• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på en tudor oysterdate Quartz?

Jonaz

Rolex
Jag har en tudor fr -85 som jag givit till hustrun och det känns som den klarar sig sämre och sämre mellan batteribytena. Nu är det knappt ett år sedan den var hos bergströms... Service? Är det idé att serva ett Quartz ur? Är det idé att göra det hos bergströms ( de tar 400:- för batteribyte så ena djäkla skojare är de ) finns det någon annan i Gbg som kan göra det för en rimlig peng? Många frågor...

Finger shot:
e6egyven.jpg



iPhone | Tapatalk
 

mace

Cartier
2-Faktor
Frågade på Krons ur (nymans bastardsyskon) vad en service på omega Aqua terra quartz innebar, och fick svaret att de byter hela urverket. De servar alltså inte genom att plocka isär och smörja, utan man får ett nytt verk. 1900 (exkl polering) skulle det kosta vill jag minnas. Vet inte vad det innebär för ett sådant gammalt verk (?) som i din tudor? This calls for China!
 

DrDre

Patek
Om det är så att den har ett helt vanligt standardurverk från tex ETA, och en "service" innebär att man byter hela urverket, så kan man ju lika gärna beställa urverket själv från tex Ofrei.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Frågade på Krons ur (nymans bastardsyskon) vad en service på omega Aqua terra quartz innebar, och fick svaret att de byter hela urverket. De servar alltså inte genom att plocka isär och smörja, utan man får ett nytt verk. 1900 (exkl polering) skulle det kosta vill jag minnas. Vet inte vad det innebär för ett sådant gammalt verk (?) som i din tudor? This calls for China!
Då kostar alltså inte urverket många kronor i en AT?!
 
C

China

Guest
Frågade på Krons ur (nymans bastardsyskon) vad en service på omega Aqua terra quartz innebar, och fick svaret att de byter hela urverket. De servar alltså inte genom att plocka isär och smörja, utan man får ett nytt verk. 1900 (exkl polering) skulle det kosta vill jag minnas. Vet inte vad det innebär för ett sådant gammalt verk (?) som i din tudor? This calls for China!

Det sitter en ETA quartz i Tudorn, och den går att serva. Ibland så kan det vara billigare att byta urverket än en omfattande service, så det är en bedömningsask för urmakaren som ska göra jobbet. Kostnaden tycker jag är lite svår att spekulera i, men det kanske finns någon på forumet som servat eller bytt verk på en liknande klocka?
 

DrDre

Patek
Tog en snabbtitt på Ofrei och ETAs quartzverk är ju skitbilliga. De flesta kostar ungefär som att bjuda en kompis på en öl och de lite finarere verkar ligga runt 55-75 usd, dvs en bit under en femhundring. Det dyraste jag såg låg på 125 usd.

http://www.ofrei.com/page200.html
 
C

China

Guest
Tog en snabbtitt på Ofrei och ETAs quartzverk är ju skitbilliga. De flesta kostar ungefär som att bjuda en kompis på en öl och de lite finarere verkar ligga runt 55-75 usd, dvs en bit under en femhundring. Det dyraste jag såg låg på 125 usd.

http://www.ofrei.com/page200.html

Verken som passar är ETA 954.112 och ETA 255.111. Båda är 11 1/2 linge och har samma dimensioner på visarna, ETA 954.112 tillverkas inte längre och kan vara lite knepig att få tag på.
 

DrDre

Patek
Vad går automatarna på?

De mekaniska verken ligger runt 1300 kr (ETA 2824) till 1900 (2892), dvs ungefär vad man får betala i butik för ett vanligt spänne till ett märkesur.

Det är ju oundvikligt att frågan "vad är det man betalar för egentligen" kommer krypande när man ser priserna. Å andra sidan är man väl lika mycket sucker när man köper det mesta annat som tex ett par joggingskor för en tusenlapp som kostar 25 kr att limma ihop, eller samma belopp för en skjorta som också kostar ett par tior att få ihop.

Kolla här:
http://www.ofrei.com/page_183.html
 

Ministern

Founder
2-Faktor
De mekaniska verken ligger runt 1300 kr (ETA 2824) till 1900 (2892), dvs ungefär vad man får betala i butik för ett vanligt spänne till ett märkesur.

Det är ju oundvikligt att frågan "vad är det man betalar för egentligen" kommer krypande när man ser priserna. Å andra sidan är man väl lika mycket sucker när man köper det mesta annat som tex ett par joggingskor för en tusenlapp som kostar 25 kr att limma ihop, eller samma belopp för en skjorta som också kostar ett par tior att få ihop.

Kolla här:
http://www.ofrei.com/page_183.html

Tackar!
 

andheg

Rolex
2-Faktor
De mekaniska verken ligger runt 1300 kr (ETA 2824) till 1900 (2892), dvs ungefär vad man får betala i butik för ett vanligt spänne till ett märkesur.

Det är ju oundvikligt att frågan "vad är det man betalar för egentligen" kommer krypande när man ser priserna. Å andra sidan är man väl lika mycket sucker när man köper det mesta annat som tex ett par joggingskor för en tusenlapp som kostar 25 kr att limma ihop, eller samma belopp för en skjorta som också kostar ett par tior att få ihop.

Kolla här:
http://www.ofrei.com/page_183.html


Detta är ändå väldigt intressant!!!!!
Tackar sherlock holmes:)

//andheg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det sitter en ETA quartz i Tudorn, och den går att serva. Ibland så kan det vara billigare att byta urverket än en omfattande service, så det är en bedömningsask för urmakaren som ska göra jobbet. Kostnaden tycker jag är lite svår att spekulera i, men det kanske finns någon på forumet som servat eller bytt verk på en liknande klocka?
Detta är något att tänka på gällande OQ:s också. När de verken strular så kan det bli otäckt dyrt om man ska få tag på ett nytt. Inte direkt att det är många delar att skruva på om det väl går sönder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Detta är något att tänka på gällande OQ:s också. När de verken strular så kan det bli otäckt dyrt om man ska få tag på ett nytt. Inte direkt att det är många delar att skruva på om det väl går sönder.
Finns mycket att skruva på, men när motorer och kristaller gör kaos...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns mycket att skruva på, men när motorer och kristaller gör kaos...
Jag kan inte mer i ämnet än att trasiga Oysterkvartsar ofta kräver nytt verk och ofta får vuxna män att gråta när de får höra vad det kommer att kosta. Kan tänka mig att det är liknande upplevelse när ens Royal Oak kvarts bestämmer sig för att lägga av.
 
C

China

Guest
Finns mycket att skruva på, men när motorer och kristaller gör kaos...

Helt riktigt, och som jag skrev tidigare så kan en service bli dyrare än att byta verk rakt av. En analog quartz har mer delar än vad folk i allmänhet tror. Med det sagt så går det säkert att få tag på ett utbytesverk, förmodligen ett ETA 255.11 i det här fallet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan inte mer i ämnet än att trasiga Oysterkvartsar ofta kräver nytt verk och ofta får vuxna män att gråta när de får höra vad det kommer att kosta. Kan tänka mig att det är liknande upplevelse när ens Royal Oak kvarts bestämmer sig för att lägga av.
Nooo, en RO quartz ville jag ju ha!
 
Topp