• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Edwalls Ur Örebro

Roffe

Panerai
2-Faktor
Hej allihopa.

Var förbi ovan nämnda och frågade om service på min 16570 och fick kostnadsförslag och tidsangivelse. Lät helt ok.
Med tanke på att dem inte sålde Rolex eller är AD så undrar jag om det är ok att serva där? Har läst lite att urmakaren verkar duktig, även på Rolex. Vad är skillnaden på service på Edwalls och t.ex. Nymans eller Rob? Klockan ifråga är från 2005 med okänd servicehistorik, således inga garantier osv.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag har servat Rolex hos dem vid tre tillfällen. Har en polare som servad sin 5513 där. Vi har båda varit nöjda! Bra pris och väl utförd service.

Edwalls var tidigare Rolex AD men la ner just Rolex för ett par år sedan. Huruvida de kan få tag i delar eller inte lämnar jag osagt. Urmakaren är kunnig och duktig i vilket fall. Dock ges endast 1 års garanti, Rolex AD lämnar normalt 2.

Jag rekommenderar Edwalls efter mina egna erfarenheter.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Priset är väl den stora avgörande faktorn där du betalar för att urmakaren ska vara utbildad för att serva just det märke du lämnar in. Behöver ju inte betyda att urmakaren där är dålig kanske lika bra och lång erfarenhet av just rolex. Lite svårt att veta dock innan om du inte får några referenser. Behöver vissa delar bytas så kanske de kan ha svårt att få hem dessa.

Det klingar ju även bättre om den är servad på t.ex. Nymans som man sen ska sälja den.

Vad är ett ca pris på en service där för din 16570? Är det värt skillnaden?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Priset är väl den stora avgörande faktorn där du betalar för att urmakaren ska vara utbildad för att serva just det märke du lämnar in. Behöver ju inte betyda att urmakaren där är dålig kanske lika bra och lång erfarenhet av just rolex. Lite svårt att veta dock innan om du inte får några referenser. Behöver vissa delar bytas så kanske de kan ha svårt att få hem dessa.

Det klingar ju även bättre om den är servad på t.ex. Nymans som man sen ska sälja den.

Vad är ett ca pris på en service där för din 16570? Är det värt skillnaden?

Jag kan bara svara för min egen del men jag har betalat drygt 4000 kr för service på 5siffriga datejusts.

I övrigt håller jag med dig.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Priset är väl den stora avgörande faktorn där du betalar för att urmakaren ska vara utbildad för att serva just det märke du lämnar in. Behöver ju inte betyda att urmakaren där är dålig kanske lika bra och lång erfarenhet av just rolex. Lite svårt att veta dock innan om du inte får några referenser. Behöver vissa delar bytas så kanske de kan ha svårt att få hem dessa.

Det klingar ju även bättre om den är servad på t.ex. Nymans som man sen ska sälja den.

Vad är ett ca pris på en service där för din 16570? Är det värt skillnaden?
4800 inkl polering (vilket jag väljer bort givetvis). Det är inte prisskillnaden jag är ute efter, kände bara att det är smidigare att serva den här än att åka upp och lämna den i Stockholm alt. skicka upp den. Det var just utifrån den aspekten jag undrar, har den ute till försäljning och tänkte därför höra om det spelar roll om Nymans eller Edwalls då har utfört servicen!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
4800 inkl polering (vilket jag väljer bort givetvis). Det är inte prisskillnaden jag är ute efter, kände bara att det är smidigare att serva den här än att åka upp och lämna den i Stockholm alt. skicka upp den. Det var just utifrån den aspekten jag undrar, har den ute till försäljning och tänkte därför höra om det spelar roll om Nymans eller Edwalls då har utfört servicen!
Såhär skriver Nymans ur på sin hemsida under fliken service:
"Bor du långt ifrån våra butiker och vill använda vårt Officiella Servicecenters förstklassiga hantverkskunnande? Vi erbjuder våra tjänster till kunder över hela landet.

Det går utmärkt att skicka din klocka för service eller reparation till oss. Servicepriser hittar ni i serviceprislistan här på hemsidan. Före det att klockan skickas till oss önskar vi att ni aviserar en förfrågan till [email protected] eller 021-130213. När klockan sedan skickas är det viktigt att tänka på att paketera klockan, så den skyddas genom att vaddera försändelsen ordentligt. Kunden ansvarar själv för att försändelsen är korrekt försäkrad. Tillsammans med klockan bifogar du dina kontaktuppgifter och en felbeskrivning av klockan.

Nymans Ur ServiceCenter
Mailbox 10097
721 19 Västerås"
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Såhär skriver Nymans ur på sin hemsida under fliken service:
"Bor du långt ifrån våra butiker och vill använda vårt Officiella Servicecenters förstklassiga hantverkskunnande? Vi erbjuder våra tjänster till kunder över hela landet.

Det går utmärkt att skicka din klocka för service eller reparation till oss. Servicepriser hittar ni i serviceprislistan här på hemsidan. Före det att klockan skickas till oss önskar vi att ni aviserar en förfrågan till [email protected] eller 021-130213. När klockan sedan skickas är det viktigt att tänka på att paketera klockan, så den skyddas genom att vaddera försändelsen ordentligt. Kunden ansvarar själv för att försändelsen är korrekt försäkrad. Tillsammans med klockan bifogar du dina kontaktuppgifter och en felbeskrivning av klockan.

Nymans Ur ServiceCenter
Mailbox 10097
721 19 Västerås"
Västerås är ju visserligen inte så långt. Tänkte bara på Stockholm. Kan ju till och med ta bilen på en utflykt. Men låt oss säga att jag ändå vill serva på Edwalls, vad är skillnaden isåfall? Premieras Nymans service mer än Edwalls?
 

olivetti

Cartier
Edwalls är mycket mycket duktiga på service han har servat Rolex i uppåt 30 år både som Rolex AD och auktoriserad servicepartner, så jag hade nog hellre lämnat klockan där än kört till Stockholm och betalat mer.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Edwalls är mycket mycket duktiga på service han har servat Rolex i uppåt 30 år både som Rolex AD och auktoriserad servicepartner, så jag hade nog hellre lämnat klockan där än kört till Stockholm och betalat mer.
Dock är de ju varken AD eller auktoriserad servicepartner längre. Då du ska sälja klockan så tycker jag valet är självklart. Ta dig de tio milen till västerås och lämna in den hos AD. Du kommer garanterat att ha igen det i försäljningen.
 

Lukkan

Cartier
Nymans tar 5600kr(inkl. Polering) för service på DJ enligt deras sida, tycker du inte det är värt att lägga 800kr mer för att få den servad på AD
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Tycker som ovanstående att 800 spenar plus några mil kan vara värt det, då du förmodligen kan kräva några tusenlappar högre på en helt nyservad dinka från en AD. Om inte annat blir den mer lättsåld.
 

Consensus

Omega
Såhär skriver Nymans ur på sin hemsida under fliken service:
"Bor du långt ifrån våra butiker och vill använda vårt Officiella Servicecenters förstklassiga hantverkskunnande? Vi erbjuder våra tjänster till kunder över hela landet.

Det går utmärkt att skicka din klocka för service eller reparation till oss. Servicepriser hittar ni i serviceprislistan här på hemsidan. Före det att klockan skickas till oss önskar vi att ni aviserar en förfrågan till [email protected] eller 021-130213. När klockan sedan skickas är det viktigt att tänka på att paketera klockan, så den skyddas genom att vaddera försändelsen ordentligt. Kunden ansvarar själv för att försändelsen är korrekt försäkrad. Tillsammans med klockan bifogar du dina kontaktuppgifter och en felbeskrivning av klockan.

Nymans Ur ServiceCenter
Mailbox 10097
721 19 Västerås"

Nymans har sitt servicecenter fysiskt i Västerås. Spelar det någon roll? Vet inte. Men om man som jag bor i Västerås så känns det lite extra skönt att veta att ens ögonsten inte skickas land och rike runt.
 

poormans

Rolex
redovisa gärna ditt prisförslag ifrån nymans här, nymans och rob brukar ju kunna ta i ordentligt vid service, tyvärr även på saker som ej ens behöver bytas:(
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Västerås är ju visserligen inte så långt. Tänkte bara på Stockholm. Kan ju till och med ta bilen på en utflykt. Men låt oss säga att jag ändå vill serva på Edwalls, vad är skillnaden isåfall? Premieras Nymans service mer än Edwalls?

Kan ju var värt att nämnas att du väldigt sällan får igen pengar som du lägger på service när du väl säljer klockan. Dvs dina utlagda ~6k brukar inte vara möjliga att få igen när du säljer.. Men detta beror naturligtvis på objekt och prisklass!
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Kan ju var värt att nämnas att du väldigt sällan får igen pengar som du lägger på service när du väl säljer klockan. Dvs dina utlagda ~6k brukar inte vara möjliga att få igen när du säljer.. Men detta beror naturligtvis på objekt och prisklass!
Medveten om detta, men tänkte den blir mer lättsåld. Handlar om en 16570 som sagt! :)
EDIT: ligger på K&S om du är sugen ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nymans tar 5600kr(inkl. Polering) för service på DJ enligt deras sida, tycker du inte det är värt att lägga 800kr mer för att få den servad på AD
Det priset gäller under förutsättning att inga delar behöver bytas. Det jag läst på forumet kan en service hamna på det dubbla. Edvalls ur har decennier av erfarenhet och urverken är desamma som när de var AD så varför skulle inte de kunna serva lika bra som AD? De har en hel del reservdelar i skafferiet och de är så pass professionella att de kan säga ifrån om det är något de inte klarar pga reservdelar.
 

Lukkan

Cartier
Det priset gäller under förutsättning att inga delar behöver bytas. Det jag läst på forumet kan en service hamna på det dubbla. Edvalls ur har decennier av erfarenhet och urverken är desamma som när de var AD så varför skulle inte de kunna serva lika bra som AD? De har en hel del reservdelar i skafferiet och de är så pass professionella att de kan säga ifrån om det är något de inte klarar pga reservdelar.
Just saying han får ju serva sin klocka vart han vill edvalls nymans rob klockmaster.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De har en hel del reservdelar i skafferiet och de är så pass professionella att de kan säga ifrån om det är något de inte klarar pga reservdelar.
Det finns ju Rolex-ADs som hjälper andra i Sverige att få tag på delar så just delarna behöver inte vara ett bekymmer. Däremot ska man veta att det kan skilja på vad som ingår vid en service.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns ju Rolex-ADs som hjälper andra i Sverige att få tag på delar så just delarna behöver inte vara ett bekymmer. Däremot ska man veta att det kan skilja på vad som ingår vid en service.
Kan du ge exempel på urmakares olika syn på vad en service innefattar eller menar du allt från en okulärbesiktning till total nedmontering, byte av delar, rätt olja på rätt ställe, montering, rengöring, packningbyte, tidsmätning och provtryckning och polering?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan du ge exempel på urmakares olika syn på vad en service innefattar eller menar du allt från en okulärbesiktning till total nedmontering, byte av delar, rätt olja på rätt ställe, montering, rengöring, packningbyte, tidsmätning och provtryckning och polering?
Olika kvalitetskrav på allt det där. :)
 
Topp