• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serviceinterval på Panerai med manuellt ur - påverkas det i er mening av mängden anvädning?

Kul med en skön samling experter på Panerai!

Jag är mer imponerad och framförallt intresserad av historien och utseendent än kunning på innehållet i klockorna så jag hoppas på lite input från någon bättre påläst.

Är helt införstådd med att oljor, packningar osv behöver bytas efter en tid oavsett användning men senast jag hade min 311 inne på service byttes ett par delar i urverket (någon fjäder och kugge i uppvridningen). Är det vanligt vid ett "rutinservice tillfälle" att den typen av delar byts eller är det något som i hög grad påverkas av hur mycket klockan används och således skruvas upp.

Min kvalificerade gissning är att jag använder den klart mer sporadiskt än tidigare ägare men då det börjar närmare sig "tid för service" igen funderar jag på vad som kan vara rimligt att förvänta sig.

Tack för input
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har dålig koll på hur andra ur beter sig, för det enda andra jag servat utöver Panerai är några affordable Chris Ward-klockor. Med det sagt så har det hänt några av service-gångerna att delar har behövts bytas. Så, jag gissar att det är "vanligt", men jag har inte använt dessa klockor galet mycket eller på något galet sätt heller. I don't really know, helt enkelt, men har samma upplevelse som du då.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Uppdragsfjädern byts väl i princip alltid vid service av manuella verk?!
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bara servat manuella klockor eller vintage klockor innan, inga av mina automatiska eller manuella paneraier har varit inne på service än.

spontant att byta ut delar i en service känns ju totalt rimligt, vissa slits mer än andra.
 
Bara servat manuella klockor eller vintage klockor innan, inga av mina automatiska eller manuella paneraier har varit inne på service än.

spontant att byta ut delar i en service känns ju totalt rimligt, vissa slits mer än andra.
Visst är det så, tänker mer på om det är något man ska förvänta sig baserat på serviceintervallet (tid) eller om det är användandet som är avgörande.

låt oss säga att man hypotetiskt inte dra upp verket en enda gång mellan 2 servicar, kommer man ändå bli rekommenderad att byta ut samma delar som hade varit troligt om klockan användes varje dag.

kanske har rört till det, det jag funderade på var helt enkelt om den kostnad som kommer med en service (antagligen applicerbart på alla märken) bör vara olika beroende på hur mycket klockan använts. Kan man räkna med att urets kondition faktiskt utvärderas mer än baserat på tid.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Visst är det så, tänker mer på om det är något man ska förvänta sig baserat på serviceintervallet (tid) eller om det är användandet som är avgörande.

låt oss säga att man hypotetiskt inte dra upp verket en enda gång mellan 2 servicar, kommer man ändå bli rekommenderad att byta ut samma delar som hade varit troligt om klockan användes varje dag.

kanske har rört till det, det jag funderade på var helt enkelt om den kostnad som kommer med en service (antagligen applicerbart på alla märken) bör vara olika beroende på hur mycket klockan använts. Kan man räkna med att urets kondition faktiskt utvärderas mer än baserat på tid.

En stillastående klocka får ju mycket problem iochmed oljorna som torkar.

Spontant säger jag använd på, eller skit it. Servicen kommer oavsätt.
 
Topp