• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicetråd - Hublot Big Bang

Fick hem glas till tavelsidan igår. Safirglas precis som det som satt i. Dock 0,1mm tunnare. Men det tror jag inte ens man märker. Tryckt det på plats idag. Så nu kan jag gå vidare med montering av alla miljarder boettdelar. Även beställt nytt armband via Jarl Sandin.

IMG_9982.jpeg
IMG_9983.jpeg
IMG_9984.jpeg

Fick hem glas till tavelsidan igår. Safirglas precis som det som satt i. Dock 0,1mm tunnare. Men det tror jag inte ens man märker. Tryckt det på plats idag. Så nu kan jag gå vidare med montering av alla miljarder boettdelar. Även beställt nytt armband via Jarl Sandin.

IMG_9982.jpeg
IMG_9983.jpeg
IMG_9984.jpeg
Körde du på med eller utan alligator?

@JoakimS , Bruuh så roligt/nyttigt/informativt att läsa och följa!!! Du borde ha din egen sektion här på forumet!!! Jag har lärt mig mycket av din inlägg, kommer du till västkusten så är en helkväll på mig ❤️💯✅
Så roligt att höra! Jag verkar ju på västkusten 😉 men jag har fått så mycket av forumet och medlemmarna här. Hade aldrig varit där jag är idag utan KS så det är bara kul att kunna dela med mig lite längs vägen.

Fick monterat ihop boetten lite grann. Inväntar att bandet ska komma nu innan spänne och resten åker på.
IMG_0012.jpeg
IMG_0013.jpeg

Har tidigare åkt på att jag beställt glas och packningar och så visar det sig vara antingen 0,1mm för litet eller för stort så jag gillar att beställa ordentligt överflöd och hellre lagerhålla lite för framtiden. Detta kom idag så borde hitta rätt glas för baklocket nu 😆 har nog både mineral och safirglas som ska passa. Ska man sätta i mineralglas som är original, eller uppgradera till safirglas?
IMG_0014.jpeg

Fick monterat ihop boetten lite grann. Inväntar att bandet ska komma nu innan spänne och resten åker på.
IMG_0012.jpeg
IMG_0013.jpeg

Har tidigare åkt på att jag beställt glas och packningar och så visar det sig vara antingen 0,1mm för litet eller för stort så jag gillar att beställa ordentligt överflöd och hellre lagerhålla lite för framtiden. Detta kom idag så borde hitta rätt glas för baklocket nu 😆 har nog både mineral och safirglas som ska passa. Ska man sätta i mineralglas som är original, eller uppgradera till safirglas?
IMG_0014.jpeg
Skulle sätta mineralglas. Glaset är ju ganska skyddat när den sitter på armen så ingen teknisk vits med att ha ett reptåligare glas på insidan. Är min take på det iallafall 😊

Börjar närma oss slutet av den här tråden. Idag satte jag i glaset i baklocket på samma sätt som på framsidan. Sen gick jag vidare med att sätta på tavla och visare på verket. För att få datum att slå över vid midnatt ställer jag tiden innan visarna sätts på. Skruvar kronan tills datumet precis slår över och sätter då på visarna precis på midnatt.

IMG_0018.jpeg
IMG_0019.jpeg
IMG_0021.jpeg

Sen lägger vi urverket i boetten och på med verkringen och verkhållarskruvar.
IMG_0022.jpeg
IMG_0023.jpeg

Jag går vidare med att montera ihop automatverket:
IMG_0029.jpeg
IMG_0030.jpeg

IMG_0031.jpeg

Innan jag skruvar fast automatverket behöver fjädern som stoppar balansen vid visarställning sättas på plats. Här är en close up:
IMG_0033.jpeg
IMG_0032.jpeg

Fjädern interagerar med ställaxeln för att röra sig när man drar ut kronan, då roterar den samtidigt in mot balanshjulet. Friktionen som uppstår stannar klockan i visarställarläge.

Sätter sen automatverket på plats och skruvar åt med dom kontrasterande skruvarna.
IMG_0034.jpeg

Jag avmagnetiserar klockan och ruckar in den på timegraphern:
IMG_0025.jpeg
IMG_0028.jpeg

Smörjer en baklockspackning och skruvar tillbaka baklocket.
IMG_0036.jpeg
IMG_0035.jpeg

Nu är jag redo för att hämta armbandet på Jarl Sandin imorgon för att åter kunna bära den 😃 sista uppdatering inom kort.
IMG_0037.jpeg
IMG_0038.jpeg

Fortsättning följer..

Idag besökte jag Jarl Sandin och köpte nytt band 😊
IMG_0042.jpeg
IMG_0043.jpeg
IMG_0044.jpeg
IMG_0045.jpeg

Går vidare med att montera det på boetten och sen monterar jag spännet.
IMG_0047.jpeg
IMG_0046.jpeg
IMG_0048.jpeg
IMG_0049.jpeg
IMG_0050.jpeg
IMG_0054.jpeg
IMG_0055.jpeg

IMG_0056.jpeg

Grymt nöjd med klockan! 🤩 Den lär bli kvar framöver. Skön känsla med helt nyservad och helt rengjort och nya glas och packningar. Kommer ev en liten mini post senare när jag ska trycktesta den med.

Tack för denna gång och ni som följde tråden! 👍

Superkul att följa! Du är verkligen proffs urmakare. Du kunde lurat mig med hublot och Sellita verk, jag var säker dem körde inhouse, det är ju det man betalar premium för. Hublot tar ju verkligen betalt för sig.

Tillbaka
Topp