• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnad på PP

Zed

Swissera
Professional Dealer
Bygger stillsamt upp ett begär efter en Aquanaut 5167 och undrar lite över servicekostnaderna för en sådan. Är det motsvarande AP RO som jag hört ligger på ca. 7500 eller är det högre eller till och med lägre? Har förstått att samma verk sitter i Nautilus.

Kommentarer i övrigt på Aquanaut och verket? Kan man bära en sådan överallt? Är den robust? Min största invändning mot RO är vattentätheten på 5 ATM.

Vad finns det för övriga Aquanaut? Har sett att det finns en uppsjö av olika modeller. Kanske någon som har en på forumet?
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Hmm, har ett svagt minne av att servicepriserna började runt 9-10k.. Är några månader sen som jag också var på hugget och var då och provade en 5167. Blev tyvärr inget köp då, men grym klocka, gillart!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Royal Oak Jumbo (varianten som är tunnare och utan sekundvisade), PP Nautilus under de första åren samt Vacheron Constantin 222 (numera Overseas) har (/hade - med tanke på PPn som bytte verk till inhouse) mer eller mindre samma verk som är baserat på Jaeger le Coultre utvecklade Cal. 920.

Jag har en Jumbo som behövde service och vände mig till Nymans. Den "enklare" RO 15300 tar dom 7900 kr. Jumbon servar de inte själva utan skickar den till AP i Schweiz. Uppskattat pris jag fick var 15000...
Jag vände mig i stället till en mycket duktig urmakare som gjorde en mycket bra genomgång och service för en bråkdel :D
Jag fick tillbaka den för bara två veckor sedan och ler varje gång jag tittar på den!

Intressant länk om verket;
http://people.timezone.com/library/horo ... 0396906210

Och om Nautilusen och RO;
http://www.fratellowatches.com/patek-ph ... royal-oak/
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för info. Ska läsa lite till i ämnet tror jag. Det börjar ofta med ett litet frö som sedan byggs upp till abstinens.

Rozzy: Badade du med din RO? Hur tål den vatten egentligen? Har hört att AP redovisar i underkant när det gäller vattentätheten?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Zed skrev:
Tack för info. Ska läsa lite till i ämnet tror jag. Det börjar ofta med ett litet frö som sedan byggs upp till abstinens.

Rozzy: Badade du med din RO? Hur tål den vatten egentligen? Har hört att AP redovisar i underkant när det gäller vattentätheten?

ROn är ju en sportklocka som skall tåla lite, typ något stänk från Medelhavet när du seglarr fram i din stora Yatch eller om någon bordsgranne får för sig att spruta champagne på kvällen...
Skämt o sido, den är testad ner till 5 atm/50 meter och klarade det utan tvekan. Så visst går det att bada med den om man känner för det och vågar. Det som får mig att tveka är väl olustkänslan att doppa den då den inte har skruvad krona, men det spelar ju igentligen inte så stor roll konstruktionen. Men ändå.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Samma med 15300:n Den har dock skruvad krona men o andra sidan så har den glasbaksida. Den är godkänd och testad till 50m. Oavsett vad de säger så skulle jag inte bada med den med tanke på bakstycket.

2-28.jpg
 
Topp