• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnad Rolex explorer 14270

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
God skärtorsdag kära klockdårar!

Lämnade in min explorer på gång/trycktest idag på bergströms och passade på att fråga vad de tar för en service om det blir aktuellt. 6500 spänn fick jag till svar, vilket jag tyckte var lite väl i överkant. Så är det jag som är naiv eller är det vad en service ligger på?
Vet att Jarl Sandin tar 4500 för att serva en speedy och då är ju det ändå en kronograf.

Ni som servat Rolex, vad brukar en service kosta hos olika AD?
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Dr Watch tog 3 lappar för en service av min 14060M. De bytte ett par drev också. Tyckte priset var rätt OK i sammanhanget

edit: Ok, nu är DrWatch ingen AD men pris-infon är väl ändå intressant resonerar jag
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Med tanke på att Bergströms tar 500 spänn för att ta bort en länkbit låter inte 6500 så orimligt... Skämt åsido, jag är faktiskt osäker på hur servicekostnaderna ser ut hos AD. Många här borde ju kunna svara på vad Rob.E tar som en jämförelse. Jälmers i Borås (som förvisso inte är AD) tar ju runt 3-4k för en normal Rolexservice även om priset är väldigt olika beroende på vad som behöver bytas osv också.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Den dagen service blir aktuellt för min del så blir det Rob E. Deras urmakare kan man verkligen lita på.

Dom verkar dessutom ligga bra i pris.
 

Norra

Panerai
Service för Rolex hos Nymans.PNG


edit: Nymans ur :)
edit 2: de servar Rolex hemma (tror jag) med Rolexinriktade urmakare.
 

jabla

Sarlacc
En Rolexservice kostar 5600:_ hos vår AD i Helsingborg.

Kanske skall fyrtydliga att polering ingår i priset, lyckades pruta bort 1000:- när jag inte ville ha min GMT polerad men det kanske beror på att jag är känd kund sedan tidigare.
Nu väntar jag bara på att den skal bli färdig, de tar 8 veckor just nu eftersom de har väldigt mycket att göra.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kanske skall fyrtydliga att polering ingår i priset, lyckades pruta bort 1000:- när jag inte ville ha min GMT polerad men det kanske beror på att jag är känd kund sedan tidigare.
Nu väntar jag bara på att den skal bli färdig, de tar 8 veckor just nu eftersom de har väldigt mycket att göra.


så 5600 är inkl. polering. I ditt fall hamnade det på 4600 eftersom du är du och inte ni med urmakaren? :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Min 114270 servades hos Rob E. december i 2012.

4400 kr i grundkostnad plus kostnader för delar såsom krona, kronhals, rotoraxel m.m. Slutade på 5350 kr. Polering valdes bort men vet inte om det gavs rabatt för det.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Rob svarade på det i en annan tråd, ska se om jag kan hotta den. Enligt Rolex SKA deras klockor poleras vid service, sen försökte Rob möta kundens önskemål i så hög utsträckning som möjligt.

Edit:
Enligt Rolex riktlinjer så skall polering ingå i en komplett service. Givetvis som Rolex AD följer vi deras krav i högsta möjliga mån.
Dock, I takt med att intresset för vintage ur ökat samt värdet på dessa så har vi vid få tillfällen gjort avsteg och gått på kundens önskan om att utelämna polering.
Själva poleringen är inte det som är mest tidsödande. Nästan alla steg måste ju göras iallafall vid en helservice, därav att det ingår i service eller tvärtom utelämnas. Men naturligt att det finns åsikter om detta. Skamligt, seriöst eller oseriöst är upp till var och en att tycka precis som vi/Rolex har rätt att sätta sina riktlinjer, priser etc.

Trevlig helg på er!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Rätt ska vara rätt.
Var precis hos bergströms och fick kostnadsförslag efter de kontrollerat klockan. 5800 kr inkl diverse delar och polering. Vilket känns som ett ok pris i sammanhanget.

Nu inleds dessvärre veckorna av saknad och längtan :(
 

Belic

Cartier
5300:- på Rob Engström för min Rolex 16570.


Fick tillbaka min klocka från Rob.E nu. När jag lämnade in den fick jag veta att det skulle ta 6-8veckor men antagligen mindre.

Tyvärr tog det längre än så och jag fick hämta ut den vecka 10. Fick ett väldigt stelt bemötande "5300 enligt överenskommelse". Kändes kanske inte superkul då jag haft bra erfarenheter från den andra säljaren som jobbar där.

Extra tråkigt var att jag kunde gått till Nymans och betalat 4600 och bara behövt vänta 3-4 veckor.

Ingen big deal men kändes lite tråkigt då alltid blivit bra bemött tidigare och det var också därför jag valde att lämna in på Rob trots att det skulle kosta några hundra extra. Klockan blev i alla fall väldigt vacker när den kom hem.
 
Topp