• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service och delar a.schildt 1900 movement

Ako

Rolex
2-Faktor
Enl. Uppgift så har en klocka som jag är intresserad av a.schildt 1900 verk. Det är tydligen svårt med delar till dessa. Någon som vet mer ? Donatorklockor med detta verk?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen aning, men det kan ju kanske vara värt att söka efter delar i familjen?
Ebay skulle vara min första plats att börja leta.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1900

Screenshot_20190129_102213_com.android.chrome.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är detta generellt svåra verk att hitta delar till?
Jag vet faktiskt inte, kan hända att as generellt är lite svårare än eta men oftast beror det på om någon dyrare klocka använder det verket så att reservdelarna/reservdelsverken har gått åt genom åren. Vet något alpinaverk som @Gummo letade balans till för något år sedan. vanligtvis är ju inte alpinaverk speciellt dyra, men bara för att Rolex använde det verket i någon äldre klocka så kostade ett reservdelsverk stora pengar.

Kan också skilja från del till del ifall det är en del som har benägenhet att oftare slitas ut.

Har du tittat på Ebay? Vad är det för klocka det handlar om?
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte, kan hända att as generellt är lite svårare än eta men oftast beror det på om någon dyrare klocka använder det verket så att reservdelarna/reservdelsverken har gått åt genom åren. Vet något alpinaverk som @Gummo letade balans till för något år sedan. vanligtvis är ju inte alpinaverk speciellt dyra, men bara för att Rolex använde det verket i någon äldre klocka så kostade ett reservdelsverk stora pengar.

Kan också skilja från del till del ifall det är en del som har benägenhet att oftare slitas ut.

Har du tittat på Ebay? Vad är det för klocka det handlar om?
En speciell Blancpain
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte, kan hända att as generellt är lite svårare än eta men oftast beror det på om någon dyrare klocka använder det verket så att reservdelarna/reservdelsverken har gått åt genom åren. Vet något alpinaverk som @Gummo letade balans till för något år sedan. vanligtvis är ju inte alpinaverk speciellt dyra, men bara för att Rolex använde det verket i någon äldre klocka så kostade ett reservdelsverk stora pengar.

Kan också skilja från del till del ifall det är en del som har benägenhet att oftare slitas ut.

Har du tittat på Ebay? Vad är det för klocka det handlar om?
Är inte uppenbart vilket as verk den är baserat på , o vilka revideringar som dom har gjort.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är inte uppenbart vilket as verk den är baserat på , o vilka revideringar som dom har gjort.
Är inte säkert att de modifierat så mycket, bp var ju förr i tiden inte lika hypat som det är idag, utan en av flera kvalitetstillverkare som använde sig av bl.a generiska (högkvalitativa) boetter. (Min uppfattning iaf)
 
  • Like
Reactions: Ako
Topp