• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Vintage Omega Seamaster

Dunkaa

Breitling
Hej! Jag är ny här i gemenskapen o tänkte be om lite råd kring service av en Omega Seamaster Automatic från 1980 (?). Jag har nämligen fått ärva detta ur som är en gåva för "Nit o Redlighet" i statens tjänst och skulle vilja få den i ett lite bättre skick än dagens. Med en lekmans ögon verkar den vara fullt fungerande men har troligtvis aldrig fått någon omvårdnad sedan den var ny. Jag har försökt läsa mig fram här på forumet kring det här med service och det verkar finnas några rekommenderade urmakare här i Göteborg (bl.a. Jarl Sandin, Gaston) för att kunna fixa till den.

Dock, det verkar ändå kosta en del att göra en service på den o frågan är om det är värt det. Det finns ett affektionsvärde men samtidigt vet jag inte vad klockan kan vara värd på marknaden. Jag bifogar ett par bilder för någon vänlig själ att bedöma och kanske till och med kan utröna om 1980 stämmer bra :)

Vad säger ni, vad har jag för alternativ för att "piffa upp" den, vad bör jag göra med den?



DSC_0185.JPG
DSC_0186.JPG


Mvh/Dunkaa
 

Dunkaa

Breitling
Testa att gå till en urmakare och se om de kanske kan lämna ett prisförslag?


Tanken har slagit mig och det kanske är det bästa att börja med. Fick nyss mejlsvar av Bergmans Ur o de uppskattar servicekostnad till mellan 5000 - 10000, vilket är lite väl mycket för min del. Ska dock bli intressant om någon har erfarenhet av liknande...
 

carl

Breitling
Tanken har slagit mig och det kanske är det bästa att börja med. Fick nyss mejlsvar av Bergmans Ur o de uppskattar servicekostnad till mellan 5000 - 10000, vilket är lite väl mycket för min del. Ska dock bli intressant om någon har erfarenhet av liknande...

Eller så köper du lite verktyg och själv-lär dig? :) vem vet, du kanske har en talang som urmakare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tanken har slagit mig och det kanske är det bästa att börja med. Fick nyss mejlsvar av Bergmans Ur o de uppskattar servicekostnad till mellan 5000 - 10000, vilket är lite väl mycket för min del. Ska dock bli intressant om någon har erfarenhet av liknande...
Löjligt! Servade en av mina för 1500kr för något år sedan. Gå till en oberoende urmakare så är det ungefär vad det kommer kosta om inte massa delar i verket är söndriga.
 

Dunkaa

Breitling
Löjligt! Servade en av mina för 1500kr för något år sedan. Gå till en oberoende urmakare så är det ungefär vad det kommer kosta om inte massa delar i verket är söndriga.


Ja, de måste ha gjort en väldigt grov uppskattning. Det blir ju knappast aktuellt då det inte motsvarar värdet av klockan. Förhoppningsvis är inga delar trasiga, eller väldigt få isf, och det bör kunna hamna på lite mindre. Som du skriver ska jag höra mig för med oberoende urmakare.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har för mig att jag läst att det finns en som heter Mariaplans UR som ska vara bra i prissättningen på service.
5-10k ska du inte betala!
 

Ice

Omega
hej, du skall absolut kontakta Micke på Mariaplans UR i Majorna, Göteborg.
Han servar själv utan att skicka dom vidare. Han är urmakare av den gamla skolan, tyvärr inte många sådana kvar. Han gör alla klockor, Rolex, Omega etc och har ett bra rykte,. Många andra urmakare skickar till honom i sin tur. Han servade min gamla omega får -61 för en månads sen och bytte även kronan som var gammal och sliten. Den går suveränt nu...och det blev mkt billigare än att gå via auktoriserade handlare...:)
 

Tf105b

Omega
Tanken har slagit mig och det kanske är det bästa att börja med. Fick nyss mejlsvar av Bergmans Ur o de uppskattar servicekostnad till mellan 5000 - 10000, vilket är lite väl mycket för min del. Ska dock bli intressant om någon har erfarenhet av liknande...
5000-10000?! Wow....
Mariaplans UR tar ca 2000:- för en liknande service,Watchrepair UK svarade så här på min förfrågan:"A full service and repair including reseal and pressure test for this model is £194.95. This will bring your watch to its very best. The quote includes any necessary official replacement movement parts, our 1 year guarantee and insured shipment back to you. Turnaround is approximately 14 working days."
Så 2000-3000:- bör vara en realistisk kostnad för service på din Seamaster.
Lycka till!
 

Spenniz

Omega
Hej! Jag är ny här i gemenskapen o tänkte be om lite råd kring service av en Omega Seamaster Automatic från 1980 (?). Jag har nämligen fått ärva detta ur som är en gåva för "Nit o Redlighet" i statens tjänst och skulle vilja få den i ett lite bättre skick än dagens. Med en lekmans ögon verkar den vara fullt fungerande men har troligtvis aldrig fått någon omvårdnad sedan den var ny. Jag har försökt läsa mig fram här på forumet kring det här med service och det verkar finnas några rekommenderade urmakare här i Göteborg (bl.a. Jarl Sandin, Gaston) för att kunna fixa till den.

Dock, det verkar ändå kosta en del att göra en service på den o frågan är om det är värt det. Det finns ett affektionsvärde men samtidigt vet jag inte vad klockan kan vara värd på marknaden. Jag bifogar ett par bilder för någon vänlig själ att bedöma och kanske till och med kan utröna om 1980 stämmer bra :)

Vad säger ni, vad har jag för alternativ för att "piffa upp" den, vad bör jag göra med den?



DSC_0185.JPG
DSC_0186.JPG


Mvh/Dunkaa
Tror inte den klockan är från 80-talet, skulle gissa på 65-70. Den är väldigt lik min klocka. Min är dock i stål
 

Bilagor

  • 1507965004692149906893.jpg
    1507965004692149906893.jpg
    55.2 KB · Visningar: 33

Swizz beat

Patek
2-Faktor
10K för service låter verkligen i överkant. Du kan exempelvis köpa en helservad likvärdig Omega för runt 7-8K (då är det också ganska högt prissatt) hos guld/antikhandlare i Göteborg. Det bör som påpekats ovan hitta urmakare som servar till en betydligt billigare peng
 
Topp