• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service i Uppsala

JCC

Breitling
Är ny på forumet, och hoppas därför att jag inte startar en ny tråd i ett ämne som redan diskuteras. Jag är i alla fall på väg att serva tre relativt gamla klockor som alla har stannat, gör helst detta i Uppsala, och söker därför råd var jag gör detta mest prisvärt. Klockorna är en Seamaster med den manuella kalibern 613 ("är fullt uppdragen men rör sig inte"), en Tissot Seastar Quartz från 80-talet (vet ej när den servades senast) samt en Leijona med ett för mig obekant manuellt verk (går ej att dra upp sedan detta gjordes för entusiastiskt en gång).
Tack på förhand!
 

Johan S

Omega
När jag bodde i Uppsala servade jag en vintage Omega hos Veiko i hörnet av Väderkvarnsgatan och Höganäsgatan. Syns inte så tydligt utifrån att han pysslar med klockor då lokalen ligger i en källare och ser ut som en random secon hand. Bra pris och trevlig herre.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Stjärnurmakarna i Svava/ forum gallerian (på hörnet vid korsningen) tror jag kan utföra service med. Se till att få prata med den äldre herren bara (urmakaren) :)
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Hej!
Jag vill återaktualisera den här tråden. Har en Junghans Max Bill Automatic som fortar sig. Kan inte säga exakt sedan hur länge eftersom jag bär den förhållandevis sällan men tidigare höll den tiden utan större anmärkning och nu går den för fort >60 s per dygn. Den är från 2013 så kanske är dags för service..?

Var förbi Veikko på S:t Olofsgatan som nämns här i tråden men där var det stängt. Enligt personalen i grannbutiken har han stängt för sommaren och kommer tillbaka först i september. Stjärnurmakarna på Svartbäcksgatan sa att de bara utför service på märken som de saluför. Bergströms Ur lämnade exakt samma besked och ingen av dem kunde tipsa om någon annan urmakare i stan heller förutom Veikko.

Finns det inga fler urmakare i en så stor stad som Uppsala? Eller finns det någon entusiast som kan hjälpa till med service?

Mvh
 

Magistern

Cartier
Hej!
Jag vill återaktualisera den här tråden. Har en Junghans Max Bill Automatic som fortar sig. Kan inte säga exakt sedan hur länge eftersom jag bär den förhållandevis sällan men tidigare höll den tiden utan större anmärkning och nu går den för fort >60 s per dygn. Den är från 2013 så kanske är dags för service..?

Var förbi Veikko på S:t Olofsgatan som nämns här i tråden men där var det stängt. Enligt personalen i grannbutiken har han stängt för sommaren och kommer tillbaka först i september. Stjärnurmakarna på Svartbäcksgatan sa att de bara utför service på märken som de saluför. Bergströms Ur lämnade exakt samma besked och ingen av dem kunde tipsa om någon annan urmakare i stan heller förutom Veikko.

Finns det inga fler urmakare i en så stor stad som Uppsala? Eller finns det någon entusiast som kan hjälpa till med service?

Mvh

Jag snubblade över en urmakare i Ulva (hantverksbyn) som iofs mest verkar pyssla med vintage men kunde som jag förstå det reparera allt möjligt. Har inte haft något inlämnat där men någon annan kanske har erfarenhet av hans arbete?

Hittade en webbsida:

https://www.ulvakvarn.com/index.php/butiker/tidlosaur/
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Fanns väl en nyexaminerad urmakarlärling som höll till i gamla Uppsala? Kanske bara var tillfälligt dock och kommer inte ihåg vad han kallade sitt ställe. Har för mig det skrevs här på klocksnack om det :)
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag vill återaktualisera den här tråden. Har en Junghans Max Bill Automatic som fortar sig. Kan inte säga exakt sedan hur länge eftersom jag bär den förhållandevis sällan men tidigare höll den tiden utan större anmärkning och nu går den för fort >60 s per dygn. Den är från 2013 så kanske är dags för service..?

Var förbi Veikko på S:t Olofsgatan som nämns här i tråden men där var det stängt. Enligt personalen i grannbutiken har han stängt för sommaren och kommer tillbaka först i september. Stjärnurmakarna på Svartbäcksgatan sa att de bara utför service på märken som de saluför. Bergströms Ur lämnade exakt samma besked och ingen av dem kunde tipsa om någon annan urmakare i stan heller förutom Veikko.

Finns det inga fler urmakare i en så stor stad som Uppsala? Eller finns det någon entusiast som kan hjälpa till med service?

Mvh
Jag har servat en äldre seamaster hos Robert Harlin, Tidlösa Ur ute i Ulva. Mycket nöjd med jobbet. Rekommenderas starkt!
 
Topp