• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sexistisk reklam..

Är detta OK marknadsföring för ett armbandsur?

  • Absolut, skön reklam och skönt armbandsur!

    Röster: 97 59.1%
  • Nej detta är för mycket helt enkelt.

    Röster: 67 40.9%

  • Totala väljare
    164

Ryttaren

Rolex
Ok den här reklamen var väl ganska fel, inte för att jag har några problem med den, utan för att den missar målet marknadsföringsmässigt. Men IWCs reklam har jag alltid gillat. Kan man inte ta deras glimten-i-ögat vinkling på kvinnotemat så säger jag bara....suck....
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Tråden var nog mer rörande just sexism och försäljning av armbandsur, vad som säljer, vad som är OK, och vad som går för långt. Blev du illa berörd av några baddräktsmodeller med armbandsur så är det ju tråkigt. Det finns ju dock andra trådar att läsa med.
Oj. Noterar att du kompletterat ditt inlägg efter att jag svarade på det. Jag blir inte illa berörd av baddräktsmodeller. De är mer påklädda än kvinnorna i exempelvis parfymreklamer i vilket modemagasin som helst (och nej, jag ser inget behov av att lägga upp en bild som stärker min tes). Det är snarare sammanhanget som förvånar mig. Jag hade en bild av klocksnack som ett forum för klockor och tyckte, som jag skrev tidigare, att det var befriande könsneutralt trots att det var flest män/pojkar här. Den senaste veckan har min bild av klocksnack ändrats och jag vet inte om jag tidigare bara missat att folk här brukar publicera bilder på partners rumpor och bröst till allmän beskådan för de 6500 aktiva användarna, eller om det är en ny företeelse. Och att denna tråden dök upp samma vecka var kanske bara slump, men sammanvägda förändrar det min bild av klocksnack och det jag undrade var om jag tidigare hade en felaktig bild, eller om det har hänt något nu den senaste tiden.
Vidare är det klart att det finns andra trådar, och det finns andra forum också men en tråd med den här titeln är ju som att köra förbi en trafikolycka. Det är svårt att låta bli att titta.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ok den här reklamen var väl ganska fel, inte för att jag har några problem med den, utan för att den missar målet marknadsföringsmässigt. Men IWCs reklam har jag alltid gillat. Kan man inte ta deras glimten-i-ögat vinkling på kvinnotemat så säger jag bara....suck....
Glimten-i-ögat-försvarat är ganska vanligt. Nu finns det ju olika grader av Helvetet och IWC-reklamen är ju ganska ljummen - det tycker jag med. Men som reklam är det fel. ;)
 

Ryttaren

Rolex
Jag måste ha missat en del bilder som postats på forumet som den här tråden hänvisar till. Även om jag personligen tycker kränknings- och jämställdhetsdebatten är lite too much i det här landet, så håller jag med om att det går fort åt fel håll om man börjar posta dagens klockbilder så sambons "läckra hylla" och liknande bilder.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag måste ha missat en del bilder som postats på forumet som den här tråden hänvisar till. Även om jag personligen tycker kränknings- och jämställdhetsdebatten är lite too much i det här landet, så håller jag med om att det går fort åt fel håll om man börjar posta dagens klockbilder så sambons "läckra hylla" och liknande bilder.

Har jag missat något?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Admin skulle kunna döpa om denna tråd till trollreservatet så blir det enklare för oss andra. Scuba och de andra skulle kunna få driva runt fritt här inne. :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Försöker glo på tv men nån envisas med att vara i vägen. "Titta på mina nya skor" :shifty:
image.jpg
Och det här syftade jag på. Utöver det tidigare nämnda. Och jag vill understryka att bilderna som sådana stör mig inte, men de förändrar definitivt min bild av klocksnack.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Oj. Noterar att du kompletterat ditt inlägg efter att jag svarade på det. Jag blir inte illa berörd av baddräktsmodeller. De är mer påklädda än kvinnorna i exempelvis parfymreklamer i vilket modemagasin som helst (och nej, jag ser inget behov av att lägga upp en bild som stärker min tes). Det är snarare sammanhanget som förvånar mig. Jag hade en bild av klocksnack som ett forum för klockor och tyckte, som jag skrev tidigare, att det var befriande könsneutralt trots att det var flest män/pojkar här. Den senaste veckan har min bild av klocksnack ändrats och jag vet inte om jag tidigare bara missat att folk här brukar publicera bilder på partners rumpor och bröst till allmän beskådan för de 6500 aktiva användarna, eller om det är en ny företeelse. Och att denna tråden dök upp samma vecka var kanske bara slump, men sammanvägda förändrar det min bild av klocksnack och det jag undrade var om jag tidigare hade en felaktig bild, eller om det har hänt något nu den senaste tiden.
Vidare är det klart att det finns andra trådar, och det finns andra forum också men en tråd med den här titeln är ju som att köra förbi en trafikolycka. Det är svårt att låta bli att titta.
Drygt 8 500 medlemmar på KS nu, och i stort sett alla är män. Klart som korvspad att det bland dessa ryms mer än en idiot. TS hänvisning till mig handlar om att han för en tid sedan lade upp en avatarbild som föreställde en barbröstad tjej, och att jag påtalade det för admins som beordrade honom att plocka bort den. Kan tänka mig att det sved i det bonniga lilla egot. Vi har alla ett ansvar för att samtliga medlemmar ska känna sig hemma och trivas på forumet. Det ställer en del krav på oss, på samma sätt som att det finns krav på oss på exempelvis en arbetsplats. Jag har en hel del erfarenhet från enkönat manliga arbetsplatser och jag är inte särskilt intresserad av att KS förvandlas till någon djävla drängkammare. Har inte märkt av den senaste tidens förändring som du beskriver, men det kanske beror på att jag inte är lika aktiv och läser allt längre. Tråkigt om du har rätt.
Vad gäller TS så finns det ju en massa andra ställen där han både kan lägga ut och titta på bilder av barbröstade tjejer. Flashback har han uppenbarligen redan hittat...
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Och det här syftade jag på. Utöver det tidigare nämnda. Och jag vill understryka att bilderna som sådana stör mig inte, men de förändrar definitivt min bild av klocksnack.
Tycker att klocksnack inte borde vara ett forum där man får likes för rutten kvinnosyn. Finns all anledning att störa sig.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag gör varken reklam, postar naket eller är i något förhållande. Men i framtiden kan jag lägga upp bilder på klockor liggandes på mina egna bröst, eller en killkompis som står i kalsonger och visar sina nya skor.

-Då hade ingen reagerat och antytt på sexism. Tydligen gäller det bara när det är en tjej på bilderna.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag gör varken reklam, postar naket eller är i något förhållande. Men i framtiden kan jag lägga upp bilder på klockor liggandes på mina egna bröst, eller en killkompis som står i kalsonger och visar sina nya skor.

-Då hade ingen reagerat och antytt på sexism. Tydligen gäller det bara när det är en tjej på bilderna.
Kan ju bero på att det i det här fallet inte skulle vara sexism.
Hade det postats på ett fourm med 8000 kvinnor och ungefär 10 (aktiva) män så hade det varit skillnad.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag gör varken reklam, postar naket eller är i något förhållande. Men i framtiden kan jag lägga upp bilder på klockor liggandes på mina egna bröst, eller en killkompis som stor i kalsonger och visar sina nya skor.

-Då hade ingen reagerat och antytt på sexism. Tydligen gäller det bara när det är en tjej på bilderna.
Seriöst? Du har inte funderat på hur olika bilderna tolkas? En halvnaken man som visar sina nya skor blir ett stort skämt som egentligen hånar samma bild på en totalt objektifierad kvinna. Det är bara fattigt att dels lägga upp såna bilder, dels att sen försvara dom med nån manlig offerkofta?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Kan ju bero på att det i det här fallet inte skulle vara sexism.
Hade det postats på ett fourm med 8000 kvinnor och ungefär 10 (aktiva) män så hade det varit skillnad.
Sant!
Seriöst? Du har inte funderat på hur olika bilderna tolkas? En halvnaken man som visar sina nya skor blir ett stort skämt som egentligen hånar samma bild på en totalt objektifierad kvinna. Det är bara fattigt att dels lägga upp såna bilder, dels att sen försvara dom med nån manlig offerkofta?
Jag är en manlig offerkofta som tar lätt på omgivningen och faschineras av människor som tar åt sig av allt;)

Vad hände med glimten-i-ögat-KS?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Sant!

Jag är en manlig offerkofta som tar lätt på omgivningen och faschineras av människor som tar åt sig av allt;)

Vad hände med glimten-i-ögat-KS?
Om det nu var med glimten i ögat kanske en bild på klockan runt ditt kön varit intressantare. Eller kanske de där kalsongbilderna du pratade om tidigare.
Varför var inte dessa första alternativet på en glimten-i-ögat-bild? Varför tänkte du inte på att posta en sån före en på en tjej?
Om det nu var menat som ett skämt så hade dessa definitivt varit roligare. ;)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Sant!

Jag är en manlig offerkofta som tar lätt på omgivningen och faschineras av människor som tar åt sig av allt;)

Vad hände med glimten-i-ögat-KS?
Reklamen tycker jag kan skjutas åt sidan. Dom bilderna/filmerna produceras utifrån helt andra faktorer än de privata som börjar dyka upp här.

Det jag inte förstår är hur män lägger upp objektifierande bilder på kvinnor de troligtvis har en relation med? I min värld skulle ingen kvinna med självrespekt acceptera att bli fotograferad väldigt lättklädd av sin kille i syfte att hamna på ett virtuellt gubbdagis. Ingen man med full respekt för sin flickvän (eller vad det nu är) skulle vilja ha henne halvnaken på KS heller för den delen :) Säger inte att jag tar åt mig av alla bilder eller att alla är förkastliga, men vissa är ju riktigt fattiga utan ursäkt.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Reklamen tycker jag kan skjutas åt sidan. Dom bilderna/filmerna produceras utifrån helt andra faktorer än de privata som börjar dyka upp här.

Det jag inte förstår är hur män lägger upp objektifierande bilder på kvinnor de troligtvis har en relation med? I min värld skulle ingen kvinna med självrespekt acceptera att bli fotograferad väldigt lättklädd av sin kille i syfte att hamna på ett virtuellt gubbdagis. Ingen man med full respekt för sin flickvän (eller vad det nu är) skulle vilja ha henne halvnaken på KS heller för den delen :) Säger inte att jag tar åt mig av alla bilder eller att alla är förkastliga, men vissa är ju riktigt fattiga utan ursäkt.
Jag förstår, jag har inte heller haft någon relation med en tjej som vill bli fotat eller ännu mindre publicerad på ett forum. I mitt fall är det en kompis som älskar att bli fotat och tycker att det är en rolig grej, vill gärna se hur många likes och kommentarer jag får osv. Jag skulle aldrig göra det mot någons vilja/utan deras vetskap eller för att kränka/agera respektlöst.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag förstår, jag har inte heller haft någon relation med en tjej som vill bli fotat eller ännu mindre publicerad på ett forum. I mitt fall är det en kompis som älskar att bli fotat och tycker att det är en rolig grej, vill gärna se hur många likes och kommentarer jag får osv. Jag skulle aldrig göra det mot någons vilja/utan deras vetskap eller för att kränka/agera respektlöst.
Tuppen upp för det! Din vän och jag har då verkligen olika idéer om bildernas betydelse och mening generellt, men jag respekterar att hon tycker det är kul :)
 
  • Like
Reactions: JLW

ScubaKing

Audemars
Det jag funderade på var man drar gränsen för reklam, när det blir för mycket sex för att motivera försäljningen av produkten.

Har inga problem med @JoberMan , att han klagade på min tidigare avatar är jag inte sur över, den var sexistisk och lite för mycket "grabb forum", har samma avatar på en del andra forum som rör Cigarrer, Bilar o.s.v

Reklamen är inte från HW, den är från en Kanadensisk tidning vid namn "Sharp" som med AD:s/Märkets tillstånd av respektive märke fick låna en klocka dem gjorde en serie med diverse modeller i mindre kläder. HW var alltså medveten om reklamen och godkände den. Annars hade det blivit tal om stämingar och dylika. Man får inte använda varumärken hur som helst i reklam utan tillstånd.

Jag tror det säljer, det var lite det som var min fråga.
 
Topp