• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på en KS 2625?

borky

Breitling
2-Faktor
Hej!
Helt ny i forumet men har lurkat ett tag :) Detta är min första post, så rätta mig gärna ifall detta bör in i nån tråd istället!
Införskaffade nyligen en mycket trevlig King Seiko 5625-7040 som behöver gås igenom. Quick set funkar inte och den går en kvart långsamt per dygn! Undrar därför ifall ni har någon erfarenhet om var man ska vända sig med en sån här i Stockholmstrakten? Finns det reservdelar ifall nåt måste bytas ut? Eller måste man leta reservdelar själv på ebay?

mmtr4KB.jpg


Tack för mig och tack på förhand för hjälp!

Vänliga hälsningar,
Olle
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
5625-7040 är det väl?
Reservdelar går att få tag på men från andra gamla urverk. Det i kombination med att klockan inte har skruvat baklock innebär att man bör välja urmakare med omsorg.

Jag har skickat en likadan fast med en annan tavla till @Minuteman med bra resultat, kola med honom. Ett annat alternativ är Duncan (thewatchbloke) i UK.

Jag bytte även glas på min eftersom det satt ett kupat plexi på istället för korrekt platt och kantigt Hardlex, det beställde jag själv från Japan för typ 800kr.

Fin klocka, lycka till!
Och välkommen!
 

rogart-63

Patek
Quickset är lite knepigt på dessa . Googla på 5626 quickset så ser du att det sitter en lite plasthjul som ofta är trasigt. Svårt att hitta dessa hjul. Din minutvisare ser lite konstig ut oxå? Dock ser klockan fin ut och borde vara värd en service tycker man.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Quickset är lite knepigt på dessa . Googla på 5626 quickset så ser du att det sitter en lite plasthjul som ofta är trasigt. Svårt att hitta dessa hjul. Din minutvisare ser lite konstig ut oxå? Dock ser klockan fin ut och borde vara värd en service tycker man.
46099105-3D35-4991-8A6C-4DEC72B98000.jpeg

Vad är konstigt med minutvisaren?
 

borky

Breitling
2-Faktor
Tack alla för snabba svar och tips!
Skrev fel, ska vara 5625 såklart :)
Quickset är ju lite oroväckande :(. Seiko AD tar inte hand om dessa va? Hur är det med en sån som farfars klocka? Jag får ringa runt lite och kolla helt enkelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack alla för snabba svar och tips!
Skrev fel, ska vara 5625 såklart :)
Quickset är ju lite oroväckande :(. Seiko AD tar inte hand om dessa va? Hur är det med en sån som farfars klocka? Jag får ringa runt lite och kolla helt enkelt.
Du har ju fått tips i tråden, finns inte många som sitter på eller orkar skaffa delar till 5625.
 
Topp