• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service eller avmagnetisering först?

1965ek

Diamant
2-Faktor
Hej,

Jag har en Omega SMPc uttagen från AD i februari 2018. Den har sedan inköpet legat stadigt mellan plus 2-4 spd. För någon månad sedan åkte jag till USA och redan efter någon dag där märkte jag att den istället saktade sig. Har mätt upp den nu under en längre tid och kan konstatera att den tappar 5-7 spd. Klockan skall ligga inom cosc men det vet ni säkert redan.
Jag tror inte på slumpen så jag undrar om den kan ha påverkats av magnetism eller annat under resan och att det första vore att ta den till uris för att få den avmagnetiserad istället för att skicka in den på garantiservice med väntetid och annat. (Jag bor långt från AD)
Jag har dock förstått av det jag läst att de som påverkats av magnetism går fortare? Jag är försiktig med klockan och den har inte fått någon smäll eller stötts i något.

Tankar från er?

Den går ju inte långsammare om den blir magnetiserad. En magnetiserad klocka rusar.
Inget konstigt om en klocka lugnar ner sig efter ett tag när den slitit in sig.

Den går ju inte långsammare om den blir magnetiserad. En magnetiserad klocka rusar.
Tack för svar. Fast kan tycka att det är märkligt att förändringen skedde under två dygn och sammanföll med en långdistansresa. Jag är lite nördig och mäter upp de klockor jag bär varje dag:)
Just nu den enda klockan jag har men har två nya på ingång om någon vecka eller två. Ditt svar pekar på en ruckning på garantin. Edit. Då får det bli så när jag har nåt att byta med.

Är inte det lite av en myt? Har för mig @Echo Delta förklarat att "inslitningstiden" handlar om typ några timmar tills oljorna gått runt osv. Hittar inte posten just nu dock och själv har jag ingen aning, bara nåt jag snappat upp.

Är inte det lite av en myt? Har för mig @Echo Delta förklarat att "inslitningstiden" handlar om typ några timmar tills oljorna gått runt osv. Hittar inte posten just nu dock och själv har jag ingen aning, bara nåt jag snappat upp.
Har varit ett faktum på många nya klockor jag ägt i alla fall. Vad det beror på däremot kan jag inte svara på.

Jag har köpt helt nya klockor, Rolex etc. som vid första användning inte hållit Rolex garanti på +2/-2 sek/dygn, den gick inte ens inom COSC i början, men som efter en vecka ”satte sig” och går i princip +/- 0 sek/dygn sedan dess. Om det var slump eller inte låter jag vara osagt

Min gamla smpc gick bra typ + 2-3/dygn första månaderna sen helt plötsligt gick den +16/dygn. Lämnade in till rob som fixade det på 2 dagar. Fick dock ingen förklaring men du har ju garanti så bara lämna in om du stör dig på det :) dock skulle jag överleva med 5-7/dygn

Min uppfattning är att det tar längre tid än så efter service. Under minst ett par veckor går uret kontinuerligt lite fortare medan mekaniken körs in.
Så beter sig alla maskiner. Jämför med en bilmotor en diesel t ex drar ju typ 20% mindre efter 1000 mil. Det är samma fenomen.
Men för att återgå till TS fråga så kan jag inte tro att uret börjar gå långsammare när det körts in. Jag skulle nog säga att med den försumbara förändringen på ett mekaniskt verk så är det stört omöjligt att säkert härleda orsaken. Kan vara lägesvariation, temp och annat.

Min gamla smpc gick bra typ + 2-3/dygn första månaderna sen helt plötsligt gick den +16/dygn. Lämnade in till rob som fixade det på 2 dagar. Fick dock ingen förklaring men du har ju garanti så bara lämna in om du stör dig på det :) dock skulle jag överleva med 5-7/dygn
Hade det varit plus 5-7 hade jag inte brytt mig alls men nu saktar sig den. Om den fortar sig så är det ju bara att dra ut kronan och vänta lite. Nu måste man ju sikta in minutvisaren också. Jag vet... Moderna I-landsproblem.

Min uppfattning är att det tar längre tid än så efter service. Under minst ett par veckor går uret kontinuerligt lite fortare medan mekaniken körs in.
Så beter sig alla maskiner. Jämför med en bilmotor en diesel t ex drar ju typ 20% mindre efter 1000 mil. Det är samma fenomen.
Men för att återgå till TS fråga så kan jag inte tro att uret börjar gå långsammare när det körts in. Jag skulle nog säga att med den försumbara förändringen på ett mekaniskt verk så är det stört omöjligt att säkert härleda orsaken. Kan vara lägesvariation, temp och annat.
Det jag tycker är märkligt är att den började sakta sig direkt efter ett interkontinentalt flyg och nu ligger stabilt på 5-7 för sakta. Tidigare 2-4 för fort. Lägesvariation eller temp tror jag inte alls på. Ser samma skillnad jämfört med tidigare när den snurrar i windern så något har hänt.

Ska inte urverket i den klockan vara helt skyddat från magnetism då delarna i urveket i sig är helt ickemagnetiska? Då tänker jag att det borde ha med annat att göra än magnetism i alla fall...

Jag har köpt helt nya klockor, Rolex etc. som vid första användning inte hållit Rolex garanti på +2/-2 sek/dygn, den gick inte ens inom COSC i början, men som efter en vecka ”satte sig” och går i princip +/- 0 sek/dygn sedan dess. Om det var slump eller inte låter jag vara osagt
Så har det varit med i princip alla klockor jag köpt nya. Brukar ju undvika att köpa nytt men SEIKO, GS, Breitling, JLC (efter service), Blancpain, både ny och efter service.

Så folk får gärna säga att det är teoretiskt omöjligt eller what ever.

Så har det varit med i princip alla klockor jag köpt nya. Brukar ju undvika att köpa nytt men SEIKO, GS, Breitling, JLC (efter service), Blancpain, både ny och efter service.

Så folk får gärna säga att det är teoretiskt omöjligt eller what ever.
Jepp, har andra klockor Hublot/Longines bl a som första veckan gått 10-12 sek fort/dygn, men som efter lite användning går 5-6 sekunder/dygn snabbt stabilt. Verkar inte vara helt ovanligt med en ”inkörsperiod” på nya klockor, oavsett om det är ETA-baserat eller inhouse urverk helt enkelt

Jepp, har andra klockor Hublot/Longines bl a som första veckan gått 10-12 sek fort/dygn, men som efter lite användning går 5-6 sekunder/dygn snabbt stabilt. Verkar inte vara helt ovanligt med en ”inkörsperiod” på nya klockor, oavsett om det är ETA-baserat eller inhouse urverk helt enkelt
Fast i mitt fall är det 6 månader... Betydligt längre än de exempel som postats här. Just nu lutar det åt ruckning på garantin.

Det jag tycker är märkligt är att den började sakta sig direkt efter ett interkontinentalt flyg och nu ligger stabilt på 5-7 för sakta. Tidigare 2-4 för fort. Lägesvariation eller temp tror jag inte alls på. Ser samma skillnad jämfört med tidigare när den snurrar i windern så något har hänt.
Ja då måste det vara jetlag... ;)

Jag hade magnetism i min omega Speedmaster efter att ha hållit på med elstängslet i sommar. Från den ena dagen till den andra så gick den 3 min för fort varje dygn, den rusade. Efter avmagnetiseringen kom jag ner på +6sek med mätningen urisen hade.

Hade det varit plus 5-7 hade jag inte brytt mig alls men nu saktar sig den. Om den fortar sig så är det ju bara att dra ut kronan och vänta lite. Nu måste man ju sikta in minutvisaren också. Jag vet... Moderna I-landsproblem.
Nja, eg inte ett I-landsproblem!
Den håller ju inte vad Omega lovat!
Om jag hade jobbat hos AD hade jag nog kallat dig för en inspirerande kund! :)
Dom som har jobbiga kunder ska byta jobb!

Precis som andra redan skrivit så går en klocka fortare om den blivit magnetiserad. Jag köpte en billig avmagnetiserare på ebay och en sådan är exakt lika bra på att magnetisera om man använder den fel :) så jag gjorde detta medvetet på en av mina seiko-dykare för att se vad en magnetisering gör med klockan.

Om man VILL magnetisera en klocka ska man hålla den stilla på avmagnetiseraren och trycka in knappen.
Om man vill använda den som det är tänkt ska man placera klockan en centimeter från plattan, trycka på knappen (och hålla den intryckt) samtidigt som man drar klockan sakta upp genom magnetfältet tills den kommit ca 30-40 cm från avmagnetiseraren innan man släpper knappen. Denna procedur gör jag om ett par, tre gånger (men det behövs nog inte).

Resultat innan i timegraphern var i horisontellt läge ca +5-6 sek/dygn vad jag minns och efter jag magnetiserat den gick den typ 40+ sekunder for fort/dygn. Efter att ha avmagnetiserat den ett par gånger gick den som vanligt igen.

Så jag tror inte din klocka har blivit magnetiserad, jag tror den behöver en enkel ruckning.

Tillbaka
Topp