicerade jag jobbat på så ta bilder innan du tar isär den.
 
Topp