• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicefråga Oysterquartz

HYDROBOMBAX

Breitling
Vill börja med att göra klart och tydligt att jag inte vill påstå att något alls har gått fel här, men jag har aldrig haft en klocka inne på service tidigare och är därför osäker och vill dubbelkolla så att jag inte retar upp en urmakare i onödan eller orsakar några onödiga missförstånd.

Klockan det gäller är en Oysterquartz 17000 som började tappa tid kraftigt en dag och la av helt dagen därpå. Batteritorsk, tänkte jag och gick till en välrenommerad urmakare för att åtgärda det hela. De ringde upp någon dag senare och sa att den inte var tät och att en täthetsservice samt rengöring av länken borde göras. Inga konstigheter, kör i vind! Men när jag hämtade ut den med ny krona, nya packningar och en finfin länk tappade den väldigt mycket tid, typ en kvart per dygn, så jag gick tillbaka och fick i dag ett kostnadsförslag per mejl. I mejlet stod att polering ingår i service samt ett gäng reservdelar enligt följande: kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel, bandstift samt ev löpverkshjul, fjäderhus och hake.

Och det är här mina kunskaper brister! kronhalsen och packningarna byttes som jag förstod det vid täthetsservicen, och de flesta av de andra delarna återfinns väl inte i ett kvartsverk? I det bifogade kostnadsförslaget står endast Service 5 500 samt Byte av glas 2100 (vilket också framgår som valfritt eftersom det rör sig om små nagg i kanten), med kommentaren ”Klockan är i behov av service, olja i verket är torr.”.

Köpet helt och hållet servicebehovet, men det jag undrar är om de inte borde upptäckt detta vid den första täthetsservicen och batteribytet och meddelat det då. Det känns som att jag betalat för en halv service och nu behöver göra en hel där den första halvan upprepas. Eller så är jag ute och cyklar här, och då pungar jag helt enkelt upp!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du ska ju inte behöva betala för samma sak två gånger, gissar att de la med packningar som en standardgrej. Att ett urverk, varesig det är kvarts eller mekaniskt behöver nya oljor och byte av slitdelar i urverket är inget konstigt.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Du ska ju inte behöva betala för samma sak två gånger, gissar att de la med packningar som en standardgrej. Att ett urverk, varesig det är kvarts eller mekaniskt behöver nya oljor och byte av slitdelar i urverket är inget konstigt.
Att fjäder och rotoraxel ska bytas låter ju som rent bedrägeri då det inte finns i det verket.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Hehe, sant, missade det. :)
Men rengöring, olja och eventuellt några nya urverksdelar kan ju behövas på en riktigt gammal kvartsare.
Japp, det är nog helt i sin ordning men jag skulle mot bakgrund av slarvet inte lita att urmakaren varit alltför noggrann i sin diagnos utan kanske tom klantat sig vid sin första insats och försöker få betalt för att fixa det nu.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Så du gick till din urmakare för att klockan hade stannat p.g.a att du tappat den i golvet. Meddelade du detta till din urmakare när du lämnade in den?

Han försökte åtgärda den och i ren normal praxis så byttes packningar och sedan trycktest.

Men efter detta så fortsätter den tappa, Och på det vill han då pracka på dig en service (vilket är vad du lämnade in den för första gången såvida du talade om att du tappade den i golvet), samt en täthetsservice han nyss gjorde och på det byta delar som inte existerar.

Så stora frågan är, klargjorde du för honom att du hade tappat den i golvet och således började den gå dåligt och sedan stanna? Var urmakare medveten om detta?
Är svaret ja, då bör du inte betala en spänn till. Han ska fixa den åt dig kostnadsfritt.

Gick du dock in och sa att han skulle byta batteri utan att meddela vad som har hänt, då får du nog serva den igen. Men täthetsservice ska inte behöva göras samt utbyte av delar som inte finns.
Och polering och byte av glas kan du skippa om du inte själv känner att det behövs.
 

HYDROBOMBAX

Breitling
Jag tror verkligen inte att det är ett försök till bedrägeri, tolkade det snarare som att "vid en standardservice på vilken klocka som helst är det dessa delar som ingår", men det känns ju ovidkommande i just detta fall. Det stod alltså skrivet i mejlet, sedan i det bifogade kostnadsförslaget stod det övriga om att oljorna var torra.

BadkarsPiraten, jag vet inte om du läste lite för snabbt eller läste in något eget, men jag har inte alls tappat den i golvet. Plötsligt gick den bara skitdåligt, och dagen därpå la den av helt och hållet. Det var också så jag la fram det och bad att få byta batteri. Jag bad aldrig om någon service utan de ringde själva upp och rekommenderade en täthetsservice samt rengöring av länken, vilket jag nappade på. Att den behöver servas är jag helt med på och tänker såklart pröjsa för, men det jag funderade på är om det är rimligt att säga "varför sa ni inte det förut eftersom täthetsservicen ingår i den här servicen"? och argumentera för att den kostnaden eventuellt borde dras av.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tror verkligen inte att det är ett försök till bedrägeri, tolkade det snarare som att "vid en standardservice på vilken klocka som helst är det dessa delar som ingår", men det känns ju ovidkommande i just detta fall. Det stod alltså skrivet i mejlet, sedan i det bifogade kostnadsförslaget stod det övriga om att oljorna var torra.

BadkarsPiraten, jag vet inte om du läste lite för snabbt eller läste in något eget, men jag har inte alls tappat den i golvet. Plötsligt gick den bara skitdåligt, och dagen därpå la den av helt och hållet. Det var också så jag la fram det och bad att få byta batteri. Jag bad aldrig om någon service utan de ringde själva upp och rekommenderade en täthetsservice samt rengöring av länken, vilket jag nappade på. Att den behöver servas är jag helt med på och tänker såklart pröjsa för, men det jag funderade på är om det är rimligt att säga "varför sa ni inte det förut eftersom täthetsservicen ingår i den här servicen"? och argumentera för att den kostnaden eventuellt borde dras av.
Läste igen och mycket riktigt så läste jag nog för fort, fick "tappa tid" till "tappa i golvet" :D
Ignorera mig.
 

HYDROBOMBAX

Breitling
Hallå igen! Har haft mejlkontakt med urmakaren då jag inte hann ringa innan stängningstid. Jag väljer att ställa frågorna här till er då jag helt enkelt känner mig för okunnig, och det är svårt att föra en helt opartisk diskussion med någon som sitter inne på all fakta när det är pengar inblandade.

Hur som helst, jag förklarade att jag inte riktigt förstod och att jag menade att det kändes onödigt att upprepa täthetsservicen. Deras svar är att de kan dra av 1 600 kronor på servicekostnaden om jag inte vill att klockan poleras. Ska den poleras måste hela klockan tas isär och då måste de byta packningar igen och då kan de inte dra av något på priset.

Här kommer fråga 1: Måste de inte montera isäg hela klockan för att genomföra själva servicen? Problemet är ju att jag inte vet riktigt vad som menas med service, förutom att oljorna var torra och att det ska rättas till. Och så en parentesfråga till det, måste man verkligen byta packningar igen efter två veckor?

Sedan till fråga 2, vilket kanske är kärnan i det hela: När jag klampade in och bad om ett batteribyte bad jag varken om mer eller mindre, utöver att jag i förbifarten sa "om ni inte ser något annat som ser galet ut" eller liknande, och det kanske var ett misstag att inte bara direkt säga "något är fel, ge mig ett kostnadsförslag". Expediten meddelade i alla fall att batteribyte skulle kosta 350 kronor, perfekt. Sedan ringde de alltså och meddelade att den inte var tät, det plus rengöring av länk skulle kosta 1 600 kronor till. Det jag antar att jag undrar är om det i den avgift de tar för batteribytet bör ingå att de kollar att klockan går som den ska? Det verkar ju ha ingått någon form av trycktest i alla fall.

Med reservation för att jag kan vara ute och cykla och bara är en snålröv, men jag tycker att kommunikationen har varit lite knapphändig och skämmer hellre ut mig på ett forum än betalar för mycket för något. Allt gott, och tackar för alla inspel!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Ska den poleras så plockar de ur glaset, packningen som tätar där brukar man då byta. Om de inte polerar så behöver de inte byta packningar.

2: Vid service plockar man isär och rengör delarna i urverket, därefter byter man ut skadade delar, oljar och monterar urverket. Det som kostar mest är tiden det tar att utföra arbetet.
3: Man kan tycka att de borde testat den efter batteribytet.

3900kr vilket jag uppfattar priset till låter rimligt.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Verkar lite luddigt från deras sida, blir lite nyfiken på vart du vänt dig :). Skippa poleringen om den inte är i absolut behov så du inte går miste om dom rätta fasningarna.. hade inte lämnat den åt vem som helst med andra ord.
 
Topp