• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service på äldre Omega?

Dr.Glas

Basic
2-Faktor
image.jpg
Pratade precis i telefon med en urmakare i Malmö som berättade att det inte finns någon urmakare i Skåne längre som utför service på äldre omegaklockor. Han sa att de alla skickas utomlands till Omega för ett kostnadsförslag, och att det sällan landar på mindre än 6000kr, ofta mer. Jag har 3 äldre omegaklockor som jag tänkte lämna in på service, en har dessutom lite problem med datumtavlan, datumet ligger lite högt upp i det lilla fönstret. Urmakaren sa att det kanske fanns någon urmakarens Stockholm som kunde utföra en service, men han visste inte så mycket mer. Hur gör ni andra? För mig är det inte jätteviktigt att det är en Omega-auktoriserad urmakare, jag vill egentligen bara att någon går igenom två av klockorna, kanske rengör och smörjer, och den tredje behöver väl lagas avseende datumskivan med. Jag har inte kunnat hitta något när jag sökt här på forumet, är ny här, så det kan hända att jag missat någon tråd? Om inte skulle jag verkligen uppskatta om någon sitter på information som skulle kunna hjälpa mig vidare. Som novis i vintageklockornas värld har jag såklart lite hybris och tänker att jag skulle kunna köpa verktyg och börja fixa själv, men mer realistiskt är det nog ingen bra idé med två småbarn och redan svårt att få tiden att räcka till... bifogar bild på min seamaster från -70, den där datumet strular lite.

Hur kom du vidare? Letar oxå nån kompetent urmakare i Skåne men vet inte riktigt vart jag ska vända mig.... nyinflyttad hit.

Jag sålde klockan. Men det finns absolut urmakare i Sverige som kan serva en äldre Omega. Huruvida det finns någon i Skåne är jag inte säker på. Eftersom jag fortsätter köpa klockor med tveksam funktion i de lägre prissegmenten urartade det i några veckors hybris då jag köpte in all utrustning för att kunna serva klockor själv. Om det beslutet var bra när man har småbarn, ett hus att ta hand om, jobbar mer än heltid och dessutom har ambitioner på att hinna träna är lite oklart.
Det finns personer här på forumet som servar klockor, men de verkar inte lida arbetsbrist. Kan ändå vara värt att ställa frågan om någon här kan tänka sig hjälpa dig med en klocka. Lägg upp bilder där det framgår vad det är för klocka och beskriv problemet.
Lycka till!

Har du hittat någon? Är också i behov av en kompetent urmakare med rätta känslan för vintage ur.. folk pratar om personer här på forumet .. :)
Jag kan personligen varmt rekommendera Per-Erik på Olofsfors Urmakeri & Hantverk! 🤗
Mycket kompetent urmakerimästare som älskar vintage och som även huserar Sveriges Urmakareförbunds museum, allt i fantastisk bruksmiljö.
Han har servat mina Heuer Camaros, dotterns Omega Seamaster Türler och flera av mina Enicars så kolla med honom och hälsa från mig! :p

Tillbaka
Topp