• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Omega 266 från 1952 OBS! Många bilder!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här kommer en tråd över en service av min farfars gamla Omega (ref CK2639, cal 266) som kommer bli en överraskning till min far på hans födelsedag.

Varning! Jag är bara amatör och det mesta utförs med budgetverktyg, så ifall någon ser mina bilder/text och testar själv så är det på eget ansvar! ;)

Jag har tidigare utfört en service med lyckat resultat på en Omega 30t2pc, som är ett i stort sett identiskt urverk, så jag förväntar mig (och hoppas) att det här kommer gå bra då klockan fungerade perfekt innan.

Det som ska göras på klockan är:
- Fullständig demontering av alla verkdelar
- Fullständig rengöring av alla verkdelar
- Smörjning och montering av verkdelar
- Byte av glas
- Tvätt av boett

Jag har för många dåliga erfarenheter av att försöka rengöra tavlor, så den kommer jag lämna nästintill orörd.

1. Första delen kommer här visa demonteringen av urverket.


1.JPG


Ett ganska slitet och smutsigt intryck, men jag måste säga att jag gillar boettformen.

2.JPG




Jag började med att lätta på spänningen i fjädern. Detta görs lättast med en tandpetare i trä. Skruva lite lätt på kronan så att "clicken" frigörs, sedan håller du den i frigjort läge med tandpetaren medans du lättar på spänningen genom att släppa efter med kronan. OBS! Låt inte kronan snurra fritt, då kan uppdragsfjäder och eventuella andra delar skadas om du har otur. Se de otroligt vackra pilarna nedanför. :)
3.JPG


Efter att trycket på fjädern har släppt, går det bra att skruva bort skruvarna för "Ratchet wheel" och "Crown wheel" och avlägsna dessa. Detta går att göra i ett senare skede, men jag tycker att man får bra grepp medans verket fortfarande sitter kvar i boetten. Eftersom jag inte kommer att slutföra servicen idag så läggs delarna i plastfolie med en liten beskrivande lapp. Detta tillsammans med att ta många fotografier gör det lättare att komma ihåg hur allt ska tillbaka.
4.JPG
5.JPG
6.JPG
Efter det lossar jag på skruven som håller fast kronan. Ofta är 1-1,5 varv tillräckligt för att kunna dra ut den. Den här behöver både skruvas ut och sedan tryckas på för att tillåta avlägsnande. Se till att skruva visarna till klockan 12 innan du gör detta.



OBS! Om du inte ska skruva isär hela verket, skruva inte för mycket!!! Om du skruvar ut den för långt så kan det hända att du måste demontera verket för att få den att fästa igen! Ingen fara här dock då vi ändå ska demontera allt.
7.JPG
8.JPG
9.JPG
Nu är det bara att demontera verket ur boetten. Dags att avlägsna visarna. Det finns olika sorters verktyg för att göra detta, jag gillar modellen med två lösa hävarmar bäst, då det ger lite mer kontroll. Här syns hävarmarna och en kopia på en Bergeon visaravtagare.
10.JPG

När visarna är avlägsnade så är det dags att ta bort tavlan. Den här tavlan har den vanligaste fästningen i form av två skruvar på varsin sida av verket. Dessa behöver inte skruvas ut fullständigt. Efter det här är det bara att försiktigt sticka in en skruvmejsel mellan tavla och verk, och försiktigt lirka loss tavlan. Var försiktig så du inte förstör tavelfötterna som ibland kan vara ganska sköra.
11.JPG
12.JPG
Allt paketeras försiktigt i en burk (väl tvättad snusdosa) i väntan på rengöring.
13.JPG
Dags att ge sig på "Keyless work". Jag gillar att ta många bilder från olika vinklar, för att kunna gå tillbaka och se hur allt ska sitta igen.
14.JPG
Den övre delen avskruvad och vi kan se en fjäder, OBS! Var försiktig vid avlägsnandet så den inte skjuter iväg! Jag brukar fästa fjädern mot boetten med en liten bit Rodico och sedan försiktigt bända bort fjädern med en tandpetare.
15.JPG
Fortsättning följer... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så nu är fjädern borta och det värsta är över. Nu är det bara att ta många bilder och plocka bort del efter del.
16.JPG
Alla delar i "keyless works" är avlägsnade och nu ska vi avlägsna "Cannon pinnion" eller minutrör som det heter på svenska. Jag använder mig av min Bergeonliknande visarbortagare, det finns speciellt tillägnade verktyg för detta men jag tycker det fungerar bra. Var försiktig och dra rakt ut.
17.JPG
Lite delar sorterade.
18.JPG
Tillbaka till verksidan igen. Här börjar vi med att skruva bort "Clicken"
19a.JPG
Under "Clicken" sitter ännu en fjäder. Jag tar en bild för att komma ihåg hur den ska sitta innan jag tar bort den med en tandpetare efter att ha fixerat den med en bit Rodico.
19b.JPG
Efter det är det bara att skruva ut skruvarna som fäster bryggan i verkplattan och försiktigt lirka bort bryggan.

OBS, använd de små spår som finns för att lyfta bort bryggan (sorry fick ingen bild på dessa) och se till att inte fjäderhuset följer med. Efter att bryggan är borta kan vi försiktigt lyfta bort fjäderhuset innehållande fjäder. Behandla den här ganska varsamt, så inte fjädern flyger ut! Annars får du ligga på knäna och leta delar. :)
20.JPG
"Clicken med fjäder och skruvar till bryggan och clicken.
21.JPG
Nu över till nästa brygga, samma sak här men var extra försiktig när du lyfter av brickan då det är väldigt lätt att skada "pivoterna" (ändarna på axlarna till de olika hjulen) då dessa är otroligt tunna och sköra. (kostar ca 300-400 kr/st att köpa nya sådana till en vintage Omega). Jag gillar även här att ta många bilder för att se vilket hjul som går tillbaka vart och vilken sida som ska vara uppåt.
22.JPG
Sorterar dessa med nummer 1-4 med start med det hjul som sitter närmast balansen.
23.JPG
Så, nu är i stort sett hela verket demonterat. Jag låter balansen och gånghaken sitta kvar på verkplattan till det är dags att tvätta dessa.
24.JPG
Tack för titten, nästa del kommer när det nya glaset har anlänt och det är dags att tvätta och olja verket. :)
Kom även gärna med förslag på saker som kan göras annorlunda/bättre.
 

Minuteman

Rolex
Bra jobbat!
Skall bli kul att se fortsättningen.

Ett förslag om hur du förvarar/sorterar delarna.
Jag kör små förvarinslådor från Biltema, och sorterar en funktion i varje fack:
- keyless Works
-fjäder och uppdragshjul
-Wheel train
-balans och gånghake
-Eventuell datummekanism

Då finns det i princip ingen risk att förväxla något, och man får ordning och reda :)
uploadfromtaptalk1398779525868.jpg


Snusdosa, och plastfolie verkar lite vanskligt när man tänker på t.ex de minsta skruvarna ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra jobbat!
Skall bli kul att se fortsättningen.

Ett förslag om hur du förvarar/sorterar delarna.
Jag kör små förvarinslådor från Biltema, och sorterar en funktion i varje fack:
- keyless Works
-fjäder och uppdragshjul
-Wheel train
-balans och gånghake
-Eventuell datummekanism

Då finns det i princip ingen risk att förväxla något, och man får ordning och reda :)

Snusdosa, och plastfolie verkar lite vanskligt när man tänker på t.ex de minsta skruvarna ;)


Bra tips!
Jag ska införskaffa något liknande, nu blev det dock plastfolie och snusdosa, iom att jag kommer att slutföra om några dagar när Cousinsuk-leveransen kommer.
Vanligtvis så kör jag 5-6 snusdosebottnar för att hålla delarna sorterade.
Känner i stort sett igen varenda del nu också (forutom skillnaden på de minsta skruvarna). Så det ska förhoppningsvis inte vara någon fara ;)
 

Minuteman

Rolex
Bra tips!
Jag ska införskaffa något liknande, nu blev det dock plastfolie och snusdosa, iom att jag kommer att slutföra om några dagar när Cousinsuk-leveransen kommer.
Vanligtvis så kör jag 5-6 snusdosebottnar för att hålla delarna sorterade.
Känner i stort sett igen varenda del nu också (forutom skillnaden på de minsta skruvarna). Så det ska förhoppningsvis inte vara någon fara ;)
Clas Ohlsson har också identiska lådor, om det är smidigare :)
Om man sorterar enligt detta system, så har jag (hittills i alla fall) aldrig råkat ut för att man inte direkt vet vilken skruv som hör hemma var.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Imponerad av dina skills, ditt mod och ffa tålamod ;) Hur många Atlantic har fått offras på vägen? Får lite ångest och stresspåslag bara av att jag läser och ser allt pill :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Imponerad av dina skills, ditt mod och ffa tålamod ;) Hur många Atlantic har fått offras på vägen? Får lite ångest och stresspåslag bara av att jag läser och ser allt pill :)


Tack för din support!
En junior Atlantic, en Timex och en riktigt möglig Vostok :) Atlanticen så flög barrelarbor iväg när jag öppnade fjäderhuset (visste inte hur man skulle göra) och jag fann den aldrig igen. Vostoken så tryckte jag på "wheel bridge" för hårt och förstörde två tappar och Timexen är helt enkelt inte gjord att skruvas i....

Efter det så har inga olyckor skett och jag känner mig hyffsat säker på att ta isär de flesta delar på enklare manuella/automater. Det var dock först med förra Omegan som jag plockade isär varenda del i ett svep...

Ett bra sätt att börja skruva, är att plocka isär ett par delar i taget och se om man får tillbaka dem igen. Det är en grymt tillfredställande hobby! :)
 

mega

Rolex
Det måste vara rätt spännande att öppna ett så gammalt ur, jag blir alltid lika imponerad när jag ser bilder som dessa. Om man betänker att det är ett verk som är ett halvt decenium gammalt och ändå "ser så fint ut"... Riktigt läckert. Mitt gamla mekanikerhjärta gillar!
 

joh.jonsson

Panerai
grymt! jag ska nog ta o köpa på mig några gamla skrotverk och skruva på. den enda jag gett mig på är en gammal seiko där en skruv är spårlöst försvunnen haha. så jag gav upp den... väntar spänt på fortsättningen!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då fortsätter vi...
Jag börjar med att trycka ut det gamla glaset genom att sätta lite tryck från baksidan. Det här brukar gå lätt och ska inte vara några problem.
SAM_1390.JPG
Ner med boett och boettlock i ultraljudsmaskinen med en droppe Yes.
SAM_1392.JPG
Efter UL-maskinen sköljer jag delarna i vatten och låter dem sedan ligga i en glasburk med Nafta (Kemiskt ren bensin) Innan jag lägger dem för att torka på ett kaffefilter. Kaffefilter är bra då det absorberar bra inte släpper fibrer. Bäst hade dock varit att ha sådana där dukar (dupont sontara) som alexndr tipsar om.
SAM_1394.JPG
Glaslyft
SAM_1396.JPG
SAM_1401.JPG
Nu kan vi gå på verket igen, jag avlägsnar balansen, ankaret och den lilla bryggan ovanför som jag hade sparat sedan tidigare.
SAM_1405.JPG
SAM_1409.JPG
Nu är det bara att börja putsa, jag använder en ren tandborste och två glasburkar. En för att doppa tandborsten i och en som jag lägger delarna i efteråt för att skölja. Jag kör även med en tandpetare i skarvar och hörn för att få bort all smuts.
SAM_1415.JPG
När de är rena lägger jag dem på kaffefiltret för att torka. Jag brukar använda en sådan här tuta för att blåsa bort överflödig nafta. När det har torkat putsar jag även med lite Rodico för att minimera flammighet.
SAM_1417.JPG
 

Bilagor

  • SAM_1420.JPG
    SAM_1420.JPG
    136.9 KB · Visningar: 208
  • SAM_1421.JPG
    SAM_1421.JPG
    98.3 KB · Visningar: 196
  • SAM_1423.JPG
    SAM_1423.JPG
    131.8 KB · Visningar: 188
  • SAM_1428.JPG
    SAM_1428.JPG
    141.2 KB · Visningar: 211
  • SAM_1430.JPG
    SAM_1430.JPG
    140 KB · Visningar: 188
  • SAM_1432.JPG
    SAM_1432.JPG
    155.7 KB · Visningar: 208

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skruvarna putsar jag inte, utan låter dem bara ligga i bensinen ett tag. Jag använder Ikeas tesilar för att inte förlora någon skruv.
SAM_1420.JPG

Dags att övergå till fjäderhuset. För att öppna fjäderhuset, lägger jag det i en plastpåse och trycker med en korntång (pincett) på kanterna så "ploppar" locket av. Jag gillar att göra det här i en plastpåse då fjädern har lagrad kraft och delar kan lätt försvinna. :)
SAM_1421.JPG
När locket är av plockar jag försiktigt ut fjäderhuset.
SAM_1423.JPG
Nu tar jag ett kort på fjäder och barrelarbor för att komma ihåg vilket håll fjädern är snurrad och vilken del av barrelarbor ska sitta.
SAM_1425.JPG
Delarna tvättade och klara. Jag använder fettet 8300 mellan två fingertutor för att smörja fjädern. Sedan rullar jag ihop fjädern med fingrarna med fingertutor på. Jag måste verkligen köpa fjädervindor, det skulle vara mycket enklare.
SAM_1428.JPG
Här är fetterna och oljorna jag använder. Moebius 9010 för alla delar som snurrar med hög hastighet och litet tryck. D5 för lite tyngre tryck och lägre hastighet och fettet 8300 för krav på högt tryc låg hastighet. Det här är en del som inte går att spara in på, utan bra oljor är en service onödig...
SAM_1430.JPG
Alla delar tvättade och redo för montering.
SAM_1432.JPG
 
Yessss!!!!! Har cal 265 fem själv som jag är inne och småpetar i!!
Suveränt!! Mycket nyfiken på fortsättningen!
bild (3).JPG

P.s. steg ett blev att ta bort allt grönt gegg med en tandpetare :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fjädern tillbaka i tunnan och överflödigt fett avtorkat med Rodico.
SAM_1433.JPG
Barrelarbor lirkas in. Här ska man egentligen använda en korntång av mässing, men då jag inte har någon har jag tejpat en av mina ståltänger. Mässing är mjukare än stål och skadar inte kanterna av fjädern lika lätt.
SAM_1435.JPG
När barrelarbor och locket är monterat oljar jag lagret med D5.
SAM_1437.JPG
Med verksidan uppåt börjar jag montera hjulen. Först oljade jag de underliggande juvelerna med 9010.
SAM_1441.JPG
Och på med bryggan. Det här är ett av de svåraste momenten då alla tappar måste passa i juvelerna. Ett väldigt lätt tryck ovanifrån samtidigt som jag försöker leda och korrigera hjulen med en tandpetare. Det här kan ta lång tid (iaf för mig) och tog säkert 20-30 minuter innan alla föll på plats samtidigt. När jag var klar oljade jag med 9010 i juvelerna.
SAM_1444.JPG
Här gick jag lite för snabbt fram och började montera "keyless work" på tavelsidan innan jag var klar på verksidan. Gör klart på verksidan först så går det mycket lättare.
SAM_1446.JPG
I med fjäderhuset.
SAM_1449.JPG
På med fjäderhusbryggan och olja "Centerwheel" Jag använde D5 där.
SAM_1452.JPG
På med clickfjädern och clicken samt skruvar för att fästa bryggan i verkplattan.
SAM_1456.JPG
På med Ratchet wheel. OBS! Skruva inte för hårt, det är lätt att skruven bryts av.
SAM_1458.JPG
På med "crown wheel" och brickor. Samma sak här, skruva inte för hårt. Hjulets insida oljades med D5.
SAM_1463.JPG
 

Minuteman

Rolex
Skruvarna putsar jag inte, utan låter dem bara ligga i bensinen ett tag. Jag använder Ikeas tesilar för att inte förlora någon skruv.
SAM_1420.JPG

Dags att övergå till fjäderhuset. För att öppna fjäderhuset, lägger jag det i en plastpåse och trycker med en korntång (pincett) på kanterna så "ploppar" locket av. Jag gillar att göra det här i en plastpåse då fjädern har lagrad kraft och delar kan lätt försvinna. :)
SAM_1421.JPG
När locket är av plockar jag försiktigt ut fjäderhuset.
SAM_1423.JPG
Nu tar jag ett kort på fjäder och barrelarbor för att komma ihåg vilket håll fjädern är snurrad och vilken del av barrelarbor ska sitta.
SAM_1425.JPG
Delarna tvättade och klara. Jag använder fettet 8300 mellan två fingertutor för att smörja fjädern. Sedan rullar jag ihop fjädern med fingrarna med fingertutor på. Jag måste verkligen köpa fjädervindor, det skulle vara mycket enklare.
SAM_1428.JPG
Här är fetterna och oljorna jag använder. Moebius 9010 för alla delar som snurrar med hög hastighet och litet tryck. D5 för lite tyngre tryck och lägre hastighet och fettet 8300 för krav på högt tryc låg hastighet. Det här är en del som inte går att spara in på, utan bra oljor är en service onödig...
SAM_1430.JPG
Alla delar tvättade och redo för montering.
SAM_1432.JPG
Ser bra ut!
Skall bli kul att se fortsättningen.
Angående mitt tips om förvaring ovan, så hittade jag en ny användning av biltemalådorna idag.
uploadfromtaptalk1398941684653.jpg

De större funkar fint till förvaring av pågående och framtida projekt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då fortsätter vi med "Keyless works" på tavelsidan. Allt går tillbaka på samma plats som det satt när vi demonterade. Även Cannon pinion och hjulen går tillbaka. Innan Cannon pinnion trycktes dig försiktigt med en korntång, så oljades "pinnen" den skulle sitta på. Även "keyless works" oljades på väl valda ställen.
SAM_1465.JPG
Vi vänder igen, försiktigt monterande av gånghaken.
SAM_1469.JPG
Och bryggan ovanför.
SAM_1470.JPG
På med balansen. Verket vaknar till liv! :)
SAM_1478.JPG
Pillar försiktigt upp Incablocen på baksidan och plockar ut juvelen med en tandpetare med Rodico.
SAM_1479.JPG
Dit med sista hjulet och "washer"
SAM_1480.JPG
Tavla och visare! Glöm inte att öppna/fästa tavlan med skruvarna på sidan av verkplattan.
SAM_1482.JPG
Tillbaka i boetten och fäster verket med de sista skruvarna.
SAM_1512.JPG
Ser rent och fint ut! :)
SAM_1513.JPG
Mycket bättre!
SAM_1522.JPG
Farfars armband.
SAM_1541.JPG
Testar med ett vanligt läder.
SAM_1542.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Yessss!!!!! Har cal 265 fem själv som jag är inne och småpetar i!!
Suveränt!! Mycket nyfiken på fortsättningen!
bild (3).JPG

P.s. steg ett blev att ta bort allt grönt gegg med en tandpetare :)


Ta det försiktigt bara och skyll inte på mig om något går sönder! ;) Bäst är att testa på klockor som du inte bryr dig om först...
Lycka till!
 

Minuteman

Rolex
Snyggt (och snabbt) jobbat :)
En timme från tvätt till klart inklusive dokumentation på KS ;)
Resultatet ser ju strålande ut!
Vet du något om hur den går än?
 
Topp