• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av vintage

Ernesto

Patek
2-Faktor
Känner någon till bra urmakare som kan ge service till en Omega Seamaster Calendar från 60-talet? Gärna billigt och bra. Det är farfars gamla och han har varit död i 40 år, sedan dess har den inte använts. Jag ärvde den från pappa, så det skulle vara trevligt att få igång en familjeklenod!

Den går lite hur som helst. Ibland tickar den 5-10 minuter, sekundvisaren kan dock gå runt och runt och runt...

Stockholm eller Västerås.
 

SSL

Audemars
Tänkte själv dra med farmors gamla Martel i nästa vecka till Farfars Klocka, och kolla om dom kan snygga till den och fixa kronan för en liten peng.
 

SSL

Audemars
Helservice av automatiska armbandsur: ca 1750 kr, säger Farfars Klocka på deras sida. Någon som vet vad som ingår i det? Är det bara att man smörjer delar etc, eller igår även glasbyte m.m? Om inte annat lär dom berätta hur det ligger till när jag lämnat in den för bedömning. Vilket är gratis, och det är alltid ett plus.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Helservice av automatiska armbandsur: ca 1750 kr, säger Farfars Klocka på deras sida. Någon som vet vad som ingår i det? Är det bara att man smörjer delar etc, eller igår även glasbyte m.m? Om inte annat lär dom berätta hur det ligger till när jag lämnat in den för bedömning. Vilket är gratis, och det är alltid ett plus.

Här visar de en service.

http://www.farfarsklocka.se/gallery1_15.html

Det står att materialkostnader tillkommer, så jag antar att det oftast tillkommer lite mer åtminstone för glas och ny fjäder (som de flesta urmakare vill byta i samband med service)...
 
  • Like
Reactions: ssl

Wettex

Cartier
Detta gäller ju vintage som ej har kronograf. Någon som vet av nån prisvärd kronografurmakare ? Har tidigare lämnat in en klocka på service (en Omega Flightmaster Mk3) Kostade 3800 kr. Tänkte om det fanns nånting mer prisvärt?
Nackdelen med att ha kronograf är att servicen blir desto dyrare :(
 

par

Patek
2-Faktor
Detta gäller ju vintage som ej har kronograf. Någon som vet av nån prisvärd kronografurmakare ? Har tidigare lämnat in en klocka på service (en Omega Flightmaster Mk3) Kostade 3800 kr. Tänkte om det fanns nånting mer prisvärt?
Nackdelen med att ha kronograf är att servicen blir desto dyrare :(

Anses det dyrt med 3800? Inte billigt men inte dyrt om du frågar mig. Givetvis beror det på vem som gör det.
 

Wettex

Cartier
Anses det dyrt med 3800? Inte billigt men inte dyrt om du frågar mig. Givetvis beror det på vem som gör det.

Det beror lite på klocka givetvis. Men i detta fallet när servicekostnaden uppgår till en tredjedel av värdet på klockan, så tycker jag det är aningens dyrt ja. Men det ligger ju mycket jobb bakom så det är säkert inom rimligheternas gränser.

Hade utan problem kunnat betala 5-6000 för en bra utförd service....Men när inte folk vill betala mer för en klocka som är servad jämfört med en som inte är det, så blir det också svårmotiverat om man inte hade tänkt ha kvar den länge då.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det beror lite på klocka givetvis. Men i detta fallet när servicekostnaden uppgår till en tredjedel av värdet på klockan, så tycker jag det är aningens dyrt ja. Men det ligger ju mycket jobb bakom så det är säkert inom rimligheternas gränser.

Hade utan problem kunnat betala 5-6000 för en bra utförd service....Men när inte folk vill betala mer för en klocka som är servad jämfört med en som inte är det, så blir det också svårmotiverat om man inte hade tänkt ha kvar den länge då.

Om du hittar en omega flightmaster för 11.500 kr hojta till!
 

Wettex

Cartier
Om du hittar en omega flightmaster för 11.500 kr hojta till!

Hade min ute på annons ganska så länge Nyservad då med kvitto i väldigt bra skick. Hade lagt ut den för 14. Tror jag fick 13 innan slutet. Bara en enda som hörde av sig också. Så jättemycket mer är dom inte värd. Så ok lite mindre än en tredjedel av värdet då.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hade min ute på annons ganska så länge Nyservad då med kvitto i väldigt bra skick. Hade lagt ut den för 14. Tror jag fick 13 innan slutet. Bara en enda som hörde av sig också. Så jättemycket mer är dom inte värd. Så ok lite mindre än en tredjedel av värdet då.

Låter som ett bra pris.....
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
I see..
Jo, jag har varit i kontakt med farfars, men han har inte möjlighet att ta in några automatiska ur under sommaren :/
Ska kontakta Werner ABC.


Jag är också intresserad och ska lämna in senast nästa vecka. Planerade att gå till farfars, men då får jag alltså tänka om. Wii, snackade du med Werner?
 

gerikson

Breitling
Jag lämnade in en Omega Constellation till Klockmäster i Globen i somras. Dom fixade till den för 3.500 kr om jag minns rätt. Minns inte exakt vad som byttes men ny fjäder och glas ingick, liksom polering.
 
Topp