• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service Omega

Aanta

Basic
2-Faktor
Hej!
Jag har ärvt två Omega-klockor som legat i många år. Tänkte lämna in dem på service och undrar om ni har tips på var jag kan/bör vända mig. Helst i örebrotrakten eller i Halland/Göteborg.

Såg att det fanns tidigare trådar men är intresserad av aktuella tips i dessa regioner. Söker pålitliga urmakare med rimliga priser.

Undrar dessutom om det är något jag bör tänka på. Jag har tänkt behålla bägge själv men undrar lite hur man ska tänka med polering, byte av delar etc. Antar att det är originalglas på dem, som är repiga, men förstått att det kan dra ner värdet att byta.

Tack på förhand.
/Anders

Senast ändrad:

DSC_0105.JPG

DSC_0106.JPG

:)

Edwalls Ur invid Vasakonditoriet högst upp på Stortorget, bredvid Nikolaikyrkan. Där finns en butik i hörnet Drottninggatan/Stortorget med två urmakare som varit med i decennier. De säljer en del vintage och har lådor fyllda med reservdelar. De kan också serva Rolex eftersom de är en gammal AD.

Repor på glasen går att putsa bort. Sprickor är värre. Finns nya Omega originalglas att få tag på till en inte allt för stor peng.

Gällande polering så skulle jag inte göra något drastisk. En lättare rengöring bör räcka.

Repor på glasen går att putsa bort. Sprickor är värre. Finns nya Omega originalglas att få tag på till en inte allt för stor peng.

Gällande polering så skulle jag inte göra något drastisk. En lättare rengöring bör räcka.

Okej. Urtavla nr. 2 är rätt sleten (om än charmig), något man kan fixa till om mna vill?

Okej. Urtavla nr. 2 är rätt sleten (om än charmig), något man kan fixa till om mna vill?

Inget jag (eller majoriteten) på detta forum skulle rekommendera. En patinerad originalurtavla har mer värde än en nyrenoverad dito. Vill du trots allt gör något kan man försöka tvätta tavlan försiktigt. Ibland är det lacken som missfärgats. Inte säker på att det är så i ditt fall dock.

Tack för all input!
Jag tog hjälp av @tictac62 när jag befann mig i hemstaden. Fick tillbaka klockorna förra veckan efter spa- och skönhetsbehandling. Stort tack till Dig @tictac62 för den snabba och proffsiga hjälpen. Tack även för introduktionen du gav mig i allt vad gäller delar, service och "mätinstrument", eller vad man kallar det som urmakare :)

Tack för all input!
Jag tog hjälp av @tictac62 när jag befann mig i hemstaden. Fick tillbaka klockorna förra veckan efter spa- och skönhetsbehandling. Stort tack till Dig @tictac62 för den snabba och proffsiga hjälpen. Tack även för introduktionen du gav mig i allt vad gäller delar, service och "mätinstrument", eller vad man kallar det som urmakare :)

Jag sitter i sitsen att jag ärvt en Omega Seamaster De Ville från jag gissar mitten 60-tal. Har haft den själv i tio år utan att använda den mer än till högtider. Gissar att morfar inte servat den sina sista 10 år så säg att den är oservad senaste 20 åren men knappt använd de senaste 10. Den fungerar bra och ser ut att vara i gott skick. Jag vill inte ändra något på utseendet utan vill ha den som den är. Vad kan det kosta att serva den? Dvs. endast urverk. Min lokala butik pratade om 4-7 000 kr. Är det rimligt? Måste jag serva den?
Kan ni rekommendera någon i Helsingborg/Malmö eller ska jag satsa på Halland @tictac62 som föregående?
IMG_1604.JPG

Tack på förhand!

Jag sitter i sitsen att jag ärvt en Omega Seamaster De Ville från jag gissar mitten 60-tal. Har haft den själv i tio år utan att använda den mer än till högtider. Gissar att morfar inte servat den sina sista 10 år så säg att den är oservad senaste 20 åren men knappt använd de senaste 10. Den fungerar bra och ser ut att vara i gott skick. Jag vill inte ändra något på utseendet utan vill ha den som den är. Vad kan det kosta att serva den? Dvs. endast urverk. Min lokala butik pratade om 4-7 000 kr. Är det rimligt? Måste jag serva den?
Kan ni rekommendera någon i Helsingborg/Malmö eller ska jag satsa på Halland @tictac62 som föregående?
IMG_1604.JPG

Tack på förhand!

Fin pjäs.

Svårt att säga en exakt kostnad men 4-7k låter väl dyrt tycker jag.

När oljor etc börjar går tort ökar slitaget på delarna. Har den inte servats på 20 år lär den vara ganska snustorr. Du kan avvakta att serva den till gången börjar svikta men då kommer det sannolikt bli en dyrare service än om du gör det nu.

IMG_1604.JPG

Tack på förhand!

hör med @McGyver på forumet !
har sj lämnat in två klockor till honom och där är många på forumet som använt sig av hans expertis !

Tillbaka
Topp