• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Datejust

oooskar

Omega
Hur ofta servar ni era klockor, tänkte inhandla en Datejust 1603 från ca 70-tal. Hur ofta bör service ske på dessa?
 

jabla

Sarlacc
Tycker ofta man läster i annonser att servicehistoriken är okänd. Hur illa är detta? Givetvis kommer jag göra en service direkt men kan klockan skadas avsevärd av brist på löpande service?
Kan behövas mer delar än vad som ingår i servicen om man slarvat för länge. och då blir det genast dyrare.
 

oooskar

Omega
Kan behövas mer delar än vad som ingår i servicen om man slarvat för länge. och då blir det genast dyrare.


Skriver man någon klausul i avtal om något spektakulärt dyker upp på servicen köpare och säljare emellan. Eller är det bara att lita på köparen att allt är som det ska?

Som sagt tycker ja de flesta klockorna från 70-tal har brist i servicehistorik. Verkar inte vara några problem att göra upp en klockaffär i en butik och få ett äkthetsintyg men hur långt kan man dra det?
 

jabla

Sarlacc
Skriver man någon klausul i avtal om något spektakulärt dyker upp på servicen köpare och säljare emellan. Eller är det bara att lita på köparen att allt är som det ska?

Som sagt tycker ja de flesta klockorna från 70-tal har brist i servicehistorik. Verkar inte vara några problem att göra upp en klockaffär i en butik och få ett äkthetsintyg men hur långt kan man dra det?
Om ni går till en butik med Rolexurmakare borde de kunna göra en hastig bedömning av servicebehov vid kontrollen av klockan.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dock skulle jag vilja säga att de flesta kommer att säga att servicebehov finnes! Men känns som att det är att räkna med när man köper vintage och alltid skall tas i beaktning vid köp där inte service kan bekräftas via papper eller dylikt!
 

oooskar

Omega
Dock skulle jag vilja säga att de flesta kommer att säga att servicebehov finnes! Men känns som att det är att räkna med när man köper vintage och alltid skall tas i beaktning vid köp där inte service kan bekräftas via papper eller dylikt!


Svårt o avgöra huruvida skicket är. Pratade med lite Kaplans i dagarna som löpande får in denna modell. Men dom gör ingen service innan försäljning, så även om man köper hos dom (vilket kostar med än direktaffär med privatperson) så verkar serviceskick vara oklart. Vad finns det för fördel att köpa via dom egentligen när man kan göra upp affär med privatperson hos en urmakare som kollar att den är äkta?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svårt o avgöra huruvida skicket är. Pratade med lite Kaplans i dagarna som löpande får in denna modell. Men dom gör ingen service innan försäljning, så även om man köper hos dom (vilket kostar med än direktaffär med privatperson) så verkar serviceskick vara oklart. Vad finns det för fördel att köpa via dom egentligen när man kan göra upp affär med privatperson hos en urmakare som kollar att den är äkta?
Aldrig köpt på kaplans men fördelen borde väl vara att det är en auktion (om du inte köper av butiken) och på så sätt kan bli billigare (men även dyrare). Annars bör det väl vara att du köper av ett företag och ej privatperson och att det finns vissa säkerheter för dig som köpare. Dock finns det andra här som handlat från just kaplans och andra svenska auktionsverk som säkert kan bekräfta bättre.
 
Topp