• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicefråga Rolex 1675

Diogenes

Silver
Hej vänner!

Jag har en Rolex 1675 som är i behov av service men vill en gång för alla reda ut mina huvudbry gällande var jag bör lämna in den? Det finns gott om skräckexempel där halva klockan bytts ut mot ”nya” delar - både hos AD och nere hos Rolex. Sedan finns det skräckexemplen där klockan lämnats till någon som ”tror” sig kunna fixa en service, men egentligen inte haft en aning om vad de gjort.

Till min fråga: Vem skall man vända sig till för en service av en 1675, där man tar hänsyn till att det är vintage och samtidigt är skickliga urmakare? (Inte för att det utesluter varandra, men ni förstår säkert vad jag menar). Är det Rob Engström som gäller?

Stort tack på förhand!

Har servar en 1675a på @Nymans Ur 1851
Funkade grymt! Du får ett kostnadsförslag där byte av massa delar (typ länk och insert) är specat men du kommer inte få en ny länk om du inte betalar för det så bara att tacka nej ;) Jag sade att kronan ej fick bytas då det annars görs för att garantera täthet. Bra att vara tydlig med det men då får du inte heller täthetsgatanti.

Var bara tydlig med att du inte vill byta några synliga delar så kan nog både Rob och Nymans vara behjälpliga.

Iom det är en 1675 så kan de absolut få den tät igen om de byter glas, krona (ev kronhals) och packningar. Ingen av de delarna spelar någon roll på en gammal GMT så om du vill ha den tät så borde det vara möjligt. Lär dock kosta lite extra men beror ju givetvis på hur du vill ha din klocka.

Se bara till att ni har en kommunikation för vad de vill byta så blir det ingen överraskning när du sedan hämtar klockan.

Har vänner som bett om kostnadsförslag på service av äldre sub där man enligt uppgift, kan inte verifiera det själv, vägrat serva om man inte får byta glas etc. för att just kunna garantera täthet med hänvisning till att man 'inte får serva på det viset för Rolex'.

Låter märkligt tycker jag - vill jag serva utan att bry mig om täthet för att kunna behålla gammalt glas etc. så borde det ju vara upp till mig som kund?

Har någon faktiskt erfarenhet sen nyligen hur det fungerar hos AD i Stockholm?

Har vänner som bett om kostnadsförslag på service av äldre sub där man enligt uppgift, kan inte verifiera det själv, vägrat serva om man inte får byta glas etc. för att just kunna garantera täthet med hänvisning till att man 'inte får serva på det viset för Rolex'.

Låter märkligt tycker jag - vill jag serva utan att bry mig om täthet för att kunna behålla gammalt glas etc. så borde det ju vara upp till mig som kund?

Har någon faktiskt erfarenhet sen nyligen hur det fungerar hos AD i Stockholm?
Gå in och prata med urmakaren själv så tror jag inte att det är några problem. Det har fungerat för mig fler gånger än en.

Jag uppskattar verkligen era råd och erfarenheter. Det är just att behålla äldre delar som jag bryr mig om. Tätheten är inte särskilt viktig för att hålla för bad eftersom jag aldrig använder klockan i närheten av vatten.

Tillbaka
Topp