Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Service av Omega

Diskussion i 'Vintage' startad av k0nkas, 14 maj 2014.

  1. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    En kollega har denna Omega från ca 1970. Den går dåligt och behöver service. Rob har inte delar till den utan måste skicka den till Schweiz. Finns det någon annan man kan vända sig till som kan sitta på delar, gärna i Stockholm?
    bild.JPG
     
  2. Ariste

    Ariste Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.333
    Testa Werner på ABC...
     
    Manks gillar detta.
  3. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    Tack!
     
  4. Maxim

    Maxim Stormtrooper

    Inlägg:
    342
    Från:
    Lund
    "Denna Omega"?

    Det är ju en av världens mest ikoniska klockor, den borde du banne mig kunna namnet på!
     
    eriksson850 gillar detta.
  5. _jonte

    _jonte AT-AT driver

    Inlägg:
    5.532
    Varför vill ni inte skicka den till Schweiz för service? Dyrare?
     
  6. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    Jag vet att det är en Speedmaster sådetså!
     
  7. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    Jag tror han ryggade tillbaka när han hörde den uppskattade kostnaden.
     
    _jonte gillar detta.
  8. Bawkins

    Bawkins Stormtrooper

    Inlägg:
    443
    Det är möjligt att Nymans kan serva den inhouse. Enligt deras serviceprislista går en service på 6 300 kr (med polering) respektive 4 800 kr (utan polering). Har ingen egen erfarenhet av att serva Omega hos Nymans men kan vara värt det om de sitter på delarna..
     
  9. Bawkins

    Bawkins Stormtrooper

    Inlägg:
    443
    Länk till prislistan;
    http://www.nymansur.com/service#omega
     
  10. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    Får väl bli sista utvägen ;)

    ABC Werner kan inte serva om det sitter ett 321 verk i, någon som vet om det är ett sådant? Maxim kanske?
     
  11. Icaras

    Icaras X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.885
    Från:
    De skånska skogarna
    Ser ut som en 145.012 med cal 861.
     
    ErikGBG och k0nkas gillar detta.
  12. fc2

    fc2 AT-ST driver

    Inlägg:
    1.060
    Varför kan de inte serva denna? Dot-over-90 kan tyda på 321 om den har bytestavla men det har jag svårt att tro. Sitter förmodligen 861 i vilket borde betyda att många kan serva.
     
    Icaras gillar detta.
  13. Icaras

    Icaras X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.885
    Från:
    De skånska skogarna
    145.0(0)22 i så fall, skrev fel. 145.012 hade cal 321 och applied logo :)
     
  14. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    Han har bytt tavla. Original tavlan blev fuktskadad. Då är det säkert kaliber 321 och därför som ingen kan ta sig an den i Sverige. Kommer han ihåg rätt skulle det kosta runt 15´ om den skickades iväg.

    Tack för all hjälp!
     
    Icaras gillar detta.
  15. Isodor

    Isodor Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.247
    Från:
    sthlm
    Jag tror Omega har servicecenter i Årsta om jag inte missminner mig?
    Vet att Erikssons Urhandel i Sundbyberg kan skicka dit klockor för service.

    Kolla med dem.
     
    k0nkas gillar detta.
  16. Icaras

    Icaras X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.885
    Från:
    De skånska skogarna
    Det förklarar saken. Då är det nog som du säger en cal 321, inte helt lätt att hitta delar :(
     
  17. fc2

    fc2 AT-ST driver

    Inlägg:
    1.060
    15k lät inget vidare. Planerar att ha min 321:a imorgon och bävar inför kommande service på den. Vad skulle ingå i hans service? 15k är mer än vad jag hört som normalpris som ligger närmare 10k.

    Hela den här serviceproblematiken kring 321 är väldigt tråkig och gör att jag är tveksam till att införskaffa fler 321-klockor.
     
  18. k0nkas
    Trådstartare

    k0nkas X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.923
    Vet inte vad som ingår, tror bara att han fick ett ca pris. Dåligt av Omega att inte förse sina urmakare med delar!
     
    Boris Balkan gillar detta.
  19. fc2

    fc2 AT-ST driver

    Inlägg:
    1.060
    Håller med men enligt vad jag hört är ändå Omega bättre än många andra, som tex Rolex. Någon som vet hur pass bra Longines är på service av äldre modeller?
     
  20. A.langeSöhne

    A.langeSöhne Ewok

    Inlägg:
    19
    Andsan gillar detta.
  21. Maxim

    Maxim Stormtrooper

    Inlägg:
    342
    Från:
    Lund
    Tack för förtroendet, men jag kan inte mer än namnet på den där :)


    //Maxim
     
  22. isbjörn

    isbjörn Y-Wing pilot

    Inlägg:
    688
    Om den är från 1970 bör det vara en 861, och mindre problem med delar. Skiftet 321 -> 861 skedde enligt vad jag läst under mid-68.
    Min 321 -66 tvingades åka hem till Schweiz (via Rob) för ett antal år sedan.

    skickat via mobilen och Tapatalk
     
  23. Marckus

    Marckus AT-ST driver

    Inlägg:
    1.149
    Från:
    Stockholm
    Det där är generellt för nyare ur och gäller endast ''service'', problemet var i det här fallet reservdelar vilket är tradigt till ett 321 verk
     
  24. Marckus

    Marckus AT-ST driver

    Inlägg:
    1.149
    Från:
    Stockholm
    Ser f.ö. ut som en 145.022 och har således ett 861-verk som är tacksammare att serva. Jag skulle börjat med farfars klocka
     
  25. fc2

    fc2 AT-ST driver

    Inlägg:
    1.060
    Stämmer, officiellt byttes 321 mot 861 1986 även om 321-delarna användes upp och det är svårt att veta exakt när detta byte skedde. Finns säkerligen de som lyckades köpa en 321:a från affär under 70-talet.

    Vad gick den servicen på och vad fick du ge?
     
    Icaras och Marckus gillar detta.
  26. isbjörn

    isbjörn Y-Wing pilot

    Inlägg:
    688
    Minns inte riktigt och har inte pappren till hands här och nu. men kring tio-tolv tusen har jag för mig. Men det var ett antal år sedan nu.