• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service och identifiering av äldre Seiko

Bluefade

Omega
(Vet inte om denna egentligen hör till Vintage-sektionen men är osäker på åldern)

Letade genom lite bortglömda lådor häromdagen och hittade denna äldre Seiko liggandes som verkligen föll mig i smaken. Den har tillhört min far och tros ha använts i hans ungdom för att sedan ha lagts undan. Han skulle gissa på att han fått den som konfirmationspresent vilket placerar den runt 1977.

fram.jpg

sida.jpg


Då jag vet ytterst lite om Seiko lyder min första fråga som följer: Vet någon möjligtvis vad det är för modell/ref och/eller under vilken tid den tillverkats? Allt jag hittar efter lite sökande är modeller med både dag och datum.

Jag hade gärna velat använda den men gissar på att jag skulle skada urverket om jag kör igång maskineriet utan att smörja upp det, då den legat stilla så länge. Jag försökte gå till B. Larssons Klockor i Lund, men de ville inte ta emot den med förklaringen att något skulle kunna gå sönder.

Min slutliga fråga är: om någon vet ett ställe i Malmö/Lund där man skulle kunna piffa upp den lite?

Tackar för svar!
 

JAH42

Friends of KS
Limhamns Urverkstad har funkat bra för mig för service på äldre klockor som jag inte brytt mig om att lämna in till AD.
Om du bor i stan finns ju alltid Klockmaster, mitt emot Hukes. De säljer Seiko och är trevliga att ha att göra med.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
All info finns på baksidan av klockan. Fota den, så får du svar. Just nu går det bara säga 70-tal eller tidigt 80-tal.
 

Bluefade

Omega
All info finns på baksidan av klockan. Fota den, så får du svar. Just nu går det bara säga 70-tal eller tidigt 80-tal.

Dessvärre är syns det väldigt dåligt, men lyckades få fram 6308-****. Efter ett par googlingar kom jag fram till att det borde vara en 6308-7000. Kan det stämma?
 

Bluefade

Omega
Limhamns Urverkstad har funkat bra för mig för service på äldre klockor som jag inte brytt mig om att lämna in till AD.
Om du bor i stan finns ju alltid Klockmaster, mitt emot Hukes. De säljer Seiko och är trevliga att ha att göra med.

Tack för tipsen! Blir att testa lyckan med Klockmaster i Malmö. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, fota baksidan. Vet inte om det är serienummer eller produktnymmer du uppger även om det säkert stämmer som du säger. Det 8-siffriga numret är produktnamnet/urverket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
... Och det 6-siffriga anger tillverkningsdatum.
1,2,3,4,5,6

(1: År, 2: månad, 3: serie, 4-6 nummer i serien).
image.jpg

Klockan ovan:
Urverk 7s26 i boett 0020 (betyder modell skx***)
Tillverkad 2001/2011, November, serie/batch 8, exemplar 691.
 

Bluefade

Omega
Ber om ursäkt för den dåliga bilden, men här kommer baksidan.
bak.jpg

Ser ut att vara 630852 och 6308-7000. Om jag förstått dig rätt placerar det tillverkningsdatumet till i mars mellan 60-70?
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Personligen tycker jag klockan skriker sent 70 tal.

Annars finns det tabeller och snurror på nätet där man synkar urverket med serienumret.

Om tex urverket i din klocka tillverkades 1969-1983 och första slutsiffran på serienumret är 6 så måste det vara 1976.

Detta var ett fiktivt exempel förstås men det är så det brukar fungera.

Mvh Robin
 

Exxet

Rolex
Kanske inte tillför så mycket men, 6308 verket är ett 6309 utan dagfönstret, enda skillnaden, tillverkningstid 1976-1988 så inte äldre än 76, 7000 modellen är visst lite ovanlig och kombinationen 6308/630852 ger inget resultat i Seikos tillverkningskalkylator, där emot 6309/630852 ger Mars -76, TL på baksidan ska visst betyda att det är en sk dressare, ett tips är väl att kontakta McGyver och fråga om hjälp med service, alltid kul med familjeklenoder även om pengavärdet inte är så högt.

MVH.
En liknande:
7000.jpg
 

Bluefade

Omega
Kanske inte tillför så mycket men, 6308 verket är ett 6309 utan dagfönstret, enda skillnaden, tillverkningstid 1976-1988 så inte äldre än 76, 7000 modellen är visst lite ovanlig och kombinationen 6308/630852 ger inget resultat i Seikos tillverkningskalkylator, där emot 6309/630852 ger Mars -76, TL på baksidan ska visst betyda att det är en sk dressare, ett tips är väl att kontakta McGyver och fråga om hjälp med service, alltid kul med familjeklenoder även om pengavärdet inte är så högt.

MVH.
En liknande:
7000.jpg
Tack för all info! Ska se till att kolla med honom. Kollade runt lite på nätet och såg att det fortfarande går att få tag i ett par olika delar. Ska bli kul att se om det kan bli en i samlingen :D

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 

JAH42

Friends of KS
Förlåt om jag lånar tråden lite.
Är det någon som testat antikurmakaren på Davidshall?

Har försökt titta in ett par gånger men han har alltid stängt i butiken.
 

Bluefade

Omega
Tänkte uppdatera tråden lite:

Jag har varit inne med klockan på Klockmaster i Malmö och fick reda på att Niklas hade semester, så servicen får bli ett par veckor framåt i tiden. Jag fick också reda på att de tydligen inte kan få tag i plastglas till modellen och då sprickan jag har går rakt genom det nuvarande, kommer klockan torkas ut inom ett år om jag väljer att göra en service.

Då jag googlat lite och sett att det går att få tag på ett på nätet bad jag dem göra en koll på urverkets skick och så får jag själv fixa glaset.

Min fråga till er är om ni har någon sida att rekommendera vad det gäller reservdelar?

Jag blev varnad att många av de som säljs på nätet kan vara mycket gamla och i dåligt skick men jag tänker mig att det är bättre än att slänga klockan i vilket fall som helst.
 

Icaras

Rolex
... Och det 6-siffriga anger tillverkningsdatum.
1,2,3,4,5,6

(1: År, 2: månad, 3: serie, 4-6 nummer i serien).
image.jpg

Klockan ovan:
Urverk 7s26 i boett 0020 (betyder modell skx***)
Tillverkad 2001/2011, November, serie/batch 8, exemplar 691.
Aningen OT men vet du om Citizen använder samma system för att räkna ålder? Tycker mig ha läst det någonstans :).
Har lite problem med Aqualand... i och med att de såg likadana ut från cirka 86 till 20xx, kan lika bra ha en 97:a som en 87:a ;).
 

Bluefade

Omega
Gör man en snabbsökning på "6308-7000 seiko glass" kommer man först till OTTO FREI(http://www.ofrei.com/) någon som har erfarenhet av denna? Ska finnas ett "Crystal to Fit Seiko 310T10ANS White Tension Ring" som ska passa till 6308-7000 för $14.95. Det kanske kan vara något?
 

Exxet

Rolex
Om du söker på 310T10ANS hos Cousins hittar du det här: https://www.cousinsuk.com/search-results?searchtext=310T10ANS
Cousins ligger ju inom EU och Ofreis ligger väl i USA, frakttid ev. tull, moms mm
Är ingen urmakare men att klockan ska torka ut efter 1 år pga sprickan låter lite konstigt i mina öron, det är väl knappast ett vakum inuti boetten, tycker mer att det ska kunna bli fuktskador pga sprickan.
Har själv betällt av Cousins med bra och snabbt resultat
 

Bluefade

Omega
Om du söker på 310T10ANS hos Cousins hittar du det här: https://www.cousinsuk.com/search-results?searchtext=310T10ANS
Cousins ligger ju inom EU och Ofreis ligger väl i USA, frakttid ev. tull, moms mm
Är ingen urmakare men att klockan ska torka ut efter 1 år pga sprickan låter lite konstigt i mina öron, det är väl knappast ett vakum inuti boetten, tycker mer att det ska kunna bli fuktskador pga sprickan.
Har själv betällt av Cousins med bra och snabbt resultat
Jag tyckte också det lät mycket konstigt. Samtidigt lär ju de veta bättre.
 
Topp