• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicetider och tillgång till reservdelar hos AD - dina erfarenheter?

JL72

Omega
Min Rolex GMT Master II (16713) är på service, och den har dessvärre befunnit sig där i tio veckor imorgon. Enligt utsago från den AD jag lämnade in den hos skulle servicen ta 7-8 veckor i anspråk (med förbehåll från urmakaren att tiden kunde bli längre). Förutom själva servicen ska visare (no lume) och glas (chipped) bytas. Har inte hört något från denna AD sedan jag lämnade in klockan, och när jag idag själv ringde fick jag veta att klockan genomgår kontroll, och att visarna restnoterats.

Denna historia ger upphov till ett påstående och två frågor:
- Jag hade sannolikt varit nöjd om jag bara fått veta, gärna innan de åtta veckorna passerat, att visarna är restnoterade och att servicen därigenom riskerar att dra ut på tiden.
- Är verkligen visarna till en 16713 så svåra att få tag på att tio veckors leveranstid inte räcker för en AD?
- Hur lång tid tog din Rolex-service hos AD?

/Johan
 

Randel

Cartier
Jag servade en Rolex 1675 hos Bergströms i Malmö för snart två år sedan. Vanlig service plus byte av rotor, glas och ett par andra delar. De gav mig ett estimat på 6 veckor, och jag fick tillbaka den efter drygt 4. Jag tycker fortfarande är att det är en bedrövlig väntetid (fast jag har inget att jämföra med), även om fördelen var att det tog kortare tid än beräknat.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
10 veckor är i min värld bedrövligt. Aldrig tagit mer än 5v. för mig.

Edit: men allt beror på klocka och i ditt fall - ja då är det bedrövligt.
 

JL72

Omega
Ja, tio veckor känns onekligen som mycket lång tid. Hoppas nu på ett strålande serviceresultat som kanske väger upp :dead:
 

svesam

Rolex
mitt trackrecord hittills:

Corum - 10 veckor (byte enstaka del)
Breitling - 5 veckor (nytt verk, glas, bezel, tryckttest, polering o nytt band)

/Daniel
 

Sond

Patek
5-10 veckor för Rolex. 7 veckor för JLC(semesterperiod) och 4 veckor för Omega. Allt hos AD i Stockholm. Tycker allt över 5 veckor är tråkigt och dåligt.
 

Belic

Cartier
10v för min 16570 hos Rob E. Inga samtal under tiden och heller inget ursäktande vid betalning. Sagt tid var 6-8v men antagligen mindre.
 

fc2

Rolex
Mitt rekord är sisådär 6 månader men sedan skickades klockan fram och tillbaka till urmakaren på grund av att märkets reservavdelning i Schweiz skickade trasiga reservdelar. Om en service tar 2 månader eller 4 spelar inte så stor roll för mig men jag kan verkligen förstå de som irriterar sig. Jag är mer less på Omega och andra märkens ovilja att leverera delar till äldre modeller, såsom tex till Omega cal. 321. Sedan har jag svårt att förstå att vissa delar inte nytillverkas, såsom vissa visare och tavlor. Dessa märken har tillverkat klockor i 200 år+ och då ska man kunna tillverka en mindre serie tavlor utan att aktieägarna ska skrämmas iväg.
 

Rikard

Omega
3-4 Veckor är det under optimala förhållanden hos oss (Nymans) iaf. Fast om delar måste beställas så kan det givetvis ta längre tid. Semestertider under sommaren så kan det ta mellan 5-6 veckor.
Fast Rolex går snabbt om man jämför med andra märken. Skickade ner en till Jaeger för ett tag sen för KF, de ville ha 2 år på sig att fixa :wtf:

MVH
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
3-4 Veckor är det under optimala förhållanden hos oss (Nymans) iaf. Fast om delar måste beställas så kan det givetvis ta längre tid. Semestertider under sommaren så kan det ta mellan 5-6 veckor.
Fast Rolex går snabbt om man jämför med andra märken. Skickade ner en till Jaeger för ett tag sen för KF, de ville ha 2 år på sig att fixa :wtf:

MVH
Haha ja 4 veckor var vad de sa till mig på krons när jag lämnade in min SS Chronolink på service. De sa även att det kunde gå något snabbare det har nu gått tre veckor. Och jävlar vad snabb man är på att kolla telefonen vid sms just nu.
 

TicTack

Cartier
3-4 Veckor är det under optimala förhållanden hos oss (Nymans) iaf. Fast om delar måste beställas så kan det givetvis ta längre tid. Semestertider under sommaren så kan det ta mellan 5-6 veckor.
Fast Rolex går snabbt om man jämför med andra märken. Skickade ner en till Jaeger för ett tag sen för KF, de ville ha 2 år på sig att fixa :wtf:

MVH

2 år? Då måste det handla om något som få urmakare gör (och de inte vill lära upp nya för) + lång väntetid?
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Jag vill serva min DD. Jag vill inte vara utan min DD i 8 veckor. :mad: får väl se om det blir till vintern...
Du kan även lämna till fristående urmakare. Min erfarenhet av det är god, och det har gått på ca 2-4 veckor. Min urmakare är en klippa, och det finns säkert fler!
 

JL72

Omega
Intressant att höra. Min slutsats är dels att tio veckor förefaller vara i överkant, och dels att inte heller en AD/Rolex har visare ens till "nyare" klockor(E-serie) på lager. Det senare känns både märkligt och potentiellt bekymmersamt för framtiden.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Eller har använt aftermarket delar.
Nej, original. Misstänker att det finns en viss töjmån när det gäller villkoren för vilka som får tillgång och inte. Kan dock inte redogöra för vilka avtal och förutsättningar min urmakare har. Är bara glad att det brukar gå att lösa!
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Nej, original. Misstänker att det finns en viss töjmån när det gäller villkoren för vilka som får tillgång och inte. Kan dock inte redogöra för vilka avtal och förutsättningar min urmakare har. Är bara glad att det brukar gå att lösa!

Finns ingen töjmån från Rolex sida, är en AD som förser dem med delar...
 

fc2

Rolex
3-4 Veckor är det under optimala förhållanden hos oss (Nymans) iaf. Fast om delar måste beställas så kan det givetvis ta längre tid. Semestertider under sommaren så kan det ta mellan 5-6 veckor.
Fast Rolex går snabbt om man jämför med andra märken. Skickade ner en till Jaeger för ett tag sen för KF, de ville ha 2 år på sig att fixa :wtf:

MVH

2 år måste vara ett form av rekord. 1.5 år är max jag hört, det var från PP, dock skulle de ha 150k för den servicen...
 
Topp