• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Seiko Hybrid Chrono H127-5000

marcuskru

Breitling
Hej,

jag har ärvt en Seiko kronograf H127-5000 inköpt 1979. Modellen ska vara en av de första digi-analoga klockorna.
H127A calibern verkar vara en typ av hybridverk. Jag har försökt läsa manualen men är inte säker på om det manuella urverket är helt frikopplat från den digitala delen eller inte.
Jag kan inte tänka mig att klockan har något egentligt värde men jag tycker den är lite retrosnygg och den har såklart ett personligt värde för mig.
Batteriet är dött och den analoga klockan går inte heller.

Hur skulle ni gå tillväga för att serva klockan? Skicka till Seiko känns inte helt rimligt kostnadsmässigt.
Finns det fristående urmakare som ni tror kan serva detta verk till en rimlig kostnad?
20200728_101430.jpg
b2.JPG
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Utan att vara någon expert på området, så skulle jag gissa att både den analoga och digitala visningen drivs av quartz-urverk, samma, eller två separata. Med litet tur hoppar den igång med ett enkelt batteribyte. Prova det först!
 
Topp