• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicevisare och servicetavla - Betydelse

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Det hänvisas ofta till servicevisare och/eller servicetavla när klockors skick bedöms. Vad innebär det egentligen?

Jag tänker att om man lämnar sin klocka på service, och dom byter ut delar så får man lika samma som innan, d.v.s. ingen skillnad?
 

M.U

Rolex
Detta gäller enbart på vintage då visarna och tavlan har fått patina. Byter de tex visarna på en gammal submariner har de nya visarna inte samma patina, dvs att det skiljer sig i färgen i lumen. Därför anses vintageklockor med orginaltavla+visare vara mer värda :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det hänvisas ofta till servicevisare och/eller servicetavla när klockors skick bedöms. Vad innebär det egentligen?

Jag tänker att om man lämnar sin klocka på service, och dom byter ut delar så får man lika samma som innan, d.v.s. ingen skillnad?
Vissa vill ha fungerande lume igen och får detta bytt. Ibland byts det utan kundens begäran - skillnad kan det vara då tavla/visare är nyare än original. Men de är marginella skillnader på material/lume/text/typsnitt osv. beroende på klocktillverkare.
Det innebär alltså ett lägre värde för vissa då vitala originaldelar inte finns kvar. Typ som en bil med utbytta skärmar/fälgar/motordelar osv. Inget dåligt men inte som den lämnade fabriken. En del ser bara fördelar med detta! o_O

Som Marcus säger är det ofta på äldre klockor - men inte nödvändigtvis vintage.
 
Topp