HYDROBOMBAX
Breitling
Vill börja med att göra klart och tydligt att jag inte vill påstå att något alls har gått fel här, men jag har aldrig haft en klocka inne på service tidigare och är därför osäker och vill dubbelkolla så att jag inte retar upp en urmakare i onödan eller orsakar några onödiga missförstånd.
Klockan det gäller är en Oysterquartz 17000 som började tappa tid kraftigt en dag och la av helt dagen därpå. Batteritorsk, tänkte jag och gick till en välrenommerad urmakare för att åtgärda det hela. De ringde upp någon dag senare och sa att den inte var tät och att en täthetsservice samt rengöring av länken borde göras. Inga konstigheter, kör i vind! Men när jag hämtade ut den med ny krona, nya packningar och en finfin länk tappade den väldigt mycket tid, typ en kvart per dygn, så jag gick tillbaka och fick i dag ett kostnadsförslag per mejl. I mejlet stod att polering ingår i service samt ett gäng reservdelar enligt följande: kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel, bandstift samt ev löpverkshjul, fjäderhus och hake.
Och det är här mina kunskaper brister! kronhalsen och packningarna byttes som jag förstod det vid täthetsservicen, och de flesta av de andra delarna återfinns väl inte i ett kvartsverk? I det bifogade kostnadsförslaget står endast Service 5 500 samt Byte av glas 2100 (vilket också framgår som valfritt eftersom det rör sig om små nagg i kanten), med kommentaren ”Klockan är i behov av service, olja i verket är torr.”.
Köpet helt och hållet servicebehovet, men det jag undrar är om de inte borde upptäckt detta vid den första täthetsservicen och batteribytet och meddelat det då. Det känns som att jag betalat för en halv service och nu behöver göra en hel där den första halvan upprepas. Eller så är jag ute och cyklar här, och då pungar jag helt enkelt upp!
Klockan det gäller är en Oysterquartz 17000 som började tappa tid kraftigt en dag och la av helt dagen därpå. Batteritorsk, tänkte jag och gick till en välrenommerad urmakare för att åtgärda det hela. De ringde upp någon dag senare och sa att den inte var tät och att en täthetsservice samt rengöring av länken borde göras. Inga konstigheter, kör i vind! Men när jag hämtade ut den med ny krona, nya packningar och en finfin länk tappade den väldigt mycket tid, typ en kvart per dygn, så jag gick tillbaka och fick i dag ett kostnadsförslag per mejl. I mejlet stod att polering ingår i service samt ett gäng reservdelar enligt följande: kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel, bandstift samt ev löpverkshjul, fjäderhus och hake.
Och det är här mina kunskaper brister! kronhalsen och packningarna byttes som jag förstod det vid täthetsservicen, och de flesta av de andra delarna återfinns väl inte i ett kvartsverk? I det bifogade kostnadsförslaget står endast Service 5 500 samt Byte av glas 2100 (vilket också framgår som valfritt eftersom det rör sig om små nagg i kanten), med kommentaren ”Klockan är i behov av service, olja i verket är torr.”.
Köpet helt och hållet servicebehovet, men det jag undrar är om de inte borde upptäckt detta vid den första täthetsservicen och batteribytet och meddelat det då. Det känns som att jag betalat för en halv service och nu behöver göra en hel där den första halvan upprepas. Eller så är jag ute och cyklar här, och då pungar jag helt enkelt upp!