• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Omega

k0nkas

Audemars
2-Faktor
En kollega har denna Omega från ca 1970. Den går dåligt och behöver service. Rob har inte delar till den utan måste skicka den till Schweiz. Finns det någon annan man kan vända sig till som kan sitta på delar, gärna i Stockholm?
bild.JPG
 

Bawkins

Cartier
Det är möjligt att Nymans kan serva den inhouse. Enligt deras serviceprislista går en service på 6 300 kr (med polering) respektive 4 800 kr (utan polering). Har ingen egen erfarenhet av att serva Omega hos Nymans men kan vara värt det om de sitter på delarna..
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Det är möjligt att Nymans kan serva den inhouse. Enligt deras serviceprislista går en service på 6 300 kr (med polering) respektive 4 800 kr (utan polering). Har ingen egen erfarenhet av att serva Omega hos Nymans men kan vara värt det om de sitter på delarna..

Får väl bli sista utvägen ;)

ABC Werner kan inte serva om det sitter ett 321 verk i, någon som vet om det är ett sådant? Maxim kanske?
 

fc2

Rolex
Varför kan de inte serva denna? Dot-over-90 kan tyda på 321 om den har bytestavla men det har jag svårt att tro. Sitter förmodligen 861 i vilket borde betyda att många kan serva.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Varför kan de inte serva denna? Dot-over-90 kan tyda på 321 om den har bytestavla men det har jag svårt att tro. Sitter förmodligen 861 i vilket borde betyda att många kan serva.

Han har bytt tavla. Original tavlan blev fuktskadad. Då är det säkert kaliber 321 och därför som ingen kan ta sig an den i Sverige. Kommer han ihåg rätt skulle det kosta runt 15´ om den skickades iväg.

Tack för all hjälp!
 

Isodor

Audemars
Jag tror Omega har servicecenter i Årsta om jag inte missminner mig?
Vet att Erikssons Urhandel i Sundbyberg kan skicka dit klockor för service.

Kolla med dem.
 

Icaras

Rolex
Han har bytt tavla. Original tavlan blev fuktskadad. Då är det säkert kaliber 321 och därför som ingen kan ta sig an den i Sverige. Kommer han ihåg rätt skulle det kosta runt 15´ om den skickades iväg.

Tack för all hjälp!
Det förklarar saken. Då är det nog som du säger en cal 321, inte helt lätt att hitta delar :(
 

fc2

Rolex
Han har bytt tavla. Original tavlan blev fuktskadad. Då är det säkert kaliber 321 och därför som ingen kan ta sig an den i Sverige. Kommer han ihåg rätt skulle det kosta runt 15´ om den skickades iväg.

Tack för all hjälp!

15k lät inget vidare. Planerar att ha min 321:a imorgon och bävar inför kommande service på den. Vad skulle ingå i hans service? 15k är mer än vad jag hört som normalpris som ligger närmare 10k.

Hela den här serviceproblematiken kring 321 är väldigt tråkig och gör att jag är tveksam till att införskaffa fler 321-klockor.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
15k lät inget vidare. Planerar att ha min 321:a imorgon och bävar inför kommande service på den. Vad skulle ingå i hans service? 15k är mer än vad jag hört som normalpris som ligger närmare 10k.

Hela den här serviceproblematiken kring 321 är väldigt tråkig och gör att jag är tveksam till att införskaffa fler 321-klockor.
Vet inte vad som ingår, tror bara att han fick ett ca pris. Dåligt av Omega att inte förse sina urmakare med delar!
 

fc2

Rolex
Vet inte vad som ingår, tror bara att han fick ett ca pris. Dåligt av Omega att inte förse sina urmakare med delar!

Håller med men enligt vad jag hört är ändå Omega bättre än många andra, som tex Rolex. Någon som vet hur pass bra Longines är på service av äldre modeller?
 

isbjörn

Panerai
Om den är från 1970 bör det vara en 861, och mindre problem med delar. Skiftet 321 -> 861 skedde enligt vad jag läst under mid-68.
Min 321 -66 tvingades åka hem till Schweiz (via Rob) för ett antal år sedan.

skickat via mobilen och Tapatalk
 

Marckus

Panerai
Ser f.ö. ut som en 145.022 och har således ett 861-verk som är tacksammare att serva. Jag skulle börjat med farfars klocka
 

fc2

Rolex
Om den är från 1970 bör det vara en 861, och mindre problem med delar. Skiftet 321 -> 861 skedde enligt vad jag läst under mid-68.
Min 321 -66 tvingades åka hem till Schweiz (via Rob) för ett antal år sedan.

skickat via mobilen och Tapatalk

Stämmer, officiellt byttes 321 mot 861 1986 även om 321-delarna användes upp och det är svårt att veta exakt när detta byte skedde. Finns säkerligen de som lyckades köpa en 321:a från affär under 70-talet.

Vad gick den servicen på och vad fick du ge?
 
Topp