Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Funderar på att serva min Rolex 16110. Fick 6,5 k som startpris hos Bergströms i Malmö.
Undrar om någon har erfarenhet av alternativ till AD-service?
Exempelvis Dr Watch, watchguy.co.uk eller liknande?
Tack på förhand!
Bild såklart
![]()
Av ren nyfikenhet utöver själva principen, varför? är de svårare att serva än andra klockor, är det svårare att få tag i delar till dem än andra (frånsett vad som sägs i inlägget ovanför) eller misstror man företag för att de inte är AD mer än man gör en AD?Jag rekommenderar att man inte snålar in på servicen och går till Rolex auktoriserad servicecenter.
You just confirmed that you use aftermarket parts. Rolex don't use mainsprings from Generale Ressorts any more.Rolex buys their mainsprings from Generale Ressorts as well, and that's where we get ours.
Även av Dr Watch?Risken är väl överhängande att du får nya reservdelar som inte är original, och värdeminskningen på klockan blir väl då större än vad du sparar på att inte gå till AD?
Av ren nyfikenhet utöver själva principen, varför? är de svårare att serva än andra klockor, är det svårare att få tag i delar till dem än andra (frånsett vad som sägs i inlägget ovanför) eller misstror man företag för att de inte är AD mer än man gör en AD?
Använder han orginaldelar?Watchguy var billigt! Jag har servat hos Dr Watch och varit nöjd. 3900kr tror jag det kostar.
Vågar inte uttala mig om det. Har aldrig kollat.Använder han orginaldelar?
Jag har aldrig servat hos Dr Watch, så jag vet inte hur det fungerar där. Däremot är det svårt för icke-auktoriserade urmakare att få tag på reservdelar, vilket är en stor anledning till varför jag aldrig skulle serva hos en icke-AD.Även av Dr Watch?
Nya delar är otroligt svåra att hitta i den kvantitet som krävs för att man ska kunna göra samma service som AD på löpande band. Jag är skeptisk om man nu inte 100% är säker på att urmakaren kommer att byta ut alla delar som ska bytas. Gissar på att det är vanligt att det skarvas lite här och där med livslängden på delarna för att slippa byta så mycket och maximera sin vinst.
Det är nog säkert så att man löper en ökad risk att mindre nogräknade icke-AD skarvar lite vart det går. Samtidigt måste det väl finnas de som har yrkesstolthet och värnar sitt skrå och som helt enkelt gör rätt för sig? Kanske är jag naiv men hoppas det iaf.
Reservdelsfrågan tycker jag är synnerligen intressant. I Europa har (vad jag vet) AD i princip inga inskränkningar utan bestämmer väl i princip helt och fullt vem som får köpa delar. Men! Så är det ju inte i t ex USA där en AD inte kan neka en urmakare delar såtillvida denne har den har rätt utrustning, utbildning och kvalifikationer i övrigt som en AD kräver. Har man kontakter med urmakare i USA borde det i min värld inte vara så galet svårt att få delar. Men jag kan vara ute och cykla...