• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Omega 266 från 1952 OBS! Många bilder!

joh.jonsson

Panerai
imponerande!! du borde läsa på hur du rengör tavlan på ett snyggt och easy sätt liksom, bara ta bort det värsta möglet! =)

Tackar för grym tråd!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
imponerande!! du borde läsa på hur du rengör tavlan på ett snyggt och easy sätt liksom, bara ta bort det värsta möglet! =)

Tackar för grym tråd!

Jo jag vet... Mcgyver brukar ju köra med destvatten och en droppe yes, jag känner att jag är för feg för det dock! :) (Iaf nu när det är farfars klocka, för stort affektionsvärde)
 

Minuteman

Rolex
Jo jag vet... Mcgyver brukar ju köra med destvatten och en droppe yes, jag känner att jag är för feg för det dock! :) (Iaf nu när det är farfars klocka, för stort affektionsvärde)
Förstår din "feghet" :)
Alla försök jag gjort med att tvätta tavlor har slutat i antingen katastrof, eller åtminstone halvdåligt resultat.
Nu har jag ju inte försökt mig på en Omega med affektionsvärde som tur är. :)
 

Minuteman

Rolex
Kom även gärna med förslag på saker som kan göras annorlunda/bättre.


Ett par tips till :)

Jag använder en sån här när jag tvättar i nafta.
uploadfromtaptalk1398966350051.jpg

Lär inte vara hälsosamt att sitta i ångorna i längden ;)

När jag monterar "Wheel train bridge" så har jag börjat med att lägga jag stort fokus på att se till att alla hjul är plana och har kuggat i varandra innan jag lyfter på bryggan. Då lyckas jag ofta få den att passa rätt på en gång, utan att behöva pilla på varje hjul, och trilskas en massa. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett par tips till :)

Jag använder en sån här när jag tvättar i nafta.
uploadfromtaptalk1398966350051.jpg

Lär inte vara hälsosamt att sitta i ångorna i längden ;)

När jag monterar "Wheel train bridge" så har jag börjat med att lägga jag stort fokus på att se till att alla hjul är plana och har kuggat i varandra innan jag lyfter på bryggan. Då lyckas jag ofta få den att passa rätt på en gång, utan att behöva pilla på varje hjul, och trilskas en massa. :)


Väldigt bra påpekande! Men, istället för en mask ska jag satsa på att köpa Elma rengöringsvätska så jag kan köra min ultraljudsmaskin istället. Det är på tok för tidskrävande att rengöra alla delar för hand! :)
 

_jonte

Patek
Kul att det gick bra, snyggt jobbat! :) Tavlan charmig som den är..
Tack för titten och funderar du på att dokumentera nästa projekt med så läser jag gärna!
 

Minuteman

Rolex
Väldigt bra påpekande! Men, istället för en mask ska jag satsa på att köpa Elma rengöringsvätska så jag kan köra min ultraljudsmaskin istället. Det är på tok för tidskrävande att rengöra alla delar för hand! :)
Jo, tvättandet är den tråkigaste delen av processen. Funderar själv på att hitta andra alternativ :)
Hur planerar du att skölja och torka när du kör Elma i UL maskinen?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt jobbat .Resultatet är ju strålande . Tycker inte du ska göra nåt åt tavlan utan låt den vara som den är . :)

Tack, jag håller med dig tavlan lämnas orörd. :)


Grymt jobbat! Såg riktigt bra ut och jag gillade hur du använde snusdosor till att hålla koll på alla delar:D smart;)

Tack! Haha, jag vet inte om det är det bästa, det blir nog inköp av någon bättre förvaringslösning snart...


Kul att det gick bra, snyggt jobbat! :) Tavlan charmig som den är..
Tack för titten och funderar du på att dokumentera nästa projekt med så läser jag gärna!

Tack, jag har lite olika projekt varje vecka så det kommer nog fler... :)


Jo, tvättandet är den tråkigaste delen av processen. Funderar själv på att hitta andra alternativ :)
Hur planerar du att skölja och torka när du kör Elma i UL maskinen?


Tänkte använda mina tesilar (har 5-6st Ikeasilar) och köra dessa direkt i UL-maskinen, sedan vispa runt i en stor glasburk med nafta efter tvätt och torka på samma sätt som nu... Har du något annat bättre förslag?
 

Onelund

Rolex
imponerande, jag har två mögelur som inte har något direkt värde, när jag fsamlat mod nog ska jag ge mig på dem, får nöja mig med lädersmideri så länge.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vilket tålamod du har eriksson! :)

Kul att du vågar testa!
Tack Fixo, ja det tar sin lilla tid men det är ganska harmoniskt att sitta och arbeta lite riktigt med händerna när det annars är mest pappersjobb...


Detta var tamejfan den bästa tråden på länge:pompus:
Bra jobbat med ett mycket bra "arbetshästverk"
Tack Bluesman, kul att det uppskattas! Verkligen ett grymt urverk! :)


imponerande, jag har två mögelur som inte har något direkt värde, när jag fsamlat mod nog ska jag ge mig på dem, får nöja mig med lädersmideri så länge.

Släng iväg ett pm om du undrar över något, så kan jag försöka hjälpa efter bästa förmåga :)
 

McGyver

Rolex
Tänkte använda mina tesilar (har 5-6st Ikeasilar) och köra dessa direkt i UL-maskinen, sedan vispa runt i en stor glasburk med nafta efter tvätt och torka på samma sätt som nu... Har du något annat bättre förslag?

Skall du tvätta i Elma röd eller?

Tänk i så fall på att den tvättvätskan är vattenbaserad => nafta är inte bra som sköljvätska!

Jag kör med destvatten som skölj nr1. och IPA som nr2 - det suger åt sig kvarvarande vatten på delarna och skulle du vilja, kan du köra med nafta efter IPAn!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skall du tvätta i Elma röd eller?

Tänk i så fall på att den tvättvätskan är vattenbaserad => nafta är inte bra som sköljvätska!

Jag kör med destvatten som skölj nr1. och IPA som nr2 - det suger åt sig kvarvarande vatten på delarna och skulle du vilja, kan du köra med nafta efter IPAn!


jag har inte beställt någon än, men hade tänkt mig denna. Är det samma som "Elma röd"?

https://www.cousinsuk.com/catalog/c...s/fluid-elma-cleaner-watch-clock-chrono-clean

Destvatten, tillverkar du själv eller är det de vanliga dunkarna med batterivatten som gäller?
 

McGyver

Rolex
jag har inte beställt någon än, men hade tänkt mig denna. Är det samma som "Elma röd"?

https://www.cousinsuk.com/catalog/c...s/fluid-elma-cleaner-watch-clock-chrono-clean

Destvatten, tillverkar du själv eller är det de vanliga dunkarna med batterivatten som gäller?


Nej detta är denna jag menar, fast principen är den samma - den är ju vattenbaserad! ;)

Har tillgång till destvatten via firma som tillverkar själv, men det brukar bli batterivatten från butiken - när man ändå handlar är det lätt att ta hem - lat som man är! ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
-Jepp, India Pale Ale, funkar till det mesta!

Nej, med IPA syftar jag på IsoPropylAlkohol, finns lättast att hitta här!

Tänk på att Elma får du inte köpa via Cousins - de skeppar inte kemikalier! :( (sist jag försökte iaf)


Tack som tusan, blir till att lägga en beställning idag! :)

Edit: Nej! :( Gör dom inte, vart köper jag det smidigast då?

Edit 2: Det går tydligen endast att beställa 0,5l från cousins, men det blir rätt dyrt med frakt...
 
Topp