• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service

kdv

Basic
Funderar på service som en parameter vid val av klocka. Aktuellt för mig är främst Heuer, Omega, Oris eller möjligen något vintage. Misstänker att det finns erfarenhet här eller är det bara att slå upp urmakare i gula sidorna?
Uppskattar när man får personlig kontakt med en yrkeskunnig och kan diskutera olika alternativ.

Pratar vi nya klockor så tror jag att kretsen fristående urmakare som ger sig på Omegas coaxialverk är väldigt få. Oris är jag osäker på men går du på vintagespåret så finns det ju så klart flera alternativ.

• Like
Reactions: kdv
Jag hade en Speedmaster som hade börjat gå alldeles för fort när den lämnades på service.
Tidigare hade jag frågat urmakaren om den skulle servas men de sa att jag skulle vänta tills något blev fel.
Den var borta i fem veckor och när den kom tillbaks så hade tachymeterskalan, glaset och andra kosmetiska delar bytts. Klockan med länk hade också putsats upp så den var som ny. Men det kändes inte som min klocka längre.
Så det jag vill är väl att kunna prata om när det är lämpligt att serva så kan jag göra det när det passar mig att vara utan klockan och sedan också kunna diskutera vad som verkligen behöver bytas.
I mina ögon var det inga fel på t.ex. glaset och tachymeterskalan och jag tror att bytet bara var kosmetiskt.

Jag hade en Speedmaster som hade börjat gå alldeles för fort när den lämnades på service.
Tidigare hade jag frågat urmakaren om den skulle servas men de sa att jag skulle vänta tills något blev fel.
Den var borta i fem veckor och när den kom tillbaks så hade tachymeterskalan, glaset och andra kosmetiska delar bytts. Klockan med länk hade också putsats upp så den var som ny. Men det kändes inte som min klocka längre.
Så det jag vill är väl att kunna prata om när det är lämpligt att serva så kan jag göra det när det passar mig att vara utan klockan och sedan också kunna diskutera vad som verkligen behöver bytas.
I mina ögon var det inga fel på t.ex. glaset och tachymeterskalan och jag tror att bytet bara var kosmetiskt.
Det brukar vara så att man lämnar in en klocka och får en rekommendation av vad som borde göras. Som kund kan man därefter välja om exempelvis inlägget ska bytas.
Man accepterar därefter förslaget och service sker enligt den överenskommelsen. Glas kan behöva bytas för att säkerställa täthet men inlägg och polering bör ju givetvis vara valfritt.

Så då undrar man ju givetvis vart den varit inlämnad och hur det kostnadsförslag du godkände såg ut.

• Like

Det brukar vara så att man lämnar in en klocka och får en rekommendation av vad som borde göras. Som kund kan man därefter välja om exempelvis inlägget ska bytas.
Man accepterar därefter förslaget och service sker enligt den överenskommelsen. Glas kan behöva bytas för att säkerställa täthet men inlägg och polering bör ju givetvis vara valfritt.

Så då undrar man ju givetvis vart den varit inlämnad och hur det kostnadsförslag du godkände såg ut.
Exakt vad @yonsson säger. Fick du ett service-/kostnadsförslag eller hur gick det till? Det låter oerhört märkligt att du lämnar in en klocka och sen går ADn (för det var det väl?) bara loss.

• Like
Jag gick dit och talade om att den gick alldeles för fort, de sa att den ska in till Omega och det kostar nio tusen.
Jag tänkte inte så mycket på det utan lämnade in den. Så här i efterhand kan jag tänka att jag borde kollat mer. De som jag lämnade den till är bra och jag vill inte namnge dem här. Jag har inte tagit upp mitt missnöje med dem och inser att jag kunde gjort bättre research så jag klandrar inte dem utan försöker skaffa info inför nästa gång istället.

Du kommer serva din klocka vart 5-7e år. Kontakten med urmakaren under den veckan kanske inte ska bestämma vilken klocka du köper.
Det är självklart inte avgörande, men jag tycker det har stor betydelse. Det är en helhetsbild med smidighet, kostnad o.s.v. som till slut har ganska stor betydelse för hur livet med klockan är.

Det är självklart inte avgörande, men jag tycker det har stor betydelse. Det är en helhetsbild med smidighet, kostnad o.s.v. som till slut har ganska stor betydelse för hur livet med klockan är.
Det är bättre att hitta en bra verkstad, det finns flera bra Omegacenter i Sverige. Det du upplevt har inte att göra med märket på klockan utan är en miss hos den butik som skickade vidare klockan.

Jag föreslår att du är tydlig med vad du vill och inte vill göra när du är i kontakt med urmakare. Dessutom ska man inte dra sig för att ställa frågor för att skapa tydlighet, oavsett hur triviala de kan tyckas vara. Ett förslag är att följa upp med mail - då har du det ni avtalat i skrift att hänvisa till. Skulle väl säga att det är standard av etablerade handlare/service-ställen att få ett åtagande- och kostnadsförslag (via mail) att ta ställning till.

Vad har du för erfarenheter av Jälmers Ur när det kommer till Daniel som urmakare och service av en klocka?
Har köpt 2 klockor av Daniel så kan verkligen intyga att han är kunnig och otroligt trevlig :) Sedan så servade jag min gamla Omega seamaster där 2014. Och blev verkligen nöjd med bemötandet samt utförandet. Klockan gick ca -30sec varje dag. Och efter servicen var den som ny :)
Har du andra erfarenheter?

Har köpt 2 klockor av Daniel så kan verkligen intyga att han är kunnig och otroligt trevlig :) Sedan så servade jag min gamla Omega seamaster där 2014. Och blev verkligen nöjd med bemötandet samt utförandet. Klockan gick ca -30sec varje dag. Och efter servicen var den som ny :)
Har du andra erfarenheter?
Jag har inga erfarenheter alls av Jälmers. Var bara intresserad av dina erfarenheter utefter det jag citerade. Tack!

Kan också varmt rekomendera Klockmaster Globen. Trevligt bemötande och kunnig urmakare är min erfarenhet.

• Like
Vet du om de fortfarande har full tilldelning av reservdelar nu när de inte längre är återförsäljare?
Tror deras verkstad har högre poäng hos Swatch Group än Swatch Groups egna servicecenter i STHLM, så det vore väldigt förvånande om inte Globen kan få tag på reservdelar.

Att vara återförsäljare och att vara service-center har ingen som helst koppling. Behörigheten hos servicecentret har att göra med urmakarkompetens och verktyg, det har inget att göra med vad man säljer för märken. Man kan sälja enbart DW och samtidigt ha världens bästa servicecenter för Omega.

What he said ^^
KM Globen är bäst ingen protest, även på Omega. Globen är bara inte tillräckligt fancy som köpcenter.
Swatch skickar dit klockor.

Vill bara tacka för tipset Klockmäster Globen. Har visserligen inte hämtat ut klockan, men bemötandet vid inlämning var precis det jag önskar mig.

Tillbaka
Topp