• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service och uppfräschning av omega speedmaster?

bluetrain

Cartier
Hej!


Har en speedmaster (månklockan med plastglas) som inhandlades runt 2009 hos hukes ur i malmö.

Då klockan blivit lite småsmutsig i länken så ringde jag till hukes och hörde vad en polering av länken
skulle kosta. Fick då till svar att de inte gör sådant utan detta sker när man servar klockan. Ok, vad
kostar det då frågade jag och då sa han runt 6000kr (!). Och detta skall utföras ca vart 5:e år. Kan detta
verkligen stämma?? Kan förstå om det är någon jättegammal klocka men en nästan helt ny och så ofta?
Förklara gärna... :) Sen om man nu "måste" göra detta.

Finns det några alternativa urmakare i skåne som är duktiga på omega till en mer rimlig kostnad?

Tack på förhand!
 

max

Dancing Queen
Polering i klockvärden betyder att man slipar ner tex repor osv. Om det är så att du bara behöver rengöra den så är det en enkel match, antingen tvättar du av den själv (ta bort från klockan och tvätta med tvål och vatten) annars så bör de kunna köra armbandet i ultraljudstvätt. Vad just huges i malmö har för service kan jag tyvärr inte uttala mig om men de bör kunna tvätta ett armband till en väldigt låg kostnad, fråga efter tvätt at armband i ultraljudstvätt så vet de vad du vill.

Service bör du göra med jämna intervall på 5-10år (vet inte exakt för din omega men troligen 5år om de säger så), det är som en bil att de måste oljas och ges lite kärlek för att få ett långt och lyckligt liv. Service kostar dock inte 6000kr utan han räknade troligtvis in polering i priset. Här har du en bra tråd med lite referenspriser som andra fått betala för service: viewtopic.php?f=2&t=2772&p=33776
Priserna beror ju såklart mycket på vad som behöver göras, precis som på en bil som blir dyrare att serva om man behöver byta bromsskivor än om man bara behöver byta olja.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Har inga bilder som visar detta, men fräschade upp min speedy med hjälp av lite autosol, tandkräm och scottsstripe för några månader sedan.

Det är dock lite halvjobbigt att "maska" länken då en del av denna är borstad och en del polerad.
Borstar du för hand med fina grejer sliter du inte så mycket på stålet, tar lång tid men resultatet blir bättre.

Autosol funkar bra på plexi :D
 

Johan M

Cartier
Det var svårt att komma åt i alla skrymslen och vrår när jag försökte tvätta min länk så jag köpte den billigaste ultraljudstvätten jag lätt kunde hitta och köpa (499 kr). Min äckliga speedmasterlänk (1171/1) blev jättefin efter en stund i badet. Vattnet blev grumligt och det låg smådrivor av sand och snusk i botten. Tyvärr blev länken något rassligare nu när det dämpande smutset försvunnit :)

Nyckelknippan och myntsamlingen blev däremot inte lika rena...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte en för 999:- på Kjell o Company. Funkar fint. Om du är i Stockholm ngn gång kan jag tvätta din länk helt gratis :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Johan M skrev:
Tyvärr blev länken något rassligare nu när det dämpande smutset försvunnit :)

Bör man inte plocka isär länken efter en ultraljudstvätt och ta lite silikon på sprintarna för att förhindra gissel?
 

Camo00

Patek

max

Dancing Queen
Jo det är en mycket bra idé att olja länken efter tvätt, det minskar slitaget i länkarna avsevärt och får den såklart mer följsam. Tänk dock på att smörjmedlet kommer hamna på handleden hur väl du än rengör så se till att det inte är något giftigt, har tyvärr inga konkreta tips på vad som är bra att använda.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Service och uppfräschning av omega speedmaster?

max skrev:
Jo det är en mycket bra idé att olja länken efter tvätt, det minskar slitaget i länkarna avsevärt och får den såklart mer följsam. Tänk dock på att smörjmedlet kommer hamna på handleden hur väl du än rengör så se till att det inte är något giftigt, har tyvärr inga konkreta tips på vad som är bra att använda.

Är länken oljad från början så att slitaget ökar efter tvätt? Gäller det i så fall även tvål och vatten?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Camo00 skrev:
max skrev:
Jo det är en mycket bra idé att olja länken efter tvätt, det minskar slitaget i länkarna avsevärt och får den såklart mer följsam. Tänk dock på att smörjmedlet kommer hamna på handleden hur väl du än rengör så se till att det inte är något giftigt, har tyvärr inga konkreta tips på vad som är bra att använda.

Är länken oljad från början så att slitaget ökar efter tvätt? Gäller det i så fall även tvål och vatten?

Jag kanske överanalyserar, men allt som löser fett och olja borde ju öka friktionen?!?
 

max

Dancing Queen
Tar tillbaka mitt påstående då jag inte är säker på dess riktighet och har ingen fakta i ryggen för just länkar till klockor.

Tror dock fortsatt att det är bättre att ha metall-glidmedel-metall än metall-metall. Detta bör alltså vara mellan sprint och mittlänk och inte mellan själva länkarna där det bör torkas bort. Allt detta är som sagt lösa spekulationer men jag har aldrig hört någon led där smörjmedel inte varit en god idé, oftast finns det dock bra och dåliga medel för varje led och dess omgivning.

yonsson: sant, dock torkar vatten och såpa vilket gör dem tämligen urusla som smörjmedel :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla länkar jag har plockat isär har i alla fall haft någon typ av olja i gängorna, så jag utgår ifrån att det är bra.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hej! Jag lånar denna tråden lite... Precis nybliven ägare av en Speedmaster pro från början av 90-talet. När jag trycker på tidtagningen så stannar visaren på 58 sekunder, lika så sekundvisaren. Skakar jag klockan lite extra så fortsätter den att gå på som vanligt. Vad kan detta bero på? Den håller tiden bra än så länge. Kan det vara något kugghjul som är slitet?
Tack på förhand :)
 
Topp