• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service - ja eller nej

Peter1976

Basic
Jag har en Eberhard Chrono 4 som jag köpte för många år sen. Den har aldrig blivit servad av mig. Är det värt att skicka den till en AD (närmaste är i Tyskland) eller finns det ställen i Stockholm som gör liknande? Har fått offert på ca 450€. Skulle gissa att värdet på klockan är runt 15k.

Jag har en Eberhard Chrono 4 som jag köpte för många år sen. Den har aldrig blivit servad av mig. Är det värt att skicka den till en AD (närmaste är i Tyskland) eller finns det ställen i Stockholm som gör liknande? Har fått offert på ca 450€. Skulle gissa att värdet på klockan är runt 15k.
Går den dåligt eller är det "bara för att"?

Går den dåligt eller är det "bara för att"?
Även om den inte går dåligt så kan det kanske vara en god idé att lämna in den för översyn, rengöring och "oljebyte" om den har gått många år utan service. Det behöver inte nödvändigtvis vara en fullservice tänker jag även om det säkert finns en och annan slitagedel som börjar bli dålig. :)

Vad jag kunnat googla mig till så verkar det sitta ett modifierat ETA 2894 i modellen vilket i stort sett alla urmakare bör kunna serva förutsatt att det inte är några större ändringar som gjorts men det brukar det sällan vara.

Även om den inte går dåligt så kan det kanske vara en god idé att lämna in den för översyn, rengöring och "oljebyte" om den har gått många år utan service. Det behöver inte nödvändigtvis vara en fullservice tänker jag även om det säkert finns en och annan slitagedel som börjar bli dålig. :)

Vad jag kunnat googla mig till så verkar det sitta ett modifierat ETA 2894 i modellen vilket i stort sett alla urmakare bör kunna serva förutsatt att det inte är några större ändringar som gjorts men det brukar det sällan vara.

Nja, ett modulverk kan vara ganska krångligt, särskilt om man inte van att jobba med moduler. Ganska stor skillnad mot ett eta 7750 tillexempel.

450 euro verkar förövrigt vara ett bra pris för den typen av urverk. Tror det kan vara svårt att få det billigare i Sverige.

Jag tycker den går lite sådär men har faktiskt inte kollat ordentligt. Så det kanske mer var ”bara för att”
Jag är väl en sån som hellre servar när den börjar gå dåligt än bara för att. Även om det blir extra kostnad i delar så är det ju ganska dyrt att följa serviceintervallerna på vissa modeller. Blir mer en ekonomisk fråga liksom. Tror du får svar därefter också ;)

Tillbaka
Topp