• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av vintage-ur eller meka själv?

första_kl

Breitling
Hej allihopa,

Jag hoppas att jag inte har missat någon uppenbar samlingstråd för ämnet.

Jag har skaffat mig ett ur från 60-talet och tror att det skulle må bra av lite omvårdnad. Finns det urmakare som utför enklare service till ett rimligt pris? Gärna i området runt Lund och Malmö.

Om inte skulle jag inte ha något emot att försöka själv. Tycker om att lära mig nya saker och läsa in mig på olika ämnen. Har läst igenom denna guide (http://thewatchguy.homestead.com/pages/Repair.html) och det verkar ju inte särskilt knepigt, men han menar att första uret du ger dig på troligen inte överlever. Tror ni det är så illa?
Det enda egentliga problemet jag iakttagit är att uret sitter litet löst i boetten. Jag tror det ska fästas genom att två halva skruvhuvuden vrids om ett halvt varv. Sen är det nog inte fel med rengöring och oljning.

Hur är det med vintage-ur och deras visare? Helt fel eller helt okej att lägga på ett nytt självlysande ämne?
 

rogart-63

Patek
Det kan säkert stämma med skruvarna. Finns många olika varianter av verkskruvar och hur verket sitter fast boetten. Om du ska göra det själv eller inte är svårt att säga? Precis som om man ska byta ut lumen i visarna. Hur ser klockan ut i övrigt? Är den i gott skick kan det funka. Släng upp en bild på den så kan vi säkert hjälpa till bättre?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är nog inte ovanligt att man orsakar mer skada än nytta på sitt första renoverings- försök. Dels är risken stor att ha sönder saker och dels är det väldigt lätt att tappa bort delar. Gör du bara den lilla operationen tror jag att skadan du kan orsaka är begränsad. Jag förutsätter att din tumme inte är mitt i handen.
Skall du rengöra och olja är det annat ball game. Har du som mål att börja skruva på riktigt så kör på (med inställningen att du gör det för att lära). Gäller bara denna klocka är det inte värt besväret. Du behöver trots allt en del verktyg ..

Angående visarna så skulle jag nog behålla lumen om den inte släppt eller ser ut som skit. Det beror även lite på hur tavlan ser ut. Som sagt; Lägg gärna upp en bild.
 

första_kl

Breitling
Just nu är gäller det bara denna klocka. Egentligen grundar det sig i att jag av praktiska skäl ville ha en klocka på armen, och jag är svag för äldre prylar som fortfarande fungerar efter alla år. Tänker mig att om en klocka överlevt 50 år, kan den nog överleva 50 till. Just därför är det kanske vettigare att lämna in till någon kunnig för service.

Två bilder följer med inlägget! Jag tycker om urtavlan och den verkar vara i bra skick. Däremot ser ju lumenet(?) ut som skit, varför jag har tankar på att göra något åt det. Själva uret är det kanske inte lika gott ställt med. Ser bland annat att skruven längst ner i bilden, som jag pratade om innan, inte är tänkt att sitta där den sitter.
 

Bilagor

  • IMG_20160409_145031.jpg
    IMG_20160409_145031.jpg
    103.9 KB · Visningar: 115
  • IMG_20160409_145936.jpg
    IMG_20160409_145936.jpg
    148.2 KB · Visningar: 105

första_kl

Breitling
Jag vet om att många FL tagit en sväng genom Indien och hoppades att jag lyckats undvika ett sådant. Är det urets skick du grundar dina misstankar på? Jag tycker inte urtavlan ser typiskt Indienkladdig ut och det var därför jag vågade köpa. Ingen uppenbart dålig säljare heller, utan en mindre italiensk auktionist. Förutom de spetsiga visarna på min klocka är den mycket lik den här: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2usau&1134576075
 

Exxet

Rolex
Det var bara rent generellt när det gäller F-L, HMT o Oris som man tänker att det är en Indien-refurbish, ser bakboetten ut som på Ranft-sidan så kan den nog vara helt okej, Indien-klockorna brukar se ut som dom har varit i en cnc-fräs.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Hej

Kolla med Mcgyver här på forumet, han är kung på klockor och gillar gammalt. Han bor utanför Lund.
 

rogart-63

Patek
Visarna ser inte rätt ut? Swiss made ser konstigt ut. Ärligt ser det ut som om den skulle vara ommålad i Indien?
Usch var jag elak nu? En bra klocka att skruva i är det ändå? Finns gott om donator verk på Ebay .
Den understa skruven är utbytt och sitter fel. Den ska pressa fast verket.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kan hålla med om att den kanske inte ser 100 ut (?) men samtidigt långt från de värsta exemplen. Gillar det där FL- verket. Antar att det är ett kal. 255? "Twin power" med dubbla drivfjädrar är lite ballt.

Gällande visarna så skulle jag nog lägga på ny lume.
 

rogart-63

Patek
Kan hålla med om att den kanske inte ser 100 ut (?) men samtidigt långt från de värsta exemplen. Gillar det där FL- verket. Antar att det är ett kal. 255? "Twin power" med dubbla drivfjädrar är lite ballt.

Gällande visarna så skulle jag nog lägga på ny lume.
Det kan jag hålla med om. Har aldrig mekat en sånt har du?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Här är min som jag budade hem från Indien för många år sedan innan jag fastnat i klockträsket och lärde mig ett och annat om Leubas och Mumbai. Inte en av de bättre tavlorna. "Swiss made" knappt ens läsbart.
Den höll några månader. När den öppnades upptäcktes både det ena och andra. Bland annat var stötanordningen lagad med tejp.

542966008_o.jpg
 

första_kl

Breitling
Hej

Kolla med Mcgyver här på forumet, han är kung på klockor och gillar gammalt. Han bor utanför Lund.
Tack!
Visarna ser inte rätt ut? Swiss made ser konstigt ut. Ärligt ser det ut som om den skulle vara ommålad i Indien?
Usch var jag elak nu? En bra klocka att skruva i är det ändå? Finns gott om donator verk på Ebay .
Den understa skruven är utbytt och sitter fel. Den ska pressa fast verket.
Inte är det väl elakt att säga vad du tror? Har också noterat visarna, som sagt, och även att swiss made inte finns på Ranffts sida. Men jag vet inte om modellen kan skilja sig något på det sättet? Det var bra jag fick veta det. Är det säkrast att försöka lösa en skruv från ett likadant verk?
Kan hålla med om att den kanske inte ser 100 ut (?) men samtidigt långt från de värsta exemplen. Gillar det där FL- verket. Antar att det är ett kal. 255? "Twin power" med dubbla drivfjädrar är lite ballt.

Gällande visarna så skulle jag nog lägga på ny lume.
Det är 253. Jag fastnade också för det efter ett par kvällars sökningar, kanske främst då jag såg någon påpeka att det kan vara det bland de bäst presterande budgetverken.
 
Topp