• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service av Panerai

luxnille

Basic
Hej allihopa!
Jag är ny här på Klocksnack så jag får be om ursäkt för om jag ställer korkade frågor här.

Jag är bosatt i Stockholm och har en Panerai Daylight PAM250. Den är inköpt på Nymans 2006 och jag har inte servat den som man egentligen ska. Får skylla mig själv. Nu är det så att det har blivit dags. Märkte att det immar på insidan av glaset när man har den på sig. Lämnade in den på Nymans och har fått ett kostnadsförslag.

Rep, service + polering 11000kr
Ny tavla 4500kr
Set visare 2500kr
Totalt 18000kr

Blir en kostsam service tyvärr.. Min fråga till er som är experter är om:
- detta låter rimligt?
- ska jag ta bort polering? (pratade med en klockkunnig vän som avrådde mig till att polera klockan)
- finns det andra urmakare som gör service på Panerai?
- bör jag serva den någon annanstans?
- hur skulle ni göra?

Tanken är att sälja klockan efter att den varit inne på service.

Tack för ett trevligt forum!
Mvh N

Det är nog rimligt då du kommer behöva nya originaldelar som tavla och visare. Lite osäker på om själva urverket skulle kunna servas av oberoende urmakare men har lite svårt att se att Nymans skulle ta in den och bara byta tavla och visare efter det att du servat urverket någon annanstans.

poleringen är ju en smaksak, Det är väl borstad boett på den där och då syns det kanske inte lika tydligt efteråt att den är polerad som på en högblank boett.

Sen är väl poleringen 1000-1500 av offerten

Hej allihopa!
Jag är ny här på Klocksnack så jag får be om ursäkt för om jag ställer korkade frågor här.

Jag är bosatt i Stockholm och har en Panerai Daylight PAM250. Den är inköpt på Nymans 2006 och jag har inte servat den som man egentligen ska. Får skylla mig själv. Nu är det så att det har blivit dags. Märkte att det immar på insidan av glaset när man har den på sig. Lämnade in den på Nymans och har fått ett kostnadsförslag.

Rep, service + polering 11000kr
Ny tavla 4500kr
Set visare 2500kr
Totalt 18000kr

Blir en kostsam service tyvärr.. Min fråga till er som är experter är om:
- detta låter rimligt?
- ska jag ta bort polering? (pratade med en klockkunnig vän som avrådde mig till att polera klockan)
- finns det andra urmakare som gör service på Panerai?
- bör jag serva den någon annanstans?
- hur skulle ni göra?

Tanken är att sälja klockan efter att den varit inne på service.

Tack för ett trevligt forum!
Mvh N
Eftersom OPXII är ETA-bas så borde det gå att serva någon annanstans. Dock skulle jag nog själv valt att inte göra det. Skönt att ha direktkontakt med Panerai om något skulle strula med servicen och tror inte det kommer skilja sig jättemycket i pris. Dessutom får man 2 års garanti från Nymans med service har jag för mig.

Jag hade skippat polering, men det är jag. Ser ingen anledning till att polera då den ändå kommer bli repad igen. Men stör man sig på repor och vill ha en blank klocka så är det väl bara att köra. Kanske be de inte köra en grov polering utan endast ytligt (typ liknande cape cod / scotch brite).

Varför måste tavla och visare bytas ut? Är de repade?

Blev också nyfiken på det här med att byta delar. Tycker mig ha sett det i en hel del trådar på ämnet att kostandsförslaget inkluderar byten av delar som jag inte kan förstå varför de behövs bytas ut på så pass nya klockor.

Får man fukt innanför glaset så släpper ofta färgen på urtavlan en smula, eller åtminstone blir fuktskadad och börjar flagna efter ett tag. Jag har bytt urtavla en gång pga detta (dock inte på en Panerai). Har bytt lite andra delar vid Panerai-service, och har fått ganska bra förklaringar av Nymans varje gång, så ... fråga. :D

Kan också tillägga (men det kanske är allmänkunskap) att de gånger jag servat kronografer så har jag förstått att de tar mycket längre tid att serva och därför går priset upp. De är inte nödvändigtvis svårare, det tar bara avsevärt längre tid. Sen finns det säkert svåra kronografer också, och icke-kronografer som tar lång tid de med ... men i princip. :D

Hmmm, insåg just att det kanske reflekteras i Nymans prislista, och det gjorde det. Så det förklarar mycket av priset jämfört med siffror vi är vana vid att se i den här avdelningen...
upload_2020-8-25_13-46-17.png

Får man fukt innanför glaset så släpper ofta färgen på urtavlan en smula, eller åtminstone blir fuktskadad och börjar flagna efter ett tag. Jag har bytt urtavla en gång pga detta (dock inte på en Panerai). Har bytt lite andra delar vid Panerai-service, och har fått ganska bra förklaringar av Nymans varje gång, så ... fråga. :D
Fukt? Du menar 'tropical dial'? ;) Kanske bli en premiumtavla om några år :D

å jag som trodde tropictavlorna kom av solljus?!
Rolex är ju annars kungar på att ta betalt för materialfel. Spiderdial måste ju vara det mest korkade. Mooncrater tavlor på Tudor subbar är ju inte heller så vackra.
Humor på hög nivå med spiderdial etc. på Rolex..
Hur de än ruttnar hittar de på något fyndigt namn på det och vips har man ett skyhögt premium som fanboysen gärna betalar.. :D

Och skyhöga premium leder till omfatttande fusk med oljade tavlor för att få dom ”glossy” Sojabakade tavlor för patinering etc etc... Nåja vi (Panerai) har ju liknande problematik på vintagesidan men ändå, Rolex är värst;)
Humor på hög nivå med spiderdial etc. på Rolex..
Hur de än ruttnar hittar de på något fyndigt namn på det och vips har man ett skyhögt premium som fanboysen gärna betalar.. :D

Det är hög tid för mig att serva min Panerai också. Är det enbart Nymans Ur som gäller? Har hört så jäkla mycket kasst om dem, så vågar knappt lämna in klockorna på service där... Finns det andra alternativ?

Det är hög tid för mig att serva min Panerai också. Är det enbart Nymans Ur som gäller? Har hört så jäkla mycket kasst om dem, så vågar knappt lämna in klockorna på service där... Finns det andra alternativ?

Har du en med ett ETA-verk kan nästintill vilken urmakare som helst serva pannan, är det ett in house verk hade jag tagit den till Nymans / Krons. De sköter sig oftast :)

Du kan skicka direkt till Panerais service center i München istället för att låta Nymans / Krons göra det för inhouseverk... men det känns mest jobbigt. :) ETA måste du ju inte serva hos dem.

Har du en med ett ETA-verk kan nästintill vilken urmakare som helst serva pannan, är det ett in house verk hade jag tagit den till Nymans / Krons. De sköter sig oftast :)
Sanning med en viss modifikation. Kan, kan nog vilken som helst. Men inte lika kul om urmakaren inte slipat till klingorna och sabbar blåneringen på en skruvskalle eller rentav drar en repa med sin slöa korntång på en brygga :) Men kan man överleva den risken och att inte packningarna byts, visarputsarna kan bli ätt deformerade så kan andra än auktoriserade utföra verkservicen.

Jasså det hade jag inte koll på själv. Tur att man lär sig nytt här på forument. Tack!
Inhouseverken börjar med p. och icke-inhouse med OP. Här är hela listan: https://watchbase.com/panerai

Såg att det var en 048 du hade. Då är det ett OP III ... :) Det är ett modifierat ETA 7750, om jag minns rätt.

Men jag tycker nog ändå att du kan lita på Nymans.

Senast ändrad:
Sanning med en viss modifikation. Kan, kan nog vilken som helst. Men inte lika kul om urmakaren inte slipat till klingorna och sabbar blåneringen på en skruvskalle eller rentav drar en repa med sin slöa korntång på en brygga :) Men kan man överleva den risken och att inte packningarna byts, visarputsarna kan bli ätt deformerade så kan andra än auktoriserade utföra verkservicen.

Välj urmakare med omsorg :)

Tillbaka
Topp