• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service eller ruckning ?

Theo11

Breitling
1.Stör mig lite på att min Rolex DJ (116200 från 2008 aldrig servad) fortar sig ca 3 min i veckan. Har använt den mycket senaste tiden (dock ej på natten). Dags för helservice eller bör en ruckning lösa problemet. Vad tycker ni?

2. Tips på prisvärd service för rolex i Sthlm ?

Tack
 

DrDre

Patek
1.Stör mig lite på att min Rolex DJ (116200 från 2008 aldrig servad) fortar sig ca 3 min i veckan. Har använt den mycket senaste tiden (dock ej på natten). Dags för helservice eller bör en ruckning lösa problemet. Vad tycker ni?

2. Tips på prisvärd service för rolex i Sthlm ?

Tack

Om den börjat gå dåligt på sistone, är det nog ett tecken på att den är i behov av service. Att då fortsätta att använda den trots att oljor har torkat är direkt skadligt.

Vi man bara ha den servad och ingen polering etc så lämnar jag in mina Rolex till DrWatch. Jag har haft inne ett helt gäng hos honom och det har alltid funkat perfekt. Fortare och billigare än AD.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om den inte går som du vill efter service så kan man rucka den. Eller om den börjar gå dåligt efter servicen men endå inom tiden för vad som är rimligt.
Ok. Jag fattar. Tycker man ser ibland i annonser att "den går si eller så, men det går säkert att rucka så går den bra.." Inte att rekommendera alltså.
 

JohanHLM

Rolex
Trodde att så länge den ökar/minskar konstant dvs t.ex exakt +10 sec/dygn fördelat jämnt under dygnet och under låt säga en månad, räcker det normalt med en ruckning. Går den någon dag +5 och nästa dag -5 vid liknande användning eller liggande i samma position, då trodde jag det var dags för service eller om den som i detta fall gått bra under en längre tid för att sedan öka rejält.
Har jag helt fel eller är det beroende på när den servades senast?
 

POO

Panerai
Lämna den till en seriös urmakare och hör vad hen säger. En fem år gammal klocka börjar kanske närma sig en service men kommer inte explodera om du inte servar den imorgon.
 

_jonte

Patek
Trodde att så länge den ökar/minskar konstant dvs t.ex exakt +10 sec/dygn fördelat jämnt under dygnet och under låt säga en månad, räcker det normalt med en ruckning. Går den någon dag +5 och nästa dag -5 vid liknande användning eller liggande i samma position, då trodde jag det var dags för service eller om den som i detta fall gått bra under en längre tid för att sedan öka rejält.
Har jag helt fel eller är det beroende på när den servades senast?
Exakt.. Går den konsekvent och har bra kraftreserv så är det väl bara att rucka på... Service känns overkill.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Väcker liv i denna tråd och försöker få svar på en fråga. Min DJ 1603 stannade helt i somras. Fick den "servad" av handlaren. Den gick efter servicen, men lite för fort. Sedan igår har den fortat sig något enormt! Under kvällen igår ca 10 minuter och över natten 1 timme! Är det något som har gått sönder? Balansen t ex? Kan en ruckning råda bot på en så stor avvikelse?
 

Starship

Cartier
Väcker liv i denna tråd och försöker få svar på en fråga. Min DJ 1603 stannade helt i somras. Fick den "servad" av handlaren. Den gick efter servicen, men lite för fort. Sedan igår har den fortat sig något enormt! Under kvällen igår ca 10 minuter och över natten 1 timme! Är det något som har gått sönder? Balansen t ex? Kan en ruckning råda bot på en så stor avvikelse?
Man blir ju lite nyfiken på vad "servad" betyder. Är det när man öppnar och sprejar på lite 5-56?
 

McGyver

Rolex
Väcker liv i denna tråd och försöker få svar på en fråga. Min DJ 1603 stannade helt i somras. Fick den "servad" av handlaren. Den gick efter servicen, men lite för fort. Sedan igår har den fortat sig något enormt! Under kvällen igår ca 10 minuter och över natten 1 timme! Är det något som har gått sönder? Balansen t ex? Kan en ruckning råda bot på en så stor avvikelse?
En ruckning fixar vanligtvis inte så stor gångavvikelse!
Troligen har balansen "klibbat ihop" => den blir "kortare" => klockan går mycket för fort - fixas dock ganska enkelt av urmakare!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Väcker liv i denna tråd och försöker få svar på en fråga. Min DJ 1603 stannade helt i somras. Fick den "servad" av handlaren. Den gick efter servicen, men lite för fort. Sedan igår har den fortat sig något enormt! Under kvällen igår ca 10 minuter och över natten 1 timme! Är det något som har gått sönder? Balansen t ex? Kan en ruckning råda bot på en så stor avvikelse?

När det är sådana avvikelser fungerar det inte att rucka. Går den för fort är det väl som regel balansen som är problemet. Skitig, skadad eller magnetiserad. Men här låter det, om jag förstår dig rätt, som att försämringen kommit och ökat snabbt? Bäst att ta tillbaka den dit du servade den, eller kolla med någon annan uris vad som är fel om den tidigare fuskat. Håll tummarna för magnetiserad, lätt avhjälpt
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Man blir ju lite nyfiken på vad "servad" betyder. Är det när man öppnar och sprejar på lite 5-56?

En ruckning fixar vanligtvis inte så stor gångavvikelse!
Troligen har balansen "klibbat ihop" => den blir "kortare" => klockan går mycket för fort - fixas dock ganska enkelt av urmakare!

Tack för informationen! 5-56 teorin stämmer säkert. Den blev lätt och fin i uppdraget dock. Dessa italienare...
 

popeofdenim

Cartier
Väcker liv i denna tråd och försöker få svar på en fråga. Min DJ 1603 stannade helt i somras. Fick den "servad" av handlaren. Den gick efter servicen, men lite för fort. Sedan igår har den fortat sig något enormt! Under kvällen igår ca 10 minuter och över natten 1 timme! Är det något som har gått sönder? Balansen t ex? Kan en ruckning råda bot på en så stor avvikelse?
hände min submariner. var en juvel som lossnat...
 
Topp