• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på Heuer Autavia?

autavia1.JPG
Jag budade precis hem denna Heuer Autavia .Någon som känner till någon bra urmakare som kan serva denna runt Göteborgs trakten?
autavia2.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Gratulerar till en trevlig klocka :)

Tyvärr är det nog inte helt lätt att hitta någon i Sverige som kan serva den. Vet att någon har nämnt någon i Linköping (eller om det var Jönköping) som servat en Carrera med samma verk (cal 12). Men det bästa är annars att sikta på service ute i Europa. Finns några bra alternativ i England, Nic Green www.chronomatic.com har jag själv använt mig av vid flera tillfällen, och sen självklart Abel Court i Belgien (men han har lååång väntetid). Ett tips är att söka lite i Heuertråden också.
 
Tack så mycket :) Jag har letat länge efter en Autavia och äntligen lyckades jag buda hem en för rimliga pengar dom börjar ju bli dyra dessa klockor. Tack för tipsen jag ska kolla upp detta vet du ungefär vad en service brukar ligga på hos Nic Green www.chronomatic.com om det inte är direkt några delar som måste bytas ut ?
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Ca 3000 kr har jag betalt för ren service, men oftast är det något som behöver bytas också. Även Nic brukar ha väntetid så räkna med minst två-tre månader innan du har klockan igen.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Tyvärr ingen erfarenhet av dom, verkar ju duktiga. Richard Askham, thewatchspotblog.com, har jag hört mycket bra om också. Men hade också rätt lång väntetid när jag kollade med honom i våras.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Skövde Urteknik sade sig kunna serva vintage Heuer, de är officiella TAG service center i Sverige. Kan vara värt att kika med, men tror de är ganska dyra
 

tictac62

Cartier
När en kund till mig, frågade Skövde Urteknik, fick han till svar att all Vintage skickades till Schweiz för kostnadsförslag och alla renoveringar också görs i Schweiz, numera.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Lite varningsflag är att om den skickas till Schweiz så är risken stor att delar byts ut till servicedelar, tex visare/krona. Förvisso säkert funktionella men inte alltid exakt lika original.
 

Wettex

Cartier
Lindahls Urmakeri i Vetlanda har också kunskap nog att serva gamla kronografer. Har bra erfarenhet av dom. Men räkna med väntetid och att bli ca 5-6k fattigare.

Gamla kronografer är trevliga, men ack så dyra att serva
 
Tack alla för tipsen !Idag fick jag min klocka älskar den redan nu :) Jag har hittat en på hemma plan som kan tänkas sig att serva klockan så jag återkommer med lite bilder när klockan har varit på spabehandling :) Så här ser klockan ut när jag fick den idag tycker den verkar vara i helt okej skick.
DSC_0463.JPG
DSC_0464.JPG
 
Topp