• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Omega 266 från 1952 OBS! Många bilder!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här kommer en tråd över en service av min farfars gamla Omega (ref CK2639, cal 266) som kommer bli en överraskning till min far på hans födelsedag.

Varning! Jag är bara amatör och det mesta utförs med budgetverktyg, så ifall någon ser mina bilder/text och testar själv så är det på eget ansvar! ;)

Jag har tidigare utfört en service med lyckat resultat på en Omega 30t2pc, som är ett i stort sett identiskt urverk, så jag förväntar mig (och hoppas) att det här kommer gå bra då klockan fungerade perfekt innan.

Det som ska göras på klockan är:
- Fullständig demontering av alla verkdelar
- Fullständig rengöring av alla verkdelar
- Smörjning och montering av verkdelar
- Byte av glas
- Tvätt av boett

Jag har för många dåliga erfarenheter av att försöka rengöra tavlor, så den kommer jag lämna nästintill orörd.

1. Första delen kommer här visa demonteringen av urverket.


1.JPG


Ett ganska slitet och smutsigt intryck, men jag måste säga att jag gillar boettformen.

2.JPG




Jag började med att lätta på spänningen i fjädern. Detta görs lättast med en tandpetare i trä. Skruva lite lätt på kronan så att "clicken" frigörs, sedan håller du den i frigjort läge med tandpetaren medans du lättar på spänningen genom att släppa efter med kronan. OBS! Låt inte kronan snurra fritt, då kan uppdragsfjäder och eventuella andra delar skadas om du har otur. Se de otroligt vackra pilarna nedanför. :)
3.JPG