Och det var iofs grundfrågan i min trådstartMen kan en klocka gå långsammare efter magnetism? Kan iofs vara kul att testa bara för att få mer fakta. Klockmaster finns 2 minuter hemifrån så hoppas de har utrustningen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Och det var iofs grundfrågan i min trådstartMen kan en klocka gå långsammare efter magnetism? Kan iofs vara kul att testa bara för att få mer fakta. Klockmaster finns 2 minuter hemifrån så hoppas de har utrustningen...
Men kan en klocka gå långsammare efter magnetism? Kan iofs vara kul att testa bara för att få mer fakta. Klockmaster finns 2 minuter hemifrån så hoppas de har utrustningen...
Något motsägelsefull kommentar.Nja, normalt så rusar den väl men iom att ditt fel uppkom så plötsligt så hade jag testat att avmagnetiserat den först innan du skickar den för service. Lycka till med vad du än gör och hoppas att det löser sig enkelt.
Stämmer nog inte så bra på bilmotorer är jag rädd ... OM det öht finns en förbrukningsskillnad (vilket dementeras av många) så är den marginell. Långt från några 20% iaf. Klockor vete sjutton dock ..Min uppfattning är att det tar längre tid än så efter service. Under minst ett par veckor går uret kontinuerligt lite fortare medan mekaniken körs in.
Så beter sig alla maskiner. Jämför med en bilmotor en diesel t ex drar ju typ 20% mindre efter 1000 mil. Det är samma fenomen.
Men för att återgå till TS fråga så kan jag inte tro att uret börjar gå långsammare när det körts in. Jag skulle nog säga att med den försumbara förändringen på ett mekaniskt verk så är det stört omöjligt att säkert härleda orsaken. Kan vara lägesvariation, temp och annat.
Jag har haft ett antal nya dieslar och alla har uppvisat samma mönster vad gäller förbrukning. Att förbrukningen fallit 20% är ingen överdrift. Jag tror inte jag är ensam om att ha konstaterat detta.Stämmer nog inte så bra på bilmotorer är jag rädd ... OM det öht finns en förbrukningsskillnad (vilket dementeras av många) så är den marginell. Långt från några 20% iaf. Klockor vete sjutton dock ..![]()
Nåja detsamma gäller mig o jag har helt motsatt erfa. Det beror sannolikt på körmönster o mätförhållande snarare än något annat. Moderna motorer är inkörda från fabrik o toleranser/material medger knappast inslitning på samma sätt som förr. Men den debatten finns i riklig mängd på andra forum så låt oss bara konstatera att det finns väldigt mycket uppfattningar i den frågan också!Jag har haft ett antal nya dieslar och alla har uppvisat samma mönster vad gäller förbrukning. Att förbrukningen fallit 20% är ingen överdrift. Jag tror inte jag är ensam om att ha konstaterat detta.
vad var felet?Efter alla svar så tänkte jag ge en kort uppdatering.
Måste säg att Swatch group Sverige är extremt bekvämt att ha att göra med. De har ett serviceformulär man fyller i med ref nr garantinummer och felbeskrivning. De skickar en färdigfrankerad förpackning när allt är ok. Jag fyllde i formuläret en torsdag. Förra måndagen var förpackningen hos mig och i fredags med tillbaka med klockan! Efter tre dygn på armen och tavla upp på natten så går den mycket väl inom cosc och jag kan inte finna ett enda märke efter boettöppning, hantering eller annat. Toppen för den som inte bor nära en AD och väldigt enkelt.
Vet faktiskt inte. Skickade in den på garanti och den är ruckad till nära perfektion nu. +0,4 på spd på 7 dgr med avvikelse på 1-2 sek max så toppen...vad var felet?
En spiral i silikon, det vore någotExakt, Omegas high-end kalibrar har ”silicon hairspring” och skall då inte påverkas av magnetism alls
Nej, företag som Omega, Tudor, Patek Phillippe, Hublot m m använder silicon hairspring i vissa av sina urverk, du kan läsa på om detta här exempelvisEn spiral i silikon, det vore någotTror att du menar Omegas Kisel spiral, kisel har beteckningen Si
En spiral i silikon, det vore någotTror att du menar Omegas Kisel spiral, kisel har beteckningen Si
Kisel heter silicon på engelska.Nej, företag som Omega, Tudor, Patek Phillippe, Hublot m m använder silicon hairspring i vissa av sina urverk, du kan läsa på om detta här exempelvis
https://monochrome-watches.com/tech...echnology-manufacturing-process-developments/
Ja, silikon är baserat på just kiselKisel heter silicon på engelska.
Nice att höra, har en AT som jag funderar på att göra samma sak med. Den verkar sakta sig ca 2 spd helt plötsligt, från att tidigare gått plus med 0,5-1 spd.Efter alla svar så tänkte jag ge en kort uppdatering.
Måste säg att Swatch group Sverige är extremt bekvämt att ha att göra med. De har ett serviceformulär man fyller i med ref nr garantinummer och felbeskrivning. De skickar en färdigfrankerad förpackning när allt är ok. Jag fyllde i formuläret en torsdag. Förra måndagen var förpackningen hos mig och i fredags med tillbaka med klockan! Efter tre dygn på armen och tavla upp på natten så går den mycket väl inom cosc och jag kan inte finna ett enda märke efter boettöppning, hantering eller annat. Toppen för den som inte bor nära en AD och väldigt enkelt.
Japp det var det. Dock vet jag inte hur det blir för dig då din går inom spec...Nice att höra, har en AT som jag funderar på att göra samma sak med. Den verkar sakta sig ca 2 spd helt plötsligt, från att tidigare gått plus med 0,5-1 spd.
Var det detta formulär du fyllde i?:
http://www.swatchgroup.se/service/warrantyclaim.php
Fast det är en ny METAS certad AT så den ska väl vara garanterad till 0-6 s har jag för mig. Men jag avvaktar kanske lite till, den är mindre än ett år så har garanti kvar att spela på.Japp det var det. Dock vet jag inte hur det blir för dig då din går inom spec...
Går den -2 spd varför ens lämna in? Stör du dig på det?Nice att höra, har en AT som jag funderar på att göra samma sak med. Den verkar sakta sig ca 2 spd helt plötsligt, från att tidigare gått plus med 0,5-1 spd.
Var det detta formulär du fyllde i?:
http://www.swatchgroup.se/service/warrantyclaim.php
Hehe.. JA! (egentligen inte jättemycket, men just eftersom den gick typ perfekt för några veckor sedan så stör jag mig lite på det iaf)Går den -2 spd varför ens lämna in? Stör du dig på det?![]()
Rätta mig om jag har fel men den går ju fortfarande inom metas så tror inte de gör något åt det?Hehe.. JA! (egentligen inte jättemycket, men just eftersom den gick typ perfekt för några veckor sedan så stör jag mig lite på det iaf)
Metas är väl 0-6 spd?Rätta mig om jag har fel men den går ju fortfarande inom metas så tror inte de gör något åt det?