• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Omega i GBG

KMS

Rolex
Fick precis hem en AT 2503.50. Intressant nog är den stendöd...
Hade väl iofs ändå tänkt lämna in den på service för översyn men nu känns det ju lite mer nödvändigt så att säga. Nybörjare på servicefronten så tänkte kolla var är bäst att lämna in den för service?
Jarl sandin, Bergströms, Gastons ur?

Bättre att serva hos AD för garantier osv?
 

KMS

Rolex
Jarl Sandin skriver så här på sin hemsida "Tryggt köp med äkthetsbevis hos Jarl Sandin, den enda återförsäljaren i Västsverige som även erbjuder service av ditt kvalitetsur."
Är dom den enda Ad som kan serva i GBG så att säga?

Står ju mycket gott om dom här på KS, så det kanske inte är så mycket att snacka om?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visste du att AT'n skulle vara stendöd eller kom det som en överraskning?
 

KMS

Rolex
Visste du att AT'n skulle vara stendöd eller kom det som en överraskning?

Kom som en rolig överraskning... Var lite dåligt inpackad. När jag påpekade det för säljare sa hon " Ummm, it was working when it left here, I had it checked for battery at the watch shop before I shipped it." Så grym koll med andra ord.

Sen visade det sig att det var 39 mm å inte 36 mm som det vart beskrivit i annonsen.:)

Håller på att diskutera med säljaren om att få tillbaka lite pengar för service. Köpt från Australien via Ebay, så man får ju pengarna tillbaka, men servar den hellre.

Tur att man är en sån förstående och förlåtande människa!:)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har servat på Jarl Sandin. Mycket trevliga och med gott resultat. Gastons ska också vara duktiga på Omega, men är ej AD längre.
 

KMS

Rolex
Har lite halvtråkig erfarenhet av Mariaplan, tyvärr.
Gastons kan väl vara ett alternativ.
Om nån inte är Omega AD använder dom då originaldelar? Eller blir det speciallösningar?
Får man bättre garantier via AD?
 

Per Hamrin

Breitling
Har lite halvtråkig erfarenhet av Mariaplan, tyvärr.
Gastons kan väl vara ett alternativ.
Om nån inte är Omega AD använder dom då originaldelar? Eller blir det speciallösningar?
Får man bättre garantier via AD?

Känns som att det är dags att förtydliga det här med Omega verkstad och Omega AD när det gäller service
AD står för auktoriserad återförsäljare, alltså en butik som säljer Omega, och allt som oftast även har en Omega verkstad i anslutning till butiken
Vet ej om detta är ett krav för att få sälja Omega, men det brukar finnas en verkstad i butiken
Sedan finns det fristående Omega verkstäder
Dessa säljer inga Omegaklockor, utan utför endast service av Omega
Dessa verkstäder uppfyller EXAKT samma krav som verkstaden hos en Omega AD
Omegas certifierade verkstäder, oavsett fristående eller hos AD, uppfyller exakt samma krav avseende verktyg, maskiner, utbildning, kompetens samt kvalitetskrav
Detta kontrolleras noga av Omega, och besök på varje fristående verkstad, och även AD, görs för att kontrollera att alla krav uppfylls
Det är ingen som helst skillnad på något plan
Den fristående verkstaden har tillgång till exakt samma reservdelar till exakt samma inköpspris
Kan vara viss skillnad på garantier hos fristående Omega verkstäder
Garantin kan vara bättre hos en fristående verkstad
I vissa fall också bättre priser på Omega original reservdelar, inte lika stora påslag
Så nu vet ni
Ha det bra
 

KMS

Rolex
Vet inte om någon är intresserad specifikt.

Lämnade in den på J.Sandin skall ta 4-6 veckor, samma pris som Gastons Ur.
En kollega servade sin SMP där tog runt 2 veckor, så Gastons är snabbare.

Jag vet inte, på nåt sätt känns AD lugnare, men det kan ju självklart vara helt fel.
Om 4-6 veckor vet jag svaret! :)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Vet inte om någon är intresserad specifikt.

Lämnade in den på J.Sandin skall ta 4-6 veckor, samma pris som Gastons Ur.
En kollega servade sin SMP där tog runt 2 veckor, så Gastons är snabbare.

Jag vet inte, på nåt sätt känns AD lugnare, men det kan ju självklart vara helt fel.
Om 4-6 veckor vet jag svaret! :)
Vill du möjligtvis ange kostnaden för kalaset när du får tillbaka klockan?
 

_jonte

Patek
Vet inte om någon är intresserad specifikt.

Lämnade in den på J.Sandin skall ta 4-6 veckor, samma pris som Gastons Ur.
En kollega servade sin SMP där tog runt 2 veckor, så Gastons är snabbare.

Jag vet inte, på nåt sätt känns AD lugnare, men det kan ju självklart vara helt fel.
Om 4-6 veckor vet jag svaret! :)
Servar Jarl Sandin själva på plats?
 

Stenbocken

Breitling
Kan varmt rekommendera Gastons Ur på Wiselgrensplatsen. Innehavaren är mästare på gamla Omegor och jag är mycket nöjd med den service han gjorde på min gamla Constellation från -64. Om han har samma kunskap på de nyare uren vågar jag inte svara på, men troligen.
 

KMS

Rolex
1 månad senare är klockan upphämtad och klar, gick smärtfritt, personalen var trevlig. Tyvärr var jag rätt stressad både vid inlämning å upphämtning så det blev inte så mycket snack om klockor på plats. Fick en liten röd Omega travelbox till, papper på provtryck å service garanti. På det stora hela mycket nöjd!
 

KMS

Rolex

Nej, det är ett direkt citat. Tror iofs säljaren följer devisen skriv först tänk sen, så det var nog en liten tankevurpa bara.
Tror att den funkade när hon skickade, men bara skicka i en vadderad påse, räcker oftast inte...
Nu löste sig allt smidigt å lätt annars hade jag skickat tillbaka klockan, det är ju faktiskt fördelen med Ebay o Paypal.
Men lite frustrerande var det.
Blir väl en minnesvärd historia i alla fall.:)
 
Topp