• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Rolex – alternativ till AD?

Hans Beck

Basic
Funderar på att serva min Rolex 16110. Fick 6,5 k som startpris hos Bergströms i Malmö.
Undrar om någon har erfarenhet av alternativ till AD-service?
Exempelvis Dr Watch, watchguy.co.uk eller liknande?

Tack på förhand!

Bild såklart :D
OriginalPhoto-531739371.959637.JPG
 
Funderar på att serva min Rolex 16110. Fick 6,5 k som startpris hos Bergströms i Malmö.
Undrar om någon har erfarenhet av alternativ till AD-service?
Exempelvis Dr Watch, watchguy.co.uk eller liknande?

Tack på förhand!

Bild såklart :D
OriginalPhoto-531739371.959637.JPG

Jag har servat hos Dr Watch, inget att klaga på där men skippa polering. Verkar som en del har dålig erfarenhet av doktorns poleringar!
 
Svar från Watchguy:
Hi,
As per our price list, a service is £200 + spare parts. (Ca 2 200 kr)
Up to you to decide on shipping from Sweden - I'm not familiar with the choices you have in Sweden.
Best regards,
Christian
 
"
Hi Martin,
We do (använder originaldelar) where we can find the original part. For mainsprings, it doesn't make much sense, as Rolex buys their mainsprings from Generale Ressorts as well, and that's where we get ours.
Best regards,
Christian"
 
Jag rekommenderar att man inte snålar in på servicen och går till Rolex auktoriserad servicecenter.
Av ren nyfikenhet utöver själva principen, varför? är de svårare att serva än andra klockor, är det svårare att få tag i delar till dem än andra (frånsett vad som sägs i inlägget ovanför) eller misstror man företag för att de inte är AD mer än man gör en AD?
 
Rolex buys their mainsprings from Generale Ressorts as well, and that's where we get ours.
You just confirmed that you use aftermarket parts. Rolex don't use mainsprings from Generale Ressorts any more.
From what I read the ones that can be bought from Generale Ressorts is shorter in length compared to OEM. Do you verify the power reserve after services where you replaced the mainspring?
 
Av ren nyfikenhet utöver själva principen, varför? är de svårare att serva än andra klockor, är det svårare att få tag i delar till dem än andra (frånsett vad som sägs i inlägget ovanför) eller misstror man företag för att de inte är AD mer än man gör en AD?

Jag skulle kanske inte dra alla icke-AD verkstäder över en kam, men jag skulle inte känna mig bekväm att ha servat en klocka hos en urmakare som inte har de officiella kanaler att gå till för att köpa in nya utbytesdelar mm. Det finns säkert jätteduktiga "vanliga" urmakare som kan serva Rolex i sömnen men de kan inte vända sig till Rolex utan måste höra sig runt för att få tag i delar. Hur garanteras jag som kund att delarna är nya och fräscha?
 
Nya delar är otroligt svåra att hitta i den kvantitet som krävs för att man ska kunna göra samma service som AD på löpande band. Jag är skeptisk om man nu inte 100% är säker på att urmakaren kommer att byta ut alla delar som ska bytas. Gissar på att det är vanligt att det skarvas lite här och där med livslängden på delarna för att slippa byta så mycket och maximera sin vinst.
 
Nya delar är otroligt svåra att hitta i den kvantitet som krävs för att man ska kunna göra samma service som AD på löpande band. Jag är skeptisk om man nu inte 100% är säker på att urmakaren kommer att byta ut alla delar som ska bytas. Gissar på att det är vanligt att det skarvas lite här och där med livslängden på delarna för att slippa byta så mycket och maximera sin vinst.

Det är nog säkert så att man löper en ökad risk att mindre nogräknade icke-AD skarvar lite vart det går. Samtidigt måste det väl finnas de som har yrkesstolthet och värnar sitt skrå och som helt enkelt gör rätt för sig? Kanske är jag naiv men hoppas det iaf.

Reservdelsfrågan tycker jag är synnerligen intressant. I Europa har (vad jag vet) AD i princip inga inskränkningar utan bestämmer väl i princip helt och fullt vem som får köpa delar. Men! Så är det ju inte i t ex USA där en AD inte kan neka en urmakare delar såtillvida denne har den har rätt utrustning, utbildning och kvalifikationer i övrigt som en AD kräver. Har man kontakter med urmakare i USA borde det i min värld inte vara så galet svårt att få delar. Men jag kan vara ute och cykla...
 
Det är nog säkert så att man löper en ökad risk att mindre nogräknade icke-AD skarvar lite vart det går. Samtidigt måste det väl finnas de som har yrkesstolthet och värnar sitt skrå och som helt enkelt gör rätt för sig? Kanske är jag naiv men hoppas det iaf.

Reservdelsfrågan tycker jag är synnerligen intressant. I Europa har (vad jag vet) AD i princip inga inskränkningar utan bestämmer väl i princip helt och fullt vem som får köpa delar. Men! Så är det ju inte i t ex USA där en AD inte kan neka en urmakare delar såtillvida denne har den har rätt utrustning, utbildning och kvalifikationer i övrigt som en AD kräver. Har man kontakter med urmakare i USA borde det i min värld inte vara så galet svårt att få delar. Men jag kan vara ute och cykla...

Syftar du på Rolex när du säger ”AD”? En AD är annars en återförsäljare och inget annat. I USA är kontrollen ännu hårdare. Där får du inte ens behålla dina gamla delar.
 
Tillbaka
Topp